روزنامه فرانسوی فیگارو با انتشار مقاله ای با عنوان« سوریه؛ یک مداخله تنبیهی پرمخاطره» به عواقب حمله آمریکا به سوریه و سرنگونی حکومت بشار اسد پرداخت.
کد خبر: ۵۹۵۰۸۹
اگر اسد برود

این روزنامه به نقل از ژنرال وینست دیپورت، متخصص در امور راهبردی هشدار می دهد:«باید مراقب بود و فراتر از عملیات محدود نرفت. اگر بشار از بین برود خطر قتل عام بین اقوام وجود دارد.»

نظامیان عادت دارند بگویند که همواره آغاز درگیری بسیار آسان تر از پایان یافتن آن است. وینسنت دیپورت توضیح می دهد: « همان گونه که در لیبی و افغانستان دیدیم،عملیات همواره به خوبی پیش نرفت. مداخله های اخیر انجام شده از سوی امریکایی ها در بغداد و کابل نشان داد تا چه حد پیروزی برای ارتش های غربی در جنگ های تهاجمی دشوار است.»

 یک افسر ارشد فرانسوی نیز توضیح داد: «نه امریکایی ها و نه فرانسوی ها امکانات نظامی و سیاسی  برای انجام چنین جنگی را ندارند.»نظامیان فرانسوی هشدار می دهند که در دمشق نباید از نقطه تعادل فراتر رفت.

فیگارونوشت:امریکا، فرانسه و انگلیس که تاحدودی با وجود عدم تمایل خود ترغیب به جنگ شده اند، از بدتر شدن روابط با مسکو می ترسند. از ابتدای بحران، روسیه هیچ گاه نقش گسترده این سه کشور را در قطعنامه های سازمان ملل متحد در مورد لیبی در سال 2011 میلادی را نپذیرفته بود، از متحد سوری خود حمایت کرده و چندین بار با وتوی خود در شورای امنیت مخالفت کرد. اقدام به حمله نظامی خارج از سازمان ملل متحد می تواند خشم روسیه را که غربی ها در موضوعات دیگر همچون بحران هسته ای ایران و دفاع ضدموشکی به آن نیاز دارند، برانگیزد.

این روزنامه فرانسوی افزود: در پاریس، لندن و واشنگتن ستادهای مشترک و اعضای دولت عواقب عملیاتی که آماده اند انجام دهند، را به دقت بررسی می کنند. نخستین خطر، پاسخ احتمالی حکومت سوریه، ایرانی ها یا متحدین شیعه آن ها در منطقه مانند حزب ا... لبنان است. نخست وزیر سوریه تهدید کرد که کشورش «قبرستان مهاجمان» خواهد شد.

سناریوهای ایران برای آینده سوریه

امیر موسوی استراتژیست و مشاور اسبق وزیر دفاع در گفتگو با فرارو معتقد است: «اگر حمله نظامی آمریکا محدود باشد سوریه خود قادر است پاسخ حملات را بدهد.»

وی ادامه داد: «در این شرایط ایران اقدام نظامی علیه سوریه را محکوم خواهد کرد و تلاش می کند جنگ بیش از این گسترش پیدا نکند و همچنین به پشتیبانی کامل سیاسی، معنوی و اقتصادی از سوریه دست خواهد زد.»

وی معتقد است: «اگر جنگ گسترش پیدا کند کل شرایط منطقه به هم خواهد ریخت. در این شرایط علاوه بر اینکه برخورد دولت سوریه بسیار در سطح بالا خواهد بود، دوستان سوریه نیز عکس العمل نشان خواهند داد.»

مشاور اسبق وزیر دفاع اظهار کرد: «فرماندهان نظامی ایران 9 سناریو برای آینده سوریه آماده کرده و خدمت مقامات عالی رتبه ایران ارائه دادند. برای هر شرایطی یک سناریو طراحی شده که بعضا ممکن است چند سناریو با هم اجرا شود.»

با این حال مشاور اسبق وزیر دفاع گفت: «من فکر می کنم در روزهای آینده این احتمال وجود دارد که بشار اسد نطقی انجام دهد که این بحث ها را جمع کند و شرایط جدیدی در منطقه و دنیا ایجاد کند.»

وی ادامه داد: «این نطق متفاوت با نطق های قبلی اسد خواهد بود و احتمالا متضمن پیشنهادات جدید درباره شرایط انتخابات آینده ریاست جمهوری در سوریه است.»

اوباما خطاب به پوتین: خیلی کله خری

روزنامه نیویورکر با انتشار گزارشی به استفاده از الفاظ زننده و نامناسب توسط روسای‌جمهوری آمریکا و روسیه در نشست گروه 20 پرداخت.

این روزنامه نوشت: امیدها برای مثمر ثمر واقع شدن نشست گروه 20 پس از آن از میان رفت که باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود را فردی "کله خر" خواند!
 
به گزارش ایسنا این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشت، اوباما به پوتین گفته است: اگر فکر می‌کنی که من تنها کسی هستم که این گونه فکر می‌کنم، خودت را دست انداخته‌ای! می‌توانی از مرکل، کامرون و اردوغان بپرسی. همه آنها فکر می‌کنند که تو یک فرد احمقی.
 
بر اساس این گزارش، پوتین نیز در واکنش گفته است: آیا باید از این مرد نحیف و لاغراندام بترسم؟ من با خرس‌ها کشتی می‌گیرم.
 
پیش از این، رئیس‌جمهوری آمریکا از ولادیمیر پوتین به عنوان «بچه تنبل و بی‌حوصله آخر کلاس» یاد کرده بود.

تأثیر سوریه بر مذاکرات هسته ای

روزنامه ایتالیایی ایل سوله 24 اوره با انتشار مقاله ای با عنوان« تأثیر سوریه بر مذاکرات هسته ای امریکا و ایران» نوشت:حمله به حکومت سوریه، مساوی با به مخاطره انداختن (اگر نگوییم قطع کامل) روابط با تهران دقیقاً در زمانی است که پیروزی غیرمنتظرۀ یک رئیس جمهور «میانه رو» همچون آقای حسن روحانی در انتخابات اخیر روزنه های واقعی امید را در رابطه با راه اندازی مجدد یک مرحلۀ گفتگو با آمریکا پیرامون برنامۀ مورد اختلاف هسته ای ایران باز کرده است.

به عقیدۀ ایران حکومت اسد که رهبری اقلیت علوی (شیعیان اثنی عشری) را بر عهده دارد، متحدی است که دارای اهمیت فراوانی است. این که دست روی دست گذاشته و شاهد سقوط آن گردد به معنای از دست دادن پل ارتباطی خود در مدیترانه است.

این روزنامه افزود: دمشق ، تهران و نیز حزب ا... دارای یک نفع مشترک با یکدیگر می باشند: محکم کردن صفوف و به هر قیمتی جلوگیری از این که در سوریه شورشی های مسلح که به طور گسترده ای توسط سنی ها افراطی هدایت می شود، چیره شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
احمد
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
۰
۰
متاسفانه اوباما خود را گم كرده است و نمیداند چه غلط بزرگی را انجام میدهد .متاسفانه نمی فهمد كه مدال صلح را به چه منظوری دریافت نموده است.یك ضرب المثل ایرانی میگوید تا خر در جهان است مفلس در نمی ماند.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها