ستاد تنظیم بازار دیروز قیمت هر کیلو تخم مرغ را 4250 تومان تعیین و نگهداری بیش از یک هفته ای این محصول را ممنوع کرد

نخستین آزمون دولت یازدهم برای تنظیم بازار

در حالی که ارقام مرکز آمار و بانک مرکزی از افزایش نرخ تورم حکایت دارد، افزایش اخیر قیمت تخم‌مرغ، مرغ و کره، دولت یازدهم را در برابر اولین آزمون و چالش قیمتی قرار داده است.
کد خبر: ۵۹۵۶۸۹

به گزارش خبرنگار ما مرکز آمار ایران می‌گوید نرخ تورم به 35.1 درصد رسیده و شاخص کل قیمت‌ها در مردادماه 92 نسبت به ماه قبل آن 1.8 ‌درصد افزایش نشان می‌دهد؛ بنابر این گزارش، شاخص گروه عمده خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نیز در مردادماه به رقم 210.4 رسید که 2.1 درصد نسبت به تیرماه 92 افزایش یافته است. نگاهی به جزئیات بیشتر این گزارش نشان می‌دهد قیمت گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن 48.2 درصد، شیر، پنیر و تخم‌مرغ 53.2 درصد، قند و شکر و شیرینی‌ها 35.4 درصد و دخانیات 104.4 ‌درصد افزایش قیمت داشته است.

بانک مرکزی نیز تقریبا همین روند افزایشی را با ارقامی متفاوت روایت می‌کند. براین اساس نرخ تورم به 39 درصد رسیده که حدود 4 درصد از نرخ مرکز آمار بیشتر است. با این حال رشد قیمت کالاها در مردادماه نسبت به تیرماه 92 معادل 1.2 درصد گزارش شده که 0.6 درصد از برآورد مرکز آمار کمتر است. مجموع این گزارش‌ها نشان می‌دهد قیمت کالاهای اساسی رو به افزایش است. با این حال شاید تا همین چند روز پیش افزایش قیمت کالاها بجز انعکاس در آمار رسمی، زیاد به چشم مردم نیامده بود تا این که بحران قیمتی تخم‌مرغ، مرغ و کره پیش آمد.

اولین آزمون قیمتی

رشد قابل توجه قیمت تخم‌مرغ که در هفته اخیر تا شانه‌ای ده هزار تومان نیز افزایش یافته، در کنار حذف ناگهانی تخصیص ارز مرجع به واردات کره که دیروز از سوی مقامات صنفی اعلام شد، دولت یازدهم را به تکاپو انداخته و باعث جدی شدن محتواها و برگزاری جلسات ستاد تنظیم بازار شده است. ستادی که تا به امروز اگر هم جلساتی را برگزار می‌کرد، چندان جدی نبود. این در حالی است که مسئول اصلی تنظیم بازار در وزارت صنعت، معدن و تجارت یا به روشنی مشخص نیست یا هنوز به اصطلاح بر کار مسلط و سوار نشده است. با این وجود رشد قیمت این دو قلم کالا اولین آزمون قیمتی دولت یازدهم را رقم‌زده و باید دید ستاد دولت این بار چه ابتکار عمل جدیدی را برای کنترل قیمت تخم‌مرغ و کره اجرا می‌کند و این راهکارها تا چه حد موثر خواهد بود، راهکارهایی که از سوی مدیران تنظیم بازار دولت دهم به تصویب رسیده است.

دبیر انجمن صنایع لبنی از حذف ناگهانی ارز مرجع واردات کره خبر داد و گفت: با تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت، اختصاص ارز مرجع 1226 تومانی به واردات کره حذف و ترخیص کره‌ وارداتی با ارز2447 تومانی انجام خواهد شد.

رضا باکری در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: از این پس کره‌ وارداتی باید با ارز 2447 تومانی ترخیص شود که این موضوع در پی تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد.

دبیر انجمن صنایع لبنی افزود: این موضوع سبب شده است تا قیمت کره در بازار تا دو برابر شود.

در همین حال، یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز خبر حذف اختصاص ارز مرجع به واردات کره را تائید کرد.

تشدید بحران صنعت طیوردر صورت تخصیص نیافتن ارز مرجع

از سوی دیگر دبیر و مدیرعامل شرکت هماهنگی تشکیلات مرغداران ایران گفت: اکنون صنعت مرغ کشور با چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه است که در صورت تخصیص نیافتن ارز مرجع به نهاده‌ها، این بحران تشدید می‌شود.

به گزارش ایرنا، غلامرضا آستانی دیروز در حاشیه جلسه بررسی مشکلات صنعت طیور کشور در جمع خبرنگاران توزیع 200 هزارتن نهاده طیور را تکذیب کرد و افزود: یکی از مشکلات فعلی صنعت مرغداری تامین و توزیع نهاده‌های دام و طیور بین مرغداران و دامداران است که تاکنون این مشکل برطرف نشده و تولیدکنندگان، نهاده مورد نیاز را به نرخ آزاد خریداری می‌کنند.

وی ادامه داد: درحالی که مقرر شده بود، دولت جدید ارز مرجع 1226 تومانی را برای تامین نهاده‌های دام و طیور توسط بانک مرکزی تامین و در اختیار واردکنندگان قرار دهد تا کالاهایی که در بنادر موجود است ترخیص شود، اما این مهم تاکنون اتفاق نیفتاده است.

آستانی تاکید کرد: هم اکنون جوجه ریزی متناسب با ماه‌های گذشته صورت گرفته، اما نگرانی برای تامین نهاده‌ها وجود دارد زیرا اگر قیمت مواد اولیه تولید با این شرایط افزایش یابد، به طور قطع صنعت طیور دچار بحران و چالش خواهد شد.

وی اضافه کرد: در صورتی که ارز مرجع توسط دولت تامین و بخشنامه‌ها به صورت شش ماهه یا یک ساله به بانک مرکزی و بانک‌های عامل ابلاغ شود به طور حتم بخشی از مشکلات این صنعت برطرف خواهد شد.

وی گفت: متاسفانه تخصیص ارز مرجع 1226 تومانی برای تامین نهاده‌های دام و طیور روی کاغذ مشخص شده و هنوز در اختیار بانک‌های عامل قرار نگرفته است تا واردکنندگان از این ارز بهره‌مند شوند.

آستانی تاکید کرد: به طور قطع واردات نهاده‌های دام و طیور با ارز مبادله‌ای 2500 تومانی به دو برابر شدن نرخ مرغ و تخم‌مرغ منجر خواهد شد.

قیمت هر کیلو تخم‌مرغ: 4250 تومان

در همین حال ستاد تنظیم بازار در دولت یازدهم دیروز اولین مصوبه قیمتی جدی خود برای کنترل قیمت تخم‌مرغ را صادر کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح جزئیات جلسه دیروز ستاد تنظیم بازار به منظور تنظیم بازار تخم‌مرغ، گفت: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار که به تائید وزیر صنعت، معدن و تجارت رسید، قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ 4250 تومان تعیین شد، ضمن این‌ که صادرات تخم‌مرغ ممنوع و تعرفه واردات آن حذف شد.

حسن رادمرد در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: در جلسه دیروز مقرر شد قیمت تخم‌مرغ در تمام کشور یکسان باشد، ضمن این‌ که مشکلات تامین ارز برای واردات نهاده‌ها بررسی و مقرر شد گمرک نیز کار ترخیص آن را به سرعت انجام دهد.

وی افزود: براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار، هر تولیدکننده و توزیع‌کننده باید تخم‌مرغ را بموقع عرضه کند و حق ندارد بیش از یک هفته تخم‌مرغ را در انبار خود نگه دارد زیرا این امر مصداق بارز احتکار محسوب می‌شود و با متخلفان برخورد خواهد شد، البته مغازه‌داران نیز از این تصمیم مستثنا نیستند.

رادمرد از دیگر مصوبات این جلسه را آزاد شدن تعرفه واردات تخم‌مرغ عنوان و تصریح کرد: واردات تخم‌مرغ با تعرفه صفر آزاد شد و واحدهای تولیدکننده شیرینی و شکلات می‌توانند مایحتاج موردنیاز خود را تامین کنند، ضمن این ‌که صادرات تخم‌مرغ نیز ممنوع است.

وی ادامه داد: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ 4250 تومان تعیین شد.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در حوزه تولید نیز مصوب شد مرغداری‌های تخمگذار به هر میزان که موردنیازشان باشد، نهاده‌ها را از شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان‌های معدن و تجارت و جهاد کشاورزی استان‌ها بدون محدودیت دریافت کنند.

به گفته رادمرد، نهاده‌ها بدون هیچ‌گونه محدودیتی در اختیار مرغداری‌ها قرار خواهد گرفت تا بحث افزایش قیمت مواد اولیه برای تولید تخم‌مرغ منتفی شود.

معاون بازرگانی داخلی تغییر کرد

در همین حال، عصر دیروز خبر رسید با حکم وزیر صنعت، معدن و تجارت حسن یوسف سینکی معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت شد.

به گزارش تسنیم، در ادامه تغییر معاونت‌‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت یک معاون دیگر این وزارتخانه تغییر کرد.

بر همین اساس، حسن یوسف سینکی جایگزین حسن رادمرد در معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت شد.

حسن یوسف سینکی معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی در دولت اصلاحات بود.

از معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان یکی از ارکان اصلی تنظیم بازار یاد می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها