وزیر نیرو:

تعرفه های آب و برق متنوع می‌شود

وزیر نیرو از برنامه اعمال تعرفه های متنوع در بخش آب و برق خبر داد و گفت: تعرفه ها به گونه ای اصلاح خواهد شد که ممکن است برای بخشی از مشترکان افزایش قیمت صورت نگیرد.
کد خبر: ۵۹۸۱۴۸
تعرفه های آب و برق متنوع می‌شود

به گزارش واحد مرکزی خبر، حمید چیت چیان با بیان آنکه خدمات وزارت نیرو گسترده ترین خدماتی است که به جامعه ارایه می شود افزود : ارزش این خدمات معمولا در زمان خاموشی برق یا قطع اب بیشتر مشخص می شود.

وی گفت : مجموعه کارکنان صنعت آب و برق با تمام جدیت تلاش می کنند خدمات آب و برق بدون کوچکترین وقفه در اختیار مردم قرار گیرد و وزارت نیرو تاکنون در ارایه این خدمت سرافراز بوده است.

چیت چیان در این حال نامتوازن بودن هزینه و قیمت فروش آب و برق را هشدار و زنگ خطر دانست و اظهار داشت: هم اکنون تفاوت معنی داری بین قیمت تمام شده برق بدون احتساب هزینه سوخت مصرفی نیروگاه ها و عایدی وزارت نیرو از فروش برق وجود دارد و تداوم کاهش درآمدها موجب می شود  کیفیت ارایه خدمات آسیب ببیند و مردم متضرر شوند.

وزیر نیرو گفت: در قانون بودجه سال 92، افزایش قیمت حامل های انرژی پیش بینی شده و قانونگذار دولت را مکلف کرده است که از تیر امسال، افزیش قیمت ها را عملیاتی کند اما متاسفانه این اقدام صورت نگرفت و هنوز تصمیم جدیدی برای افزایش قیمت ها گرفته نشده است.

وی قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق را بدون در نظر گرفته هزینه سوخت نیروگاه ها، حدود 680 ریال اعلام کرد و افزود: در سال 90، دولت تصمیم گرفت که بابت هر کیلووات ساعت برق به طور متوسط 430 ریال از مصرف کنندگان بخش های مختلف دریافت کند که این قیمت تفاوت معناداری با قیمت تمام شده برق دارد ضمن آنکه 166ریال از قیمت فروش برق نیز باید به حساب سازمان هدفمندی یارانه ها برای پرداخت یارانه مستقیم به مردم واریز شود که در عمل عایدی وزارت نیرو از فروش برق به 264 ریال می رسد و این مبلغ با 680 ریال قیمت تمام شده برق تفاوت قابل ملاحظه ای دارد.

چیت چیان تصریح کرد: کاهش درآمدهای وزارت نیرو موجب می شود کیفیت ارایه خدمات آسیب ببیند و این امر به کاهش سرمایه گذاری در صنعت و در نهایت خاموشی منجر خواهد شد.

وی افزود: نامتوازن بودن قیمت فروش و هزینه تمام شده موجب خواهد شد که مردم متضرر شوند ، بنابر این باید قیمت ها به تدریج و به صورت منطقی افزایش یابد تا کیفیت ارایه خدمات نیز بهتر شود.

وزیر نیرو با بیان آنکه با اصلاح تعرفه های آب و برق ممکن است برای بخشی از مشترکان افزایش قیمتی اعمال نشود، اظهار داشت: برای بخش های مختلف مصرفی، سیاست های قیمتی مختلفی در نظرگرفته خواهد شد.

وزیر نیرو درخصوص درآمدهای وزارت نیرو از محل اجرای گام نخست قانون هدفمندی یارانه ها، گفت: اگرچه با اجرای این مرحله از قانون، قیمت متوسط فروش هر کیلووات ساعت برق از 170 ریال به 430 ریال افزایش یافت و از این میزان، 166 ریال به حساب سازمان هدفمندی یارانه ها واریز می شود، اما هزینه های تولید برق نیز افزایش یافت ضمن آنکه در برخی موارد نیز با عدم وصولی مطالبه ها مواجه هستیم.

به گفته وی، درمجموع هم اکنون عایدی وزارت نیرو از محل فروش برق حدود 200 ریال است اما در عوض هزینه های تولید برق بیش از دو برابر افزایش یافته و با این حساب، اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تاکنون موجب افزایش منابع مالی این وزارتخانه نشده است.

چیت چیان همچنین درخصوص افزایش 30 ریالی قیمت برق که به تازگی در قبوض اعمال شده است، گفت: در قانون بودجه 92، نمایندگان به توسعه کاربرد انرژی های نو و توسعه برق رسانی به روستاهای فاقد برق توجه داشته اند و مقرر شده است به ازای مصرف هر کیلووات ساعت برق، 30 ریال از مشترکان دریافت و برای برق رسانی به روستاها سرمایه گذاری شود که در برابر کل قیمت برق، هزینه ناچیزی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها