معاون امور هنری وزیر ارشاد خبر داد:

ایجاد مکانی ثابت برای اجرای نمایش های آیینی - سنتی

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رایزنی های انجام شده با شهرداری، از ایجاد فضای ثابت برای اجرای نمایش های آیینی - سنتی، همزمان با اتمام مراحل ساماندهی ساخت مترو و ساماندهی محوطه تئاتر شهر خبر داد.
کد خبر: ۵۹۹۵۴۳
ایجاد مکانی ثابت برای اجرای نمایش های آیینی - سنتی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی شامگاه شنبه در مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آییینی - سنتی در محوطه باز تالار وحدت، با تشکر از تمامی دست اندرکاران برگزار کننده این رویداد، از حضور تمامی هنرمندان و اساتید پیشکسوت که به گفته وی نام آنها باعث برکت بخشی و اعتبار دهی به جشنواره شده قدردانی کرد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری هرچه باشکوه جشنواره آیینی - سنتی در سال های آتی افزود: در بسیاری از فعالیت های فرهنگی دیده شده که به علت محدویت های مالی بیشتر تلاش دست اندرکاران آن رویدادها به تامین و برطرف ساختن دغدغه های مادی منتج شده و در نهایت خود جشنواره از ضعف محتوایی رنج برده است.

به گفته معاون امور هنری وزیر ارشاد، در برگزاری جشنواره و رویدادهای فرهنگی نباید اجازه دهیم حجم دغدغه های حاشیه ای مانند تامین منابع مالی تا آن حد افزایش پیدا کند که محتوای اصلی آن رخداد را تحت الشعاع قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون شاهد گام پایانی شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی - سنتی هستیم و باید خود را برای دور آتی آن با تمام توان آماده کنیم.

مرادخانی افزود: جشنواره های آیینی - سنتی در بطن خود میزبان آثار و نمایش هایی هستند که علی رغم مفهوم ساده، در بافت و عمق از لایه های متعدد معنایی و حکیمانه ای سود می برند که می توانند در رشد، ارتقا و توسعه فرهنگ عمومی مردم نقش تعیین کننده ای داشته باشند.

وی ویژگی مهم نمایش های آیینی - سنتی را بیان مفاهیم حکیمانه با زبانی ساده و در کوتاه ترین زمان ممکن برشمرد و افزود: در بسیاری از موارد دیده شده که یک نمایش آیینی - سنتی پیام و حرفی را به مخاطبان خود انتقال داده است که مسوولان و متولیان امور فرهنگی و اجتماعی جامعه برای نهادینه کردن و انتقال آن سال ها برنامه ریزی و فعالیت مستمر انجام داده اند.

به گفته معاون امور هنری وزیر ارشاد، توفیق اصلی نمایش های آیینی - سنتی مردمی بودن و اقبال وسیع مخاطبان به این دست از آثار است که می توانند جمع حداکثری از مخاطبان به هنر نمایش را به سمت خود جذب و به همین میزان تاثیرگذاری بالایی داشته باشند.

تبادل نظر با هنرمندان در ارتباط با پژوهشگاه هنرهای آیینی

مرادخانی با اشاره به تاکید هنرمندان و پیشکسوتان عرصه نمایش های آیینی - سنتی مبنی بر تاسیس پژوهشگاه هنرهای آیینی و کانون نمایش های سنتی، اظهار کرد: پیش از هر تصمیم و قولی بنا دارم با کارشناسان این امر به بحث و تبادل نظر بپردازم تا بعد بتوانیم درباره لزوم تاسیس این پژوهشگاه و یا تلاش برای فراگیر کردن این نمایش ها در جامعه جهت تاثیرگذاری حداکثری آنها به اظهارنظر بپردازیم.

وی درباره پیگیری اجراهای عمومی نمایش های آیینی - سنتی گفت: خوشبختانه در همین مدت کوتاه آغاز دور جدید فعالیت های معاونت امور هنری ارشاد با معاونت شهرداری و شخص شهردار تهران، بحث و گفت وگوهای سازنده ای جهت حمایت از تئاتر و هنرمندان آن صورت گرفته است.

 استفاده از ظرفیت های شهرداری برای اجرای عمومی آثار جشنواره آیینی- سنتی

معاون امور هنری وزیر ارشاد افزود: بر اساس گفت وگوهای انجام شده مقرر شد تا سالن ها و مکان های تحت نظارت شهرداری که برای اجرای آثار نمایشی می توانند مفید و قابل استفاده باشند مورد بازدید قرار گرفته و سپس در اختیار هنرمندان گونه های مختلف نمایشی در کشور قرار گیرند تا به شکل پیوسته به تولید و اجرای عمومی آثار نمایشی بپردازند.

مرادخانی با تاکید بر کمبود سالن های نمایشی به عنوان یکی از اساسی ترین آسیب های هنر تئاتر در کشور به اوضاع نابسامان ساختمان تئاترشهر، محوطه اطراف آن و ساخت و سازهای در حال انجام کنار این مجموعه ملی اشاره کرد و افزود: طبق صحبت های انجام گرفته با مسوولان شهرداری، به محض پایان ساخت و ساز مترو در محدوده چهارراه ولیعصر(عج) و ساماندهی غرفه های حاضر در اطراف مجموعه تئاترشهر، کار ساماندهی این مکان فرهنگی را آغاز خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در اولین گام بنا داریم تا یک فضای باز و مناسب اجرای نمایش های آیینی - سنتی را در محوطه تئاتر شهر با پایان یافتن عملیات عمرانی موجود کنار این مجموعه راه اندازی کنیم تا بخشی از مطالبات هنرمندان این گونه نمایشی را پاسخ داده باشیم.

مهمترین آسیب تئاتر کشور ضعف زیرساخت های آن است

مرادخانی گفت: متاسفانه طی چند سال اخیر بزرگترین آسیب وارده بر بدنه تئاتر کشور بر بی توجهی به زیرساخت های پایه ای این هنر متمرکز بوده است.

وی افزود: تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا ابتدا با جذب بودجه مناسب، کار برطرف سازی آسیب های موجود بر بدنه فعالیت ها هنری کشور با تمرکز بر توسعه زیرساخت های فرهنگی و هنری را آغاز کنیم و در این میان حمایت خود را از تئاتر نیز فراموش نخواهیم کرد.

قادر آشنا مدیر مرکز هنرهای نمایشی، داوود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره، علی نصیریان، محمود عزیزی، محمدحسین ناصربخت، داریوش اسدزاده، هدایت هاشمی، اتابک نادری، هادی مرزبان، انوشیروان ارجمند، داریوش مودبیان، مریم معترف، فرزانه کابلی، هنگامه مفید، سیاوش تهمورث، ولی الله شیراندامی، محسن میرزاعلی و رضا صابری از جمله مسوولان و هنرمندان حاضران در مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی - سنتی بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها