معاون امور هنری وزیر ارشاد خبر داد:

ایجاد مکانی ثابت برای اجرای نمایش های آیینی - سنتی

درگذشت پیشکسوتان، تربیت نشدن بازیگر جدید و نداشتن تماشاخانه مخصوص، این گونه هنری را تهدید می‌کند

غبار فراموشی بر نمایش‌های آیینی

شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر آیینی سنتی روز گذشته در تهران در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که جای خالی برخی بزرگان این هنر که یک سال اخیر آنها را از دست داده‌ایم، بیشتر از همیشه به چشم می‌آید و کارشناسان و اهالی تئاتر معتقدند باید هرچه سریع‌تر تدابیری برای حفظ این هنر بومی اندیشید و دست‌کم با اختصاص یک خانه و مرکز فعال، آن را از خانه‌به‌دوشی نجات داد.
کد خبر: ۵۹۷۴۰۹

به گزارش جام‌جم، داوود فتحعلی‌بیگی، دبیر جشنواره که بارها در آیین‌ یادبود هنرمندان تئاتر سنتی از مسئولان به‌دلیل بی‌توجهی به هنرمندان این رشته گلایه کرده است، گفت: متأسفانه بسیاری از پیشکسوتان این عرصه از دست رفته‌اند. در سال‌های ابتدایی این جشنواره هنرمندانی داشتیم که در نمایش‌های آیینی و سنتی سابقه دیرینه‌ای داشتند اما رفته‌رفته خانه‌نشین شدند یا دستشان از این دنیای خاکی کوتاه شده است.

او با اظهار ناراحتی از این موضوع ادامه داد: این روزها حتی به تعداد انگشتان یک دست هم هنرمندانی را پیدا نمی‌کنیم که در نمایش‌های آیینی و سنتی سابقه دیرینه داشته باشند. از طرف دیگر کمبود بازیگر و درگیری بازیگران در چند نمایش، زنگ خطری است که این روزها به صدا درآمده است. ما نباید بگذاریم که سرچشمه نمایش‌های آیینی و سنتی خشک شود، بنابراین بهتر است هر چه زودتر نگاهی جدی به این مقوله داشته و این مشکل را حل کنیم.

تئاتر ملی نداریم

قطب‌الدین صادقی، کارگردان صاحب نام تئاتر کشورمان هم با فتحعلی‌بیگی هم عقیده است. او با اشاره به این که این جشنواره تنها گامی است که برای جلوگیری از فراموشی نمایش‌های ایرانی برداشته می‌شود، تاکید کرد که باید تدارک تازه و جدی‌تری برای آن اندیشید.

او برگزاری جشنواره تئاتر آیینی و سنتی را فرصتی برای معرفی گونه‌های مختلف هنرهای نمایشی دانست و گفت: متاسفانه ما تئاتر ملی نداریم و حتی یک تماشاخانه مخصوص در این زمینه یا یک گروه خاص نداریم. این جشنواره تنها تلاشی است که در راستای حفظ و اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی ما برگزار می‌شود.

یادی از هنرمندان پیشکسوت نمایش‌های سنتی

آن‌طور که پیش از این قادر آشنا، مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد تشریح کرده است، در جشنواره امسال برنامه‌های متعدد و متنوعی برای پاسداشت بزرگان این نوع نمایش‌ها در نظر گرفته شده است.

یکی از این برنامه‌ها به نمایش گذاشتن پرتره‌ها، لباس‌ها و دستنوشته‌های محمود استادمحمد، سعدی افشار و مرشد ترابی در تئاتر شهر است. در این نمایشگاه وسایل و لباس‌های هنرمندان آیینی سنتی، یک دست لباس، چند عکس و تقدیرنامه از سعدی افشار، یک دست لباس، عصا، چند تقدیرنامه از مرشد ترابی در کنار یک دست لباس، خودکار، کیف و دستخط‌هایی از محمود استادمحمد به نمایش گذاشته شده است.

همچنین امسال یادواره مرشد ترابی برگزار می‌شود. محمدحسین ناصربخت مسئول برگزاری این یادواره توضیح داد: در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی با تاکید بر این‌که بیشتر نقالان حاضر در بخش نقالی جشنواره، از شاگردان زنده‌یاد مرشد ترابی بوده‌اند، گفت: 22 نقال جوان و پیشکسوت در جشنواره شرکت دارند که بیشتر آنها به سبک و شیوه مرشد ترابی برنامه اجرا می‌کنند.

شانزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی روز گذشته به دبیری داوود فتحعلی‌بیگی در باغ موزه قصر و تئاتر شهر افتتاح شده و تا پایان شهریور ادامه دارد.

علاقه‌مندان می‌توانند صبح‌ها 11 صبح در باغ موزه قصر و عصرها ساعت 17 در محوطه تئاتر شهر این نمایش‌ها را ببینند. همچنین سالن‌های تئاتر شهر هم هر روز ساعت 16 میزبان این اجراهاست. مجالس شبیه‌خوانی هم هر شب از ساعت 20 در محوطه باز تئاتر شهر برپا خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها