روحانی​، فتوای رهبر معظم انقلاب را بالاترین دلیل برای اثبات صلح آمیز بودن فعالیت​های هسته​ای جمهوری اسلامی ایران دانست

رئیس‌جمهور: حق​ غنی‌سازی قابل ​مذاکره نیست

رئیس‌جمهور در واکنش به برخی مطالب مطرح شده درباره مذاکرات انجام شده با 1+5 و طرف آمریکایی درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان اظهار کرد: مردم مطمئن باشند که حق فناوری هسته‌ای و غنی‌سازی در ایران به‌هیچ عنوان قابل گفت‌‌وگو و مذاکره نیست.
کد خبر: ۶۰۳۰۰۳

به گزارش ایرنا، حسن روحانی، دیروز پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، این مطلب را در پاسخ به پرسش خبرنگاری بیان کرد که واکنش او را درباره اظهارات اخیر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر سه درخواست جدید از تهران شامل بازکردن درهای تاسیسات فردو به روی بازرسان، کاهش سطح غنی‌سازی از 20 درصد به 5 درصد و پذیرش فوری پروتکل الحاقی پرسید.

رئیس‌جمهور افزود: اصول ما این است که در برابر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درهای سایت‌های هسته‌ای را بازگذاشته‌ایم و آنها می‌توانند نظارت کنند.

روحانی تاکید کرد: چیزی برای پنهان کردن در بحث هسته‌ای نداریم، حساب ما پاک و دستمان باز است؛ بالاتر از همه اینها رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که ما به‌دنبال سلاح نیستیم.

وی اضافه کرد: ایشان نه‌تنها به عنوان یک مرجع تقلید بلکه به عنوان رهبر انقلاب این مطلب را فرموده‌اند که آبروی کشور و نظام را شامل می‌شود؛ بنابراین این بحث، اعتماد برای دنیا ایجاد می‌کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما درباره ریزه‌کاری‌ها وارد بحث می‌شویم، اما اصول هسته‌ای خود را به‌هیچ عنوان قابل مذاکره نمی‌دانیم.

روحانی اظهار کرد: اصل غنی‌سازی در ایران قابل گفت‌وگو نیست، اما باید وارد بحث شویم تا ببینیم پیشنهاد طرف مقابل و ما درباره جزئیات چیست.

رئیس‌جمهور با بیان این ‌که آنها چه حق هسته‌ای ملت ایران را به رسمیت بشناسند و چه نشناسند، این موضوع حق مردم ایران است، گفت: اما این‌ که به حقوق ملت ایران با زبان روشن اذعان کنند و فضا مثبت شود و سپس در مراحل بعدی باید گام‌هایی برداشته شود تا بتوانیم بار ناحقی را که به نام «تحریم» بر دوش مردم است، برداریم.

روحانی تصریح کرد: در این زمینه، گام‌هایی برداشته شده که نخستین گام، تشکیل اجلاس وزرای خارجه ایران و 1+5 در نیویورک بود و تقریبا همه شش کشور در این نشست بر حقوق هسته‌ای ایران به نحوی اذعان کردند.

وی با بیان این‌ که ما یک گام پیش گذاشتیم، اظهار کرد: در قدم بعدی، در نشست ژنو، درباره جزئیات بحث خواهد شد و بررسی می‌کنیم که نخستین مرحله در این زمینه چگونه تحقق یابد.

جزئیاتی از پیام‌های آمریکایی‌ها برای ملاقات با رئیس‌جمهور

رئیس‌جمهور درباره سفر خود به نیویورک گفت: در این سفر می‌خواستیم جلوی جنگ در منطقه را بگیریم زیرا مساله جان، خون و زندگی مسلمانان و امنیت و ثبات در منطقه برای ما مهم است.

روحانی با بیان این که در این زمینه کوشش فراوانی در تمامی ملاقات‌ها و دیدارها انجام شد، اظهار کرد: بحث سوریه نیز از موضوعاتی بود که در تمامی مذاکرات و دیدارهای دوجانبه مطرح شد.

وی ادامه داد: در مذاکراتی که برخی مقامات با من داشتند، همه اذعان می‌کردند جنگ به مصلحت منطقه نیست و حتی مقامات ارشد اروپایی به بیانی اعتراف کردند که مساله سوریه راه‌حل نظامی ندارد و در سوریه باید به آرای عمومی مردم تکیه کرد و هیچ دولت خارجی حق ندارد برای آینده سوریه تصمیم بگیرد.

رئیس‌جمهور گفت: حتی آمریکایی‌ها نیز در ملاقات با وزیر امور خارجه به این نکته اعتراف کردند که حق ندارند نسبت به آینده سوریه هیچ‌گونه تصمیمی بگیرند و این امر برعهده مردم سوریه است.روحانی اظهار کرد: در این سفر می‌خواستیم کار را برای فضاسازی اسرائیلی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران سخت کنیم.

وی افــزود: می‌خواستیم افکار عمومی آمریکا را متوجه کنیم که بسیاری از مطالبی که مطرح می‌شود، واقعیت ندارد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در روزهای نخست سفر، بحث نابودی اسرائیل و هلوکاست یکی از سوالات بود، اما در مصاحبه نهایی با خبرنگاران، هیچ‌کسی از این سوال‌ها نکرد؛ بنابراین بسیاری از این مسائل از ذهن مردم پاک شد و کار را برای صهیونیست‌ها سخت کرد.

باید جای خالی یک لابی قوی ایرانی را پر کنیم

روحانی ادامه داد: البته آشکار است که صهیونیست‌ها لابی قوی در آمریکا و کنگره این کشور دارند و این ما هستیم که باید جای خالی یک لابی قوی ایرانی را در آینده پر و کاری کنیم که در بخش‌های مختلف، عده‌ای افکار و مواضع ایران را به گوش مردم آمریکا برسانند و ایرانی‌هایی که آنجا حضور دارند، باید اولین قدم را بردارند.

وی با بیان این که یکی دیگر از مسائل مطرح شده در این سفر، موضوع تروریسم و خطر افراطی‌گری بود، گفت: بحث اعتدال که در ایران مورد استقبال قرار گرفت، در سازمان ملل نیز کاملا احساس کردم کشورها از این اعتدال استقبال کردند و به هر کسی می‌گفتیم افراطی‌گری یک خطر است، کاملا می‌پذیرفت.

رئیس‌جمهور افزود: طرح جهان علیه خشونت و افراطی‌گری که در سازمان ملل مطرح شد، مورد استقبال قرار گرفت و در این زمینه نگاه و نظر ایران مورد استقبال بود. وی ادامه داد: دنیا فهمیده است که افراطیگری اساسا برای ثبات جهان و تروریسم برای امنیت جهانی یک خطر بزرگ است که در این زمینه همه باید با افراط مبارزه کنیم.

جزئیات درخواست آمریکایی‌ها برای ملاقات با رئیس‌جمهور

روحانی تصریح کرد: در این سفر مقامات آمریکایی به‌دنبال این بودند که بین دو رئیس‌جمهور ملاقاتی صورت گیرد و چند روز قبل از این که از ایران حرکت کنم در روز جمعه، اولین پیام را ارسال کردند.

رئیس‌جمهور با بیان این که پیام دوم نیز همان روز جمعه ارسال شد، خاطرنشان کرد: در روزهای یکشنبه و دوشنبه و در مجموع پنج پیام فرستاده بودند و ما پاسخی به این پیام‌ها ندادیم و به دوستان وزارت امور خارجه گفتم وقتی وارد نیویورک شدم، آن وقت در این باره تصمیم می‌گیریم. وی ادامه داد: شبی که وارد شدیم، پیام‌های بعدی نیز برای این کار دریافت شد و در نهایت این ملاقات به دلیل این که نسبت به همه ابعاد و زوایا فرصت توافق روی جزئیات نبود، صورت نگرفت.

با ملاقات کوتاه در راهرو موافق نبودم

روحانی افزود: بعد صحبت این بود که مثلا یک ملاقات کوتاه چند دقیقه‌ای بین من و رئیس‌جمهور آمریکا در راهروی مجمع عمومی یا در یکی از جلساتی که شرکت داریم، انجام شود که خیلی با این کار موافق نبودم و به هر حال عملی نشد.

رئیس‌جمهور گفت: در سفر نیویورک عمدتا می‌خواستیم شرایط جهان را نسبت به ایران ارزیابی مجدد کنیم.

وی با بیان این که جایگاه و چهره ایران در دنیا جایگاه جدیدی است، اظهار کرد: دنیا با نظری جدید به چهره جدید ملت و دولت ایران نگاه می‌کند.

وی انتخابات بیست و چهارم خرداد را بر افکار عمومی جهان بسیار تاثیرگذار دانست و اظهار کرد: دیدیم که در سفر نیویورک، مقامات کشورهای مهم اروپایی درخواست ملاقات داشتند که با کشورهای مهم اروپایی همچون فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، اتریش و آلمان ملاقات انجام شد.

وی یادآور شد که البته به دلیل فشردگی کار فرصت دیدار با برخی کشورهای اروپایی و غیراروپایی را نداشتیم.

روحانی اضافه کرد: سفر نیویورک نشان داد موضوعی که به نام تحریم پیش از این مطرح می‌کردند و حتی می‌گفتند که تماس مقامات بالا جزئی از تحریم‌ها بوده، کاملا شکسته شده است. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما در سفر نیویورک می‌خواستیم حقوق مردم ایران، حق هسته‌ای، مظلومیت ملت و غیرقانونی بودن تحریم‌ها را در جلسات خصوصی، عمومی، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها تبیین کنیم و فکر می‌کنیم در این زمینه هیات ایرانی موفق بود.

روحانی توضیح داد: بسیاری از مقامات کشورها در ملاقات‌ها گاهی خود پیشقدم می‌شدند و می‌گفتند که این تحریم‌ها ناکارآمد است و حتی برخی می‌گفتند که غیرعادلانه است. وقتی ما می‌گفتیم تحریم‌ها غیرانسانی است آنها به بیانی این موضوع را می‌پذیرفتند.

رئیس‌جمهور گفت: فکر می‌کنم فضای بین‌المللی این است که تحریم‌ها باید کنار گذاشته شود.

نیازی به 2 معاونت بین‌الملل و اجتماعی نیست

روحانی در پاسخ به پرسشی درباره معاونت‌های بین‌الملل و اجتماعی ریاست‌جمهوری گفت: نیازی نمی‌بینیم که این دو معاونت فعال باشد، اما هنوز آن را منحل نکرده‌ایم؛ در حال بررسی هستیم که اگر ضرورت داشت، از این ظرفیت استفاده شود.

اظهارات رئیس‌جمهور در نشست مشترک مجلس و دولت

بیش از صد روز پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری، اولین نشست مشترک دولت و مجلس سه‌شنبه شب در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد تا فرصتی باشد برای مرور برنامه‌های دولت تدبیر و امید برای کاستن از مشکلاتی که کشور با آن روبه‌روست.

رئیس‌جمهور در این نشست با تاکید بر ضرورت همفکری و تعامل میان دولت و مجلس برای پیشبرد اهداف و آرمان‌های کشور ‌گفت: ارتباط بیشتر این دو قوه کمک می‌کند تا ما با نظر و تحلیل واحدی به واقعیت‌های کشور و جهان نگاه کرده و برای حل مشکلات مردم قدم برداریم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در این نشست گزارشی از مسائل مختلف کشور از جمله طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی دولت برای تأمین کالاهای اساسی و رفع مشکلات معیشتی مردم و هدفمندی یارانه‌ها ارائه کرد. او در بخشی از سخنان خود تأمین نیازهای فوری کشور و جبران کمبود انرژی را دو گام مهم دولت در ابتدای کار خود برشمرد و در تشریح اقدامات لازم در این رابطه گفت: «وقتی ما دولت را شروع کردیم، در برخی از موارد، کالاهای اساسی ذخیره‌های ما برای ماه و هفته نبود، بلکه کمتر از هفته بود... دولت امروز این موارد را حل کرده... قدم دوم دولت، مسأله تأمین انرژی برای زمستان امسال است. دولت در اولین محاسبه دید که مردم در زمستان امسال با مشکلات فراوانی مواجه هستند، که در این زمینه وزارت نفت اقدامات فوری را آغاز کرده است.» او با این حال نسبت به‌کاهش تورم تا پایان سال ابراز امیدواری کرد و از تلاش دولت برای مهار رشد منفی اقتصاد در شش ماهه اول خبر داد.

همچنین دیپلماسی عمومی و بین‌المللی ایران در تعامل با دیگر کشورها و سفر هیأت عالی‌رتبه کشورمان به سازمان ملل متحد و قرقیزستان از دیگر محورهای نشست دولت و مجلس بود. روحانی در تشریح راهبردهای دولتش در عرصه سیاست خارجی و بویژه پیگیری پرونده هسته‌ای، یادآور شد: «در مساله مهمی که در سیاست خارجی پیش رو داریم از دو حال خارج نیست، یا موفق می‌شویم یا شکست می‌خوریم. به نظر بنده با همه علائم و قرائن ان‌شاءالله به حول قوه الهی ما پیروز می‌شویم. اگر خدای ناکرده شکست بخوریم که این احتمال به نظر بنده بسیار ضعیف است، ما می‌توانیم حجت کافی برای دنیا و مردم خودمان داشته باشیم. ما با کسی لجبازی نکردیم ما در مسیر راه مذاکره کسی را تحقیر نکردیم، ما به کسی فحش ندادیم، ما اهانت نکردیم، ما با منطق حرکت کردیم... از من پرسیدند آقا شما به غرب و آمریکا خوشبین هستی؟ من به عنایت حق خوشبینم، من به‌حمایت مردم خوشبینم، من به تدبیر رهبری خوشبینم...»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها