انواع استانداردها و عوامل موثر در کارایی شبکه‌های بی‌سیم

مزایا و معایب استانداردهای وای- فای

مطلب شماره پیش کارگاه درباره انواع کابل‌های شبکه، استاندارد و اجزای تشکیل‌دهنده شبکه‌های بی‌سیم بود. در این شماره قصد داریم درباره عوامل موثر دیگر در شبکه‌های بی‌سیم و استانداردهای وای ـ فای صحبت کنیم.
کد خبر: ۶۰۳۹۹۹

محدوده پوشش وای ـ فای

طول شعاعی که سیگنال وای- فای یک نقطه دسترسی می‌تواند به آن برسد، برد وای ـ ‌فای نامیده می‌شود. معمولا شعاع برد موثر شبکه وای تا فاصله 45 متر از اکسس پوینت است. این مسافت بسته به عواملی چون قدرت وسایل تشکیل‌دهنده شبکه، محیط اطراف و از همه مهم‌تر، استاندارد وای ـ فای مورد استفاده می‌تواند متغیر باشد. برای اکسس پوینت خوب وایرلس N این مسافت می‌تواند 90 متر یا بیشتر باشد. استاندارد وای ـ فای تعیین کننده سرعت اتصال بی‌سیم نیز است.

باندهای فرکانس

این باند‌ها (Frequency bands) متشکل از فرکانس‌های رادیویی است که از سوی استانداردهای وای ـ فای استفاده می‌شوند. این استانداردها عبارت است از 4‌/‌2، 5 و 60 گیگاهرتز. امروزه باند 4‌/‌2 گیگاهرتز از همه متداول‌تر است که این امر به این معناست که این باند بیش از همه در وسایل شبکه‌ای موجود به کار می‌رود. همین موضوع درباره لوازم خانگی مانند تلفن‌های بی‌سیم نیز صدق می‌کند. این باند به سبب اشباع زود و تداخل زیاد در رده‌ای پایین‌تر از باند 5 گیگاهرتز قرار می‌گیرد. باند 60 گیگاهرتز فقط از سوی استاندارد ad 11/82 مورد استفاده قرار می‌گیرد. براساس استاندارد، برخی وسایل وای‌ـ‌ فای یکی از دو باند 4‌/‌2 یا 5 گیگاهرتزی را به کار می‌برند، در حالی که بعضی دیگر هر دو باند را با هم مورد استفاده قرار می‌دهند که آنها دوبل ـ باند نامیده می‌شوند. تعداد معدودی از این نوع وسایل نیز بعلاوه این دو باند ذکر شده باند 60 گیگاهرتز را نیز مورد پشتیبانی قرار می‌دهند که به آنها وسایل سه باندی (tri-band) اطلاق می‌شود. در ادامه استانداردهای موجود وای ـ فای از قدیمی به جدید را شرح می‌دهیم.

11b/802: این اولین استاندارد بی‌سیم تجاری بود که حداکثر سرعت 11 مگابایت بر ثانیه را ارائه کرد و عملکردش بر اساس باند فرکانسی 4‌/‌2 گیگاهرتز است. این استاندارد برای اولین بار سال 1999 در دسترس کاربرها قرار گرفت و حالا کاملا منسوخ شده است. با این حال خدمت گیرندگان 11b/802هنوز از سوی اکسس پوینت‌های استانداردهای جدیدتر وای ـ فای نیز پشتیبانی می‌شوند.

11a/802: از نظر قدیمی بودن درست مانند  b 802.11 است. سقف سرعت استاندارد 11a/802 که باند 5 گیگاهرتز را مورد استفاده قرار می‌دهد، با شعاع پوشش کمتر تا 54 مگابایت بر ثانیه می‌رسد. این استاندارد وای ـ فای نیز منسوخ شده؛ اما هنوز از سوی اکسس پوینت‌های استانداردهای جدیدتر پشتیبانی می‌شود.

11g/802: که سال 2003 برای اولین بار معرفی شد، اولین استانداردی است که در شبکه‌های بی‌سیم، وای ـ فای نامیده شد. این استاندارد حداکثر سرعت 54 مگابایت بر ثانیه را ارائه داده و عملکردش براساس باند فرکانس 4‌/‌2 گیگاهرتز است و از این رو شعاع پوشش بهتری را نسبت به استاندارد 11g/802 در اختیار می‌گذارد و هنوز در بسیاری از گجت‌های همراه و موبایل‌ها مانند آیفون G3 و Gs3 کاربرد دارد. این استاندارد نیز از سوی اکسس پوینت‌های جدیدتر پشتیبانی می‌شود.

11n/802: یا وایرلس-N: که از سال 2009 در دسترس است، معروف‌ترین استاندارد وای ـ فای نزد کاربران بوده و نسبت به استانداردهای پیشین بهینه‌سازی همه جانبه‌ای روی آن صورت گرفته است که از آنها می‌توان قابل مقایسه ساختن شعاع پوشش‌دهی باند 5 گیگاهرتز با باند 4‌/‌2 گیگاهرتز را برشمرد. این استاندارد روی هر دوی این باند کار کرده و بحث جدیدی را در حوزه مسیریاب‌های (روتر)دوبل باند افتتاح کرده است. این مسیریاب‌ها به دو عدد اکسس پوینت یعنی یکی به ازای هر باند فرکانسی مجهزند. مسیریاب‌های دوبل باند دو نوع است: قابل انتخاب که هر بار می‌تواند با یک باند فرکانس کار کند و مسیریاب‌های دوبل باند واقعی که سیگنال‌های وای ـ فای هر دو باند را همزمان با هم در اختیار می‌گذارند. وایرلس-N روی هر باند با سه نوع تنظیم در دسترس است. بسته به مقدار جریان محتوای رسانه‌ای به اشتراک گذاشته شده (استریم) حجمی مورد استفاده سه نوع جریان تک ـ استریم، دوبل ـ استریم و سه ـ استریم داریم که به ترتیب سقف سرعت‌های استریم 150، 300 و 450 مگابایت بر ثانیه را ارائه می‌کند. این سه گزینه نیز خود سه نوع مسیریاب دوبل باند واقعی:1ـ N600 (که در آن هر یک از دو باند فرکانس سقف سرعت 300 مگابایت بر ثانیه را ارائه می‌کند)، 2ـ N750 (یک باند سقف سرعت 300 مگابایت بر ثانیه‌ای دارد در حالی که سقف سرعت خود مسیریاب 450 مگابایت بر ثانیه است) و 3ـ N900 (هر یک از دو باند فرکانس سقف سرعتی در حد 450 مگابایت بر ثانیه را ارائه می‌کند) را به وجود آورده است.

نکته: برای برقراری یک اتصال وای ـ فای، هر دو اکسس پوینت (روتر) و مشترک دریافت‌کننده سرویس (کلاینت) باید روی باندهای فرکانس مشابه کار کنند، چه 4‌/‌2 گیگاهرتزی و چه 5 گیگاهرتزی باشند. برای مثال یک کلاینت 4‌/‌2 گیگاهرتز مانند یک آیفون 4 نمی‌تواند به یک اکسس پوینت 5 گیگاهرتزی متصل شود. در صورتی که یک کلاینت از 2 باند فرکانس پشتیبانی کند، جهت اتصال به یک اکسس پوینت فقط یکی از باندهای فرکانسی خود را مورد استفاده قرار می‌دهد. هنگامی در حالت اجرا باشد به منظور کارایی بیشتر باند 5 گیگاهرتز را به باند 4‌/‌2 گیگاهرتز ترجیح می‌دهد.

جواد ودودزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها