طرح برق دار کردن روستاهای صعب العبور کشور با انرژی خورشیدی از امسال اجرایی می‌شود

شب‌های تاریک روستاها روشن می‌شود

آمار رسمی مسئولان در حالی از برق‌دار شدن 100 درصد روستاهای بالای 20 خانوار کشور حکایت دارد که هنوز روستاهای زیادی با این تعداد خانوار و کمتر از 20 خانوار، از نعمت برق بی‌بهره‌اند. البته اقدامات زیادی طی سال‌های اخیر برای برق‌رسانی به تمام روستاهای کشور انجام گرفته که از آن جمله استفاده از انرژی خورشیدی برای رساندن برق به روستاهای صعب‌العبور کشور است که مطالعات آن به‌طور ویژه از سال گذشته آغاز شده است و تاکنون روستاهای متعددی به این طریق از تاریکی نجات یافته‌اند. همچنان که طی روزهای گذشته نیز یکی از روستاهای شهرستان ریگان استان کرمان به این طریق از نعمت برق و روشنایی برخوردار شد.
کد خبر: ۵۹۷۰۱۱

بحث برق‌دار شدن تمام روستاهای بالای 20 خانوار کشور چندی پیش از سوی مجری طرح برق روستایی کشور مطرح شد.

به گفته وی، ‌اکنون شمار روستاهای برق‌دار کشور به 54 هزار و 617 روستا رسیده است که چهار میلیون و 269 هزار و 356 خانوار را شامل می‌شود.

این آمار رسمی در حالی مطرح می‌شود که هنوز خیلی از روستاهای کشور حتی بالای 20 خانوار نیز بدون روشنایی برق، شب را به روز می‌رسانند.

«جووانی دپ» یکی از این روستاها در شهرستان نیک‌شهر استان سیستان و بلوچستان است که با وجود 22 خانوار و 70 نفر جمعیت هنوز از نعمت برق بی‌بهره است.

روستای «چیل‌کنار» در همین شهرستان هم با این که تیر چراغ برق‌ها از کنار جاده و ده متری روستا گذشته و به روستاهای زبرینگ و کوردان رفته است، هنوز برق ندارد.

به گفته اهالی روستا، طرح برق‌رسانی چیل‌کنار تهیه شده و مجری طرح هم مشخص شده، اما بودجه را نداده‌اند و طرح متوقف شده است.

روستای« دن گیشراتان» از توابع شهرستان فنوج در جنوب سیستان و بلوچستان هم با حداقل 150 خانوار جمعیت هنوز از نعمت برق محروم است، این در حالی است که دکل‌های برق در 500 متری روستا قرار دارد.

روستاهایی که در خاموشی به‌سر می‌برند

نماینده ایرانشهر، سرباز، دلگان در مجلس با بیان این‌که توسعه برق روستایی از نیازهای ضروری روستاییان جنوب استان سیستان و بلوچستان است، به فارس می‌گوید: مهم‌ترین مشکل در حوزه برق در شهرستان‌های ایرانشهر، سرباز، دلگان و نیکشهر افزایش تعرفه برق روستایی، وجود صدها روستای بدون برق، افت ولتاژ و توسعه نیافتگی برق روستایی است که البته کاهش تعرفه برق در ایرانشهر و سرباز اجرایی شده است.

محمد سعیداربابی می‌افزاید: صدها روستای جنوب استان سیستان و بلوچستان حتی با صد خانوار جمعیت هم هنوز برق ندارند و در خاموشی کامل به سر می‌برند.

وی با بیان این‌که باید برای تامین برق این روستاها فکر اساسی و جدی کرد خاطرنشان می‌کند: توسعه برق روستایی در روستاهای جنوب استان به مشکلی بزرگ و لاینحل تبدیل شده و به دلیل نبود اعتبارات، هزاران خانوار روستایی در روستاهای برق‌دار به فاصله چند تیر برق در خاموشی به سر می‌برند و فقط نظاره‌گر روشنایی خانه همسایه هستند که در کمتر از صد متری آن زندگی می‌کند.

نماینده ایرانشهر، سرباز، دلگان در مجلس شورای اسلامی یادآور می‌شود: به طور مثال در شهرستان 215 هزار نفری نیکشهر، 45 هزار اشتراک برق در 900 روستا وجود دارد که بیش از 80 روستا با چند هزار خانوار جمعیت به دلایل مختلف از جمله صعب‌العبور بودن و مشکلات دیگر، بدون برق هستند و مردم روستاهای این شهرستان همواره تقاضای برق‌رسانی به روستاهای خود را دارند.

به گفته وی بسیاری از مشکلات روستاهای بدون برق به دلیل مشخص نبودن وضع زمین مسکونی است که روستاییان روی زمین‌های ملی ساکن شده‌اند، بنابراین ضروری است بنیاد مسکن با طی مراحل قانونی زمین‌ها را تملک و به مردم واگذار کند.

در استان گیلان نیز هنوز روستاهای بدون برق متعددی وجود دارد، به طوری که به گفته هاشم‌نیا، استاندار این استان 11 روستای 20 خانوار در این استان برق ندارد که باید مورد توجه دولت قرار گیرد.

اینجا روستاهای 30 خانواری هم برق ندارند

در همین حال، نماینده مردم ریگان و فهرج و نرماشیر در استان کرمان نیز با بیان این‌که روستای نهضت آبادجازموریان با دارا بودن بیش از 30 خانوار هنوز از نعمت برق محروم است، یادآرو می‌شود: این روستای 30 خانواری یکی از ده‌ها روستایی است که در دیگر نقاط جنوب و شرق استان از نعمت برق محروم هستند.

به گفته حجت‌الاسلام غضنفرآبادی، روستاهای دیگر 20 خانواری و ده خانواری نیز در این محدوده وجود دارد که هنوز به آنها برق‌رسانی نشده است.

وی با بیان این‌که حدود صد میلیارد تومان برای ایجاد پست‌های 230 واتی و 60 واتی هزینه شده است، تصریح می‌کند: با این همه، مصرف خیلی جلوتر از تولید پیش رفته، جمعیت زیاد شده، کپرها تبدیل به خانه شده است و ساخت‌وسازهای جدید نیاز به انشعاب برق دارند.

این در حالی است که همان روستاهای دارای برق نیز از شبکه فوق‌العاده فرسوده برخوردار هستند که مشخص است شبکه توزیع برق متعلق به زمانی است که جهاد سازندگی به روستاها برق‌رسانی می‌کرده است.

روشنایی بدون تیر چراغ برق

صعب‌العبور بودن راه‌های دسترسی و هزینه بالای برق‌رسانی از عواملی است که به عنوان موانع برق‌دار شدن روستاهای دورافتاده کشور از سوی مسئولان عنوان می‌شود.

وجود این موانع موجب شده است که مسئولان به فکر استفاده از انرژی خورشید برای رساندن برق و انرژی به این روستاها باشند و در این زمینه مطالعاتی را آغاز کنند.

بنابراین به منظور تامین انرژی سال گذشته و برای نخستین بار در روستای «ده تل ساطع» لردگان چهارمحال و بختیاری آبگرمکن‌های خورشیدی نصب شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

امسال نیز روستای گوره‌ای در شهرستان ریگان استان کرمان با استفاده از انرژی خورشید، از نعمت برق بهره‌مند شد.

چراغ راهداری، یکی از اهالی این روستا با بیان این‌که این روستا در تاریکی مطلق بود که با استفاده از انرژی خورشیدی از روشنایی بهره‌مند شد،‌ می‌گوید: با توجه به این‌که این روستا مسیری صعب‌العبور دارد، شب‌هنگام تردد در راه‌ها بسختی انجام می‌شد که با برق‌رسانی به روستا اکنون براحتی تردد می‌کنیم و روشنایی به این روستا آمده است.

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار ریگان نیز با بیان این‌که طرح برق‌رسانی به روستاهای کوهستانی ریگان با انجام بررسی‌ها و مطالعات و طی کارشناسی چند ساله از سوی کارشناسان برق آغاز شده است، می‌گوید: با توجه به وسعت و صعب‌العبور بودن برخی مناطق روستایی شهرستان ریگان و عدم برق‌رسانی به این روستاهاو با توجه به مذاکرات صورت گرفته با شرکت برق منطقه‌ای استان کرمان، طرح برق‌رسانی به روستاهای کوهستانی ریگان در روستای گوره‌ای با موفقیت اجرا شد.

محمدصادق دادالله‌پور می‌افزاید: این طرح با اعتبار یک میلیارد و 900 میلیون ریال در 15 واحد مسکونی این روستا اجرا شد و این سیستم فتوولتاییک یا پنل خورشیدی نور خورشید را جذب و با ذخیره آن برق این روستا را تامین می‌کند.

وی با بیان این‌که برای هر خانوار در روستای گوره‌ای یک پنل خورشیدی نصب شده است، تصریح می‌کند: برق‌رسانی به هشت روستای دیگر شهرستان ریگان از طریق پنل خورشیدی در دستور کار قرار دارد که با اتمام طرح مطالعاتی این روستاها طرح برق‌رسانی آغاز می‌شود.

خاموشی در 100 روستای لرستان

به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق استان لرستان نیز یک‌صد روستا در مناطق سخت‌گذر این استان برق ندارند که 30 روستا از این روستاها در شهرستان دلفان است.

بحرینی با بیان این‌که فاصله زیاد این روستاها تا مناطق شهری و سخت گذر بودن مسیر آنها مانع برق‌رسانی از طریق شبکه است، می‌افزاید: استفاده از انرژی‎های نو بهترین راه برای حل مشکل نبود برق در این روستاهاست.وی با بیان این‌که کار برق‌رسانی از طریق سلول‌های خورشیدی به این روستاها در دستور کار است، یادآور می‌شود: ‌اکنون در برخی روستاهای شهرستان نورآباد، الیگودرز و خرم‎آباد از انرژی نو استفاده می‎شود و در صورت تأمین اعتبار دیگر شهرستان‎های استان نیز از این انرژی بهره‎مند خواهند شد.

عبدالصاحب ارجمند، مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان نیز با بیان این‌که برق 130 روستای صعب‌العبور در استان هرمزگان از طریق انرژی‌های نوین تامین خواهد شد، به مهر می‌گوید: 1626 روستای هرمزگان از نعمت برق بهره مند هستند، اما 130 روستای هرمزگان که تعدادی از آنها بالای 20 خانوار است، همچنان بدون برق هستند که این امر هم به دلیل صعب‌العبور بودن راه‌های دسترسی آنها و هزینه بالای برق‌رسانی به این روستاها است.

اولین طرح تولید برق خورشیدی گیلان در روستای صعب‌العبور شیربچه پیر رضوانشهر در هفته دولت امسال و با اعتبار سه میلیارد و یکصد میلیون ریال به بهره‌برداری رسید و 24 خانوار را از نعمت روشنایی برق بهره‌مند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها