جدایی بیمارستان‌های آموزشی از درمانی

معاون آموزشی وزیر بهداشت از جداسازی بیمارستان‌های آموزشی و درمانی خبر داد و گفت: سیاست تجمیع بیمارستان‌های آموزشی بررسی خواهد شد و این بیمارستان‌ها از خودگردانی باید خارج شوند.
کد خبر: ۶۰۱۷۴۸
جدایی بیمارستان‌های آموزشی از درمانی

امیرمحسن ضیایی با اشاره به این که جدایی این دو نهاد از هم آغاز شده است، اظهار کرد: در هر بخش آموزش امکان واگذاری وجود دارد و در برخی حوزه‌ها مانند امکانات ارتقاء و گواهینامه این اختیار به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در مورد محتوای نظام آموزشی افزود:  وزارت بهداشت شاید تنها دستگاه اجرایی است که خدمات صفر تا صد را تأمین می‌کند و این نظام‌ آمادگی دارد با تغییرات مختصر در تراز جهانی قرار گیرد اما همین ادغام نیاز به بازبینی و آسیب‌شناسی دارد و باید نقاط ضعف و قوت آن شناسایی شود.

وی تصریح کرد: نیاز فوری به ارتقاء کمی نداریم و فرصت آن شده که به ارتقا کیفی آموزش پزشکی بپردازیم.

این مسئول توسعه آموزش پزشکی در دانشکده و دانشگاه‌ها را بی‌قواره دانست و گفت: در هر استان و شهری دانشگاه راه‌اندازی کردیم که به شهرهای کوچک و روستاها هم رسیده‌ایم این اشکال دارد برای حفظ و ارتقاء سلامت باید دانشگاه‌ها ایجاد شوند اما نباید آموزش برای آموزش باشد بلکه هدف وزارت بهداشت حفظ، ارتقاء و توسعه سلامت است و توسعه هدفمند را باید ادامه دهیم.

ضیایی از تدوین سند آمایش سرزمینی وزارت بهداشت خبر داد و اظهار کرد: نظام آموزش پزشکی برای تغییرات پیش‌رو ناآماده است و برای 15 سال آینده باید خود را آماده کنیم. از نظر سیمای بیماری‌ها تغییراتی به راه افتاده و باید پرسید آیا نظام آموزشی آماده آن شده است.

وی با تاکید بر اینکه نظام آموزشی باید روزآمد و کارآمد شود تاکیدکرد: از نیروی انسانی برآوردی نداریم و نمی‌دانیم برای سال‌های آینده به چه تعداد پزشک، پرستار کارشناس ارشد نیاز داریم و مطالعات سختی در این زمینه وجود دارد و نمی‌توانیم بگویم به ازای جمعیت به چه تعداد نیرو نیاز داریم.

ضیایی افزود: در تربیت نیروی ارائه کننده خدمات سلامت با توجه به نیاز باید حرکت کنیم چرا که بیکاری در برخی گروه‌های پزشکی احساس می‌شود و وزارت بهداشت باوجود مسئولیت وزارت علوم باید مسئولیت ته خط را ببیند.

وی  گفت: وزارت بهداشت هم کمبودهای نیروهای انسانی را باید ببیند و هم این که باید بداند اضافه کردن نیروی انسانی ضرر دارد.

ضیایی با انتقاد از ضعف ارتباط بین‌‌المللی در نظام آموزشی گفت: بیمارستان‌های آموزشی باید تجمیع شوند و بحث آموزش و درمان از هم جدا شوند وقتی منابع اعتباری کم است این بیمارستان‌ها دچار مشکل می‌شوند و به بیمار رسیدگی لازم را ندارند.

وی تصریح کرد: بنابر این سیاست تجمیع بیمارستان‌ها را بررسی خواهیم کرد تا از خودگردانی خارج شود زیرا این با اشاره به وجود 2 هزار و 500 متخصص از توزیع ناعادلانه نیروی انسانی انتقاد کرد و گفت: با وجود تعداد نیروهای زیادی توزیع خوبی نداشته‌ایم این مشکل به وزارت بهداشت بر نمی‌گردد و راهش این است که فعالیت بین بخشی و درآمد را افزایش دهیم و بومی‌گرایی را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به این که توجه به برنامه‌ها بالادستی کم بوده است گفت: سند‌های توسعه‌ متفاوتی داریم که اگر براساس آن کار کنیم تغییرات مدیریتی به کار صدمه‌ای نخواهد زد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر این که چهار رکن نظام آموزشی باید تغییر کند گفت: باید در بحث پذیرش دانشجو فضاها، برنامه‌ریزی، اعضاء هیات علمی، اعتبار بخشی و ارزشیابی تغییراتی انجام شود و بررسی کنیم آیا آزمون‌های مناسبی برگزار می‌کنیم و از خود بپرسیم چرا دستیاران پزشکی فقط به دنبال آزمون و تخصص هستند. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها