هرگاه نامی از پرونده اختلاس 3000 میلیارد تومانی به میان می‌آید، خیلی‌ها سراغی می‌گیرند از «محمودرضا خاوری»، مدیرعامل سابق بانک ملی که دو سال و پنج روز قبل فراری شد و هنوز هم بازداشت نشده است.
کد خبر: ۶۰۳۰۱۲

به گزارش جام‌جم، از آن تاریخ تاکنون به مدت بیش از دو سال تلاش‌ها برای بازگرداندن خاوری به کشور و محاکمه وی ادامه دارد، هرچند به فرجام روشنی نرسیده؛ با این حال روز گذشته جانشین رئیس پلیس کشور با اشاره به صدور اعلان قرمز پلیس اینترپل برای خاوری، از آمادگی پلیس ایران برای دستگیری وی در خاک کانادا خبر داد.

کانادا بهانه‌ای برای مسترد نکردن خاوری ندارد

به گزارش مهر، سردار احمدرضا رادان در دومین نشست مشترک قضات و کارشناسان قضایی با پلیس بین‌الملل با اشاره به تمایل نداشتن کانادا برای همکاری با ایران برای استرداد خاوری به عنوان مجرم، گفت: این کشور به بهانه‌های مختلف، مبنی بر این‌ که خاوری شهروند کانادا محسوب شده و براساس قانون این کشور استرداد امکان ندارد، از تحویل وی ممانعت می‌کرد از این‌رو توسط پلیس ایران سوابق خاوری از بانک اطلاعاتی استخراج و مستقیما به پلیس کانادا و دبیرخانه اینترپل اعلام شد. رادان اظهار کرد: طبق سوابق مذکور، زمانی که مسئولان کشور کانادا اعلام کرده بودند که خاوری شهروند این کشور است، اساسا وی در کانادا حضور نداشت، از این‌رو مدارک مذکور مجددا به دبیرخانه اینترپل ارسال شد و دبیرخانه به این نتیجه رسید که برای خاوری باید اعلان قرمز صادر کند.

جانشین رئیس پلیس کشور خاطرنشان کرد: پس از صدور اعلان قرمز، پلیس ایران استرداد خاوری را از پلیس کانادا درخواست کرد، اما مسئولان کانادایی اعلام کردند که با توجه به پرونده‌های ارسالی از سوی پلیس ایران و نیز اعلان قرمز صورت گرفته، تائید می‌کنیم خاوری در کانادا و تورنتو است، اما ما هنوز نتوانسته‌ایم محل اقامت وی را پیدا کنیم.

رادان اظهار کرد: پلیس ایران پس از این موضوع محل اقامت، شماره تلفن و عکس خاوری را به همراه مدارک دیگر به پلیس کانادا ارسال کرد، از این‌رو پلیس این کشور هیچ‌گونه بهانه‌ای برای مسترد نکردن خاوری ندارد.

وی اعلام کرد: در صورتی که پلیس کانادا در پیدا کردن محل اقامت خاوری مشکل دارد، تیمی از پلیس ایران به منظور دستگیری خاوری به کانادا اعزام می‌شود. از نظر دبیرخانه اینترپل، هر آنچه که باید برای استرداد خاوری صورت بگیرد، انجام شده و به پلیس کانادا اعلام می‌کنیم برای تحویل خاوری به ایران هیچ‌گونه بهانه‌ای ندارد و بهتر است برای حفظ اعتبار خود خاوری را به ایران تحویل دهد تا به اتهامات وی رسیدگی شود.

اما با وجود اعلان قرمز پلیس بین‌الملل و اتمام حجت با پلیس کانادا در رابطه با استرداد مدیرعامل سابق بانک ملی، هنوز روشن نیست که آیا ضمانت اجرایی برای همکاری در این خصوص وجود دارد یا نه؛ هرچند ایران از سال 1304 عضو اینترپل بوده و اکنون 188 کشور با پلیس بین‌الملل همکاری دارند، اما طی دو سال گذشته یکی از شناخته‌شده‌ترین متهمان ایرانی در بیرون از مرزها بوده و برخی ملاحظات مانع از استرداد او به کشور شده است.

رادان با اشاره به دلایل به‌ظاهر غیرپلیسی این نوع همکاری نکردن‌‌ها گفت: اشرافیت و موضوع استیفای حقوق در خارج از مرزها از ضوابط بین‌الملل است و در صورتی که مورد بی‌توجهی قرار گیرد، به ضرر کشور ذی‌نفع می‌شود، اما نبود تقویت در روابط دیپلماسی و دیپلماتیک موجب می‌شود تا مجرمان در داخل و خارج از مرزها احساس امنیت کنند.

شاید همین ضعف دیپلماسی باشد که باعث شد تا با وجود اعلام یک سال قبل رامین مهمانپرست، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه مبنی بر صدور حکم بازداشت خاوری، هجدهم شهریورماه امسال غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور از تحویل ندادن خاوری گلایه کرده و خبر از محاکمه غیابی وی بدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها