
موفقیت اصلی لامبورگینی از آغاز تاسیس تا امروز را در چه میبینید و مسیر آینده این شرکت در 25 تا 50 سال آینده را چگونه پیشبینی میکنید؟
استفان وینکلمن: اگر نگاهی به فعالیت این شرکت بزرگ خودروسازی در ده سال گذشته بیندازید، متوجه میشوید لامبورگینی در پیشرفت صنعت خودرو نقش مهمی داشته و تولیدات این شرکت در دهه گذشته به سه برابر افزایش یافته است. لوازم به کار رفته در ساخت این خودروها نه تنها از نظر کیفیت بلکه از نظر طراحی منحصر به فرد هستند. البته در مسیر آینده چالشهای زیادی پیش روی ماست. اگر از تجربیات دهه گذشته به عنوان یک راهنما استفاده کنیم فرصتهای زیادی پیش روی ماست که باید از آنها استفاده کنیم تا آینده لامبورگینی روشن باشد.
تولید خودروهای هیبریدی از برنامههای اصلی شرکتهای بزرگ خودروسازی برای آینده است و در شرکتهایی مانند پورشه و فراری هم خبرهایی در این زمینه شنیده میشود. برنامه لامبورگینی در این زمینه چیست؟
استفان وینکلمن: استفاده از موتورهای هیبریدی موضوع جالبی است و این فناوری روز دنیاست که باید مورد توجه قرار گیرد. البته ما قصد نداریم در جایی که تنها هدف اصلی از کاربرد این فناوری کاهش مصرف سوخت است به عنوان یکی از پیشگامان در این عرصه قدم بگذاریم. پیشبینی مسیر آینده بدون توجه به موتورهایی که اصطلاحا به آنها موتورهای خود تنفس (موتورهای پیستونی که ورود هوا به آن تحت فشار محیط صورت میگیرد) گفته میشود، امکانپذیر نیست و دستیابی به این هدف نیز به منزله کاربرد فناوری هیبریدی است. لامبورگینی نیز از این فناوری استقبال میکند، البته در زمان مناسب. تولید سالانه این شرکت حدود 20 هزار خودروست و در دنیایی که هر سال در آن بیش از 65 میلیون خودرو به فروش میرسد، نقش این شرکت در تولید دیاکسیدکربن در مقایسه بسیار ناچیز است. در بسیاری از زمینهها، هزینه توسعه و کاربرد یک فناوری جدید موجه نیست. علاوه بر این هر فناوری جدیدی را نمیتوان بهترین گزینه موجود دانست. مهم این است که ما از هر فناوری جدیدی در زمان مناسب خودش در صنعت خودروسازی استقبال کنیم.
به عنوان طراح ارشد این شرکت در طراحی مدلهای جدید مانند رونتون و آونتادور که سروصدای زیادی در دنیا به راه انداختهاند، چه نقشی داشتهاید؟
فیلیپو پرینی: تقریبا 9 سال است به خانواده لامبورگینی ملحق شدهام؛ بنابراین در همه طرحهای جدیدی که در این چند سال رونمایی شده به عنوان عضو اصلی با این مجموعه همکاری داشتهام. البته نه به این معنی که در طراحی همه این خودورها به طور مستقیم مسئولیت انجام کار را به عهده داشتهام. طراحی خودروهای تولیدی این شرکت محصولی از همکاری خانواده بزرگ لامبورگینی در بخش طراحی است که من هم عضوی از این گروه هستم.
لامبورگینی بتازگی از خودروی جدیدی به نام وننو رونماییکرده است. نظر شما درباره طراحی متمایز این خودرو چیست؟
فیلیپو پرینی: معتقدم وننو ابرخودروی واقعی است. وننو اساسا خودروی مسابقهای است. در حقیقت هدف اصلی در طراحی این خودرو، طراحی خودروی مسابقهای بوده است؛ اما رونمایی از این خودرو اهداف دیگری هم داشته است. میخواستیم به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس لامبورگینی خودرویی متفاوت به نمایش بگذاریم. وننو بیانگر زبان جدیدی در طراحی خودروست. این خودرو آزمایشگاهی بزرگ است که میتوانیم از دادهها و اطلاعات آن برای ایجاد تغییرات اساسی در طراحی خوردوهای آینده استفاده کنیم. ساخت چنین خودوریی این امکان را میدهد بتوانیم اشتباههای خود را از نظر طراحی و فنی جبران کنیم. یکی از ویژگیهای لامبورگینی این است که خودروهای جدیدش را در دنیای واقعی مورد آزمایش قرار میدهد. برای مثال در بدنه وننو از کامپوزیتهای خاصی استفاده شده است یا این که در ساخت صندلیهای این خودرو الیاف کربنی به کار رفته است. به این ترتیب میتوان کاربرد مواد جدید را نیز مورد بررسی قرار داد.
به نظر شما در طراحی مدلهای مختلف لامبورگینی چه ویژگیای وجود دارد که این خودروها را متمایز میسازد؟
فیلیپو پرینی: فلسفه طراحی محصولات لامبورگینی ساخت خودروهایی قدرتمند است که بدون شک در نگاه اول به هر یک از محصولات تصویری از قدرت در ذهن هر بینندهای شکل میگیرد. برای مثال آوانتادور که یکی از جدیدترین محصولات لامبورگینی است بیش از هر خودروی دیگر میتواند نمادی از قدرت و خشونت در طراحی خودرو باشد. دماغه این خودرو از خطوط شکسته و تیزی تشکیل شده است که پروفیلهای کوتاه سقف و بخش عقب خودرو آن را کامل میکند؛ اما از ویژگیهای ظاهری جالب توجه این خودرو بخش های مختلف با شکل هندسی شش ضلعی است که در بخشهای مختلف به چشم میخورد.
چرا در طراحی این خودرو از میان اشکال هندسی مختلف به سراغ شش ضلعیها رفتهاید؟
فیلیپو پرینی: حدود هزار قطعه شش ضلعی در طراحی این خودرو دیده میشود که از لبه قسمتهای اصلی بدنه تا در باک و حتی سوئیچ آن نیز نشانی از این شش ضلعیها وجود دارد. استفاده از اشکال هندسی هارمونی خاصی ایجاد میکند. در طراحی قطعات خودروی جدید همیشه مشکلات زیادی وجود دارد. شبی یکی از همکاران که در طراحی بخشی از خودرو با مشکل مواجه شده بود از من درخواست کمک کرد و من هم به او پیشنهادکردم شکل هندسی ششضلعی را امتحان کند که خوشبختانه مشکل با همین ایده ساده حل شد. شش ضلعی از جمله اشکال هندسی است که در ایجاد هماهنگی بین قسمتهای مختلفی که کنار هم قرار میگیرند، نقش مهمی دارد.
لامبورگینی مورد علاقه شما کدام یک از محصولات این شرکت است؟
استفان وینکلمن: من همیشه طرفدار پر و پا قرص مدلهای جدید هستم. بهتر است بگویم لامبورگینی مورد علاقه من همان مدلی است که قرار است در آیندهای نزدیک به بازار عرضه شود. خودروهای لامبورگینی همیشه به عنوان خودروهایی شاخص و منحصر به فرد مطرح میشوند و این کلید موفقیت این شرکت است. در بازار خودرو برای هر تولیدکنندهای که بتواند محصولی شاخص به بازار عرضه کند جای پیشرفت و فرصت موفقیت وجود دارد.
وننو ، خودرویی متفاوت از لامبورگینی
وننو به عنوان جدیدترین دستاورد لامبورگینی از نظر طراحی، خودرویی منحصر به فرد است؛ اما باید توجه داشت ما همچنان در مرحله آزمون و خطا هستیم و رونمایی از این خودرو به این معنی نیست که وننو بیانگر برنامه آینده ما یا حرکت در مسیری متفاوت است. وننو خودرویی است که از نظر آیرودینامیکی بسیار متفاوت است و در آن مواد به کار رفته در ساخت قسمتهای مختلف و موتور حرف اول را میزند. از بزرگترین چالشهای پیش روی شرکتهای بزرگ خودروسازی مانند لامبورگینی که در مقایسه فعالیت محدودتری دارند، این است که باید همگام با دیگر شرکتهای خودروسازی پیش روند تا بتوانند پاسخگوی نیاز مخاطبان باشند؛ اما باید توجه داشت در این عرصه توجه به گذشته هم بسیار مهم است. تاریخچه لامبورگینی نشاندهنده نقطه آغازین حرکت ما در این مسیر است و نگاهی گذرا به طرحهای قدیمی و تلفیق بعضی ویژگیها در قالب طرحهای جدید به معنی تکرار گذشته نیست بلکه در دل خود میراثی نهفته دارد که شاید بتوان آن را نشان یا ویژگی اختصاصی لامبورگینی دانست.
gizmag / مترجم: فرانک فراهانیجم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتوگوی «جامجم» با سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران مطرح شد
دکتر امیدعلی مسعودی، استاد ارتباطات در گفتوگو با «جامجم» عنوان کرد
گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با علیرضا نصیری، قهرمان جوانان جهان
سفیر سابق ایران در پاکستان در گفتوگو با «جامجم» تشریح کرد