گزارش پشت صحنه برنامه «بهره‌ای از کلام بزرگان» رادیو قرآن

میان برنامه قرآنی با مهر استاندارد

برنامه‌های گوناگونی در ساعات مختلف شبانه‌روز روی آنتن رادیو قرآن می‌رود که هرکدام مخاطبان خاصی دارد؛ اما یکی از آنها «بهره‌ای از کلام بزرگان» است که در زمان کوتاه پنج ‌دقیقه‌ای، اما در همه ساعات شبانه‌ روز (پنج دقیقه مانده به رأس هر ساعت از روز و شب) پخش می‌شود. همین نکته سبب تمایز و برجسته شدن این میان برنامه تولیدی در شبکه رادیو قرآن و در دیگر شبکه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شده است، به طوری که یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های سازمان صدا و سیماست.
کد خبر: ۵۹۹۲۴۵

شاید بتوان برنامه بهره‌ای از کلام بزرگان را یکی از نمونه‌های موفق برنامه‌سازی در صدا و سیما دانست که منطبق با استانداردهای جهانی در زمینه برنامه‌سازی در بسته‌های کوتاه، مطالب مفیدی ارائه و طیف‌های وسیعی از مخاطبان با سلایق متفاوت را با خود همراه می‌کند. این موفقیت دیگر شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی را نیز بر آن داشته تا نمونه برنامه‌هایی را با این سبک و سیاق در جدول پخش روزانه خود بگنجانند.

خاص بودن این برنامه سبب می‌شود برای تهیه گزارشی از برنامه به رادیو قرآن بیایم.

کوتاه، اما تاثیرگذار

میان‌برنامه بهره‌ای از کلام بزرگان، کاری از گروه قرآن و آموزش رادیو قرآن است. ابتدا با علی سلمان طاهری، مدیر گروه قرآن و آموزش رادیو قرآن صحبت می‌کنم.

علی سلمان طاهری می‌گوید: این میان برنامه از آذر 87 کلید خورده و از آن زمان تاکنون مراحل مختلفی مورد نظر رادیو قرآن بوده که به لطف الهی با موفقیت آنها را پشت سر گذاشته‌ایم. هدف اصلی از تهیه و ارائه چنین میان برنامه‌ای، برداشت درست معنایی از موضوعات مختلف اخلاقی و عقیدتی برگرفته از آیات نورانی قرآن و کلام نافذ بزرگان دین و علماست. موضوعات این میان برنامه شامل قرآن، تفسیر، معارف، اخلاق، دعا، نماز، معاد، آخرت، علم، تفکر، دوری ازگناه، حکومت اسلامی، توکل، تقوا، امامت، فروع دین، خانواده و سخنان معصومین است. بر همین اساس در زمینه‌های مختلف اخلاقی و تربیتی از تفاسیر استفاده می‌شود. از ویژگی‌های شاخص بهره‌ای از کلام بزرگان به این نکته می‌توان اشاره کرد که در زمانی کوتاه و مشخص مخاطبان رادیو قرآن یک پیام مهم درباره سبک زندگی اسلامی، اصول اخلاقی و قرآنی دریافت می‌کنند.

سلمان طاهری همچنین می‌افزاید: چون این برنامه روتین رادیو قرآن است و می‌خواهیم همیشه تازه و باطراوت باشد، برنامه‌سازان مختلفی در تنظیم و ارائه آن فعالیت دارند که تعداد آنها بیش از 30 نفر است. همچنین از کلام علما، مراجع تقلید و بزرگانی همچون امام(ره)، رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله بهجت، آیت‌الله محمد شجاعی و دیگر بزرگانی که مجال نیست اسامی همه این بزرگواران ذکر شود، بهره می‌گیریم و فقط به همین بسنده می‌کنم که از کلام 41 نفر افراد شاخص استفاده می‌شود که براساس موضوعات اخلاقی، اجتماعی و سیاسی از این سخنرانی‌ها نکات ویژه آنها برگزیده و پخش می‌شود که شامل درس‌های اخلاقی، آموزه‌های احکام توجه به عقاید، سبک زندگی و به طور کلی ریزه‌کاری‌های دینی و اسلامی است.

مدیر گروه قرآن و آموزش رادیو قرآن در ادامه اظهار کرد به دلیل استقبالی که از این برنامه شده است شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی از این سبک و سیاق استفاده کردند و فایل‌های صوتی تنظیم شده را از رادیو قرآن دریافت کردند. در برخی موارد، از همان فایل‌های آماده در دیگر شبکه‌های رادیویی استفاده می‌شود و گاهی شاهد تغییراتی در آنها هستیم. در ضمن شبکه‌های تلویزیونی نیز با استفاده از تصاویر مناسب از فایل‌های صوتی رادیو قرآن استفاده می‌کنند.

رادیو قرآن، این فایل‌های صوتی را در اختیار پژوهشگران نیز قرار داده است، چون موضوعات دسته‌بندی شده این فایل‌ها در زمینه‌های تحقیقی و پایان‌نامه‌های دانشگاهی نیز کاربرد دارد. رادیو قرآن پایه‌گذار و مرجعی است برای برنامه بهره‌ای از کلام بزرگان و آموزه‌ای از معارف اسلامی در شبکه‌های مختلف صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

برای آشنایی بیشتر با روند تولید این میان برنامه به اتاقی راهنمایی شدم که یکی از سازندگان در حال تنظیم برنامه بود. فاطمه کاشانی وحید از سال 77 در رادیو قرآن فعالیت دارد و کارشناس ارشد علوم قرآنی است. او که تهیه‌کننده، سردبیر و نویسنده این شبکه رادیویی است، می‌گوید: هرچند زمان این برنامه کوتاه است، ولی حساسیت بالایی دارد، زیرا با توجه به امانتداری باید حق مطلب ادا شود. بعضی از این سخنرانی‌ها تاکنون از هیچ رسانه‌ای پخش نشده است. با همت رادیو قرآن این فایل‌های صوتی همچون گنجینه‌ای گرانبها جمع‌آوری شده که ناب‌ترین سخنرانی‌ها را در بر می‌گیرد. برخی از این سخنرانی‌ها به زمان انقلاب و اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران مربوط است. گاهی کیفیت صوتی فایل‌ها پایین است و با استفاده از تکنیک‌های فنی درجه صدا را افزایش می‌دهیم.

فاطمه کاشانی وحید درباره شیوه کار می‌گوید: هر سی‌دی صوتی را از ابتدا تا انتها با دقت می‌شنوم. زمان سخنرانی افراد فرق دارد. پس از شنیده شدن خودم باید ابتدا مفهوم آن را درک کنم. سپس مرحله سخت تقطیع است، زیرا نباید شنونده سر درگم شود. درواقع نباید کلام ناقص به گوش شنونده برسد. از نظر جمله‌بندی، پیوستگی معنا و همچنین کیفیت فنی باید دقت فراوانی کرد. برای مثال اگر آیه‌ای از قرآن کریم خوانده می‌شود حتما آن آیه چک می‌شود تا مشخص شود مربوط به چه سوره‌ای است.

کاشانی وحید در ادامه می‌افزاید: یکی از انگیزه‌های من برای همکاری با برنامه این است که خودم از کلام بزرگان دین بیشتر بهره ببرم.

همچنین در زندگی شخصی خودم تاثیر بسیار زیبا و شگرفی داشته است. همان طور که ملاحظه می‌کنید در محل کارم براساس موضوعاتی که به من محول شده در حال گوش کردن به سخنان یکی از بزرگان دین هستم. بعد از انتخاب بخش‌هایی از این سخنرانی فایل آماده شده پنج دقیقه‌ای در اختیار مدیر گروه قرآن و آموزش رادیو قرآن قرار می‌گیرد. سپس به نظارت می‌رود و پس از رفع هرگونه ابهام و اشکال برنامه روی آنتن می‌رود.

وی معتقد است: به دلیل حساسیت بالای کار، خوشبختانه همه افرادی که با این میان برنامه همکاری دارند در زمینه علوم قرآنی و معارف اسلامی از اطلاعات مفیدی برخوردارند.

به شنوندگان رادیو توصیه می‌کنم حتما این میان برنامه رادیویی را نیز از رادیو قرآن بشنوند، زیرا در زمانی کوتاه مطالب مهم و سودمندی دریافت می‌کنند. این برنامه‌های کوتاه حاصل کار افرادی است که ساعت‌ها فایل‌های صوتی مختلفی شنیده‌اند تا مهم‌ترین بخش از سخن بزرگان را درباره مراحل زندگی در زمانی کوتاه به گوش شما مخاطبان عزیز برسانند.

برای نمونه به محتوای برخی برنامه‌های بهره‌ای از کلام بزرگان اشاره می‌کنم. نقش همنشین در زندگی انسان بسیار موثر است. در این میان هر راه که نزدیک‌تر باشد و انسان را زودتر به مقصد برساند، اهمیت بیشتری دارد. در یکی از برنامه‌ها درباره نقش همنشین خوب در زندگی مطالبی از زبان آیت‌الله مکارم شیرازی تنظیم شده است.

از فاطمه کاشانی وحید درباره سختی کار پرسیدم. وی در پاسخ می‌گوید: هر کاری آمیخته با لذت و سختی است، اما وقتی هدف بزرگ باشد، سختی کار به چشم نمی‌آید. اکنون دارم روی سخنرانی علامه محمدتقی جعفری کار می‌کنم. ایشان دارای کلامی خاص و علمی هستند. وقتی می‌خواهم نکات مهم آن را انتخاب کنم، کار سخت می‌شود و زمان زیادی لازم دارم تا کار خوبی تنظیم کنم.

سیما پویا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها