شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی شد، ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست

سرانجام پس از گمانه‌زنی‌های بسیار، رئیس‌جمهور تکلیف دو کرسی مهم دولتی را روشن کرد و طی احکام جداگانه‌ای علی شمخانی را به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی و معصومه ابتکار را به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست منصوب کرد.
کد خبر: ۵۹۶۰۱۳

نگاهی به کارنامه شمخانی

به گزارش ایرنا، امیر دریابان علی شمخانی متولد ۱۳۳۴ اهواز، رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح، عضو شورای راهبردی روابط خارجی ایران، رئیس کمیته سیاست‌های دفاعی امنیتی شورای عالی امنیت ملی ایران، قائم‌مقام فرمانده کل و وزیر سپاه در کابینه میرحسین موسوی و وزیر دفاع در کابینه سیدمحمد خاتمی به مدت هشت سال بوده است. شمخانی از اولین پایه‌گذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده سپاه در استان خوزستان بوده است. وی از فرماندهان جنگ ایران و عراق و از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که یک سال پس از پایان جنگ ایران و عراق (سال ۱۳۶۸)، با حکم فرماندهی کل قوا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ضمن انتقال از سپاه پاسداران به ارتش، فرماندهی نیروی دریایی ارتش را به‌عهده گرفت.

وی چند ماه پس از تصدی فرماندهی نیروی دریایی ارتش، در اجرای راهبرد جدید دریایی جمهوری اسلامی ایران، فرماندهی مشترک نیروی دریایی ارتش و سپاه و قرارگاه دریایی خاتم‌الانبیا(ص) را عهده‌دار شد و در مدت فرماندهی هشت ساله، در قرارگاه دریایی خاتم‌الانبیا(ص)، تشکیلات رزمی نیروهای دریایی ارتش و سپاه را با ایجاد تحول اساسی در سلاح‌ها، تاکتیک‌ها و عملیات مشترک دو نیرو، تجدید سازمان کرد. پیش‌از شمخانی، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود.

ابتکار کیست؟

همچنین معصومه ابتکار متولد 1339 در تهران است. او که به دلیل ادامه تحصیل پدر از سه تا 9 سالگی را در شهرهای فیلادلفیا و ماساچوست آمریکا گذراند، پس از بازگشت به کشور تحصیلات خود را در مدرسه بین‌المللی ایران‌زمین ادامه داد و دکترای ایمنی‌شناسی (ایمونولوژی) از دانشگاه تربیت مدرس گرفت.

ابتکار در دوران دانشجویی به عنوان سخنگوی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام شناخته می‌شد و در سال 1372 نمایندگی دولت جمهوری اسلامی در سومین کنفرانس جهانی زن در نایروبی را به‌عهده گرفت و به تاسیس مرکز مطالعات و تحقیقات مسائل زنان و انتشار فصلنامه فرزانه به عنوان اولین نشریه مطالعات و تحقیقات مسائل زنان به دو زبان فارسی و انگلیسی اقدام کرد.

معصومه ابتکار اولین زن در جمهوری اسلامی ایران است که به هیات دولت راه یافت و طی سال‌های 1376 تا 1384 در سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام وظیفه کرد. معصومه ابتکار در سال 1384 به دلیل تلاش‌هایش در سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران و نقشی که برای بهبود همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی داشت، به عنوان یکی از هفت «قهرمان زمین» سال 2006 سازمان ملل متحد انتخاب شد و در سال 1385 از سوی مردم تهران به عنوان عضو سومین دوره شورای اسلامی شهر برگزیده شد.

ابتکار در انتخابات چهارمین دوره شورای شهر تهران، از سوی هیات نظارت ردصلاحیت شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها