سلطان قابوس پیشنهاد کرد:

مذاکره روحانی و اوباما در مسقط

روزنامه عرب زبان وطن چاپ آمریکا مدعی پیشنهاد سلطان قابوس به تهران برای برگزاری مذاکره بین روسای جمهور ایران و آمریکا در عمان شد.
کد خبر: ۵۹۳۷۰۳
مذاکره روحانی و اوباما در مسقط

به گفته یک منبع آگاه، این سفر در جهت  جلب حمایت از تلاش های عمان از ابتکار این کشور برای حل مسئله هسته ای ایران و برگزاری نشستی در مسقط برای مذاکره روحانی و اوباما بود.

این منبع آگاه افزود: سلطان عمان همچنی پیغامی از سوی شورای همکاری خلیج فارس به همرا داشت. او از ایران خواست که موضعش در مورد مصر و سوریه را بیان کند.

به نوشته وطن، سفر سلطان قابوس به ایران نشان دهنده تمایل مسقط برای ایقای نقش میزبان مذاکره بین ایران و امریکا است تا میانجی گر.

با ایران کنار بیایید

روزنامه «گاردین» نوشت: تصمیم باراک اوباما برای مشورت با کنگره پیش از هر نوع اقدام نظامی به سوریه، فرصت محدودی ‌برای مذاکره و پیدا کردن راهکار سیاسی فراهم کرده است؛ تصمیمی که مورد استقبال رهبران سیاسی دنیا و از جمله حسن روحانی، رئیس جمهور ایران قرار گرفت‌.

شرلی ویلیامز نوشت: به خاطر سوریه با ایران کنار بیایید. ایران با ۷۵ میلیون ‌جمعیت و داشتن منابع طبیعی نفت و گاز، نقش حیاتی در منطقه دارد. این کشور بیش از هر کشور دیگری، از استفاده از سلاح شیمیایی علیه خود متضرر شده است. در دهه ۸۰، ایران ده‌ها هزار‌ جوان‌‌ خود را به دلیل حملات شیمیایی صدام حسین به این کشور از دست داد؛ حملاتی که هیچ گاه کشورهای غربی آن را محکوم نکردند!

اکنون برای حل مسأله سوریه به صورت دیپلماتیک، انجام دو کار‌ ضروری است؛ نخست این که درگیری به پایان برسد و دوم آن که فکری به حال مردم آواره شود که در بیرون و درون سوریه آواره شده‌اند.

سردرگمی آمریکا و اسرائیل

رئیس‌جمهوری آمریکا شنبه شب در هیاهویی که کشورهای عربی و اروپایی برای حمله نظامی به سوریه به راه انداخته بودند بر روی صفحه تلویزیون ظاهر شد و در سایه خروج انگلیس از مشارکت در حمله نظامی علیه سوریه از واگذاری تصمیم گیری در این باره به کنگره این کشور خبر داد.

این تصمیم با سردرگمی حامیان به راه انداختن جنگ دیگری در خاورمیانه همراه بود؛ عربستان و اسرائیل با گوشزد کردن کردن خطر ایران به واشنگتن و یادآور کردن خط قرمزی که رئیس جمهوری آمریکا برای استفاده از سلاح شیمیایی در این باره کشیده بوده، سعی در ضروری و حتمی جلوه دادن این جنگ و جبران شکستی که در جبهه مخالفان اسد در سوریه کسب کرده، برآمده اند.

روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی در این باره نوشت: «در حالی که دولت باراک اوباما در حال تصمیم گیری درباره حمله هوایی به سوریه است، از نظر برخی از حامیان گزینه نظامی آمریکا علیه سوریه، کارت اصلی اوباما نیاز فرستادن یک پیام به کشوری دیگر است: ایران. اگر آمریکا خط قرمز کشیده شده از سوی خود درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را به مرحله اجرا در نیاورد،  بوی ضعف به مشام ایران می رسد و تلاش جسورانه تری برای کسب سلاح اتمی صورت خواهد داد.»

برنامه سوری‌ها برای مقابله با حمله آمریکا

 گسترش منطقه ای درگیری و خارج کردن جنگ از حالت نقطه ای،وارد کردن ضربه آخر به تروریست ها، به رخ کشیدن توان موشکی، کشاندن  برخی کشورهای همسایه به درگیری و وارد کردن تلفات مستقیم به امریکا و سپس رژیم صهیونیستی پنج راهبرد سوریه برای مقابله با تهاجم احتمالی آمریکا است.

گزارش «ایران هسته‌ای» نشان می دهد راهبرد محور مقاومت در برخورد با حمله امریکا این است که «نقطه پایانی بر عملیات های یک جانبه امریکا در سراسر جهان خصوصا منطقه خاورمیانه گذاشته شود».

بر اساس این گزارش  دولت سوریه عقیده دارد ورود آمریکا به عرصه درگیری نظامی با دولت اسد اعترافی است به اینکه معارضه در ضعیف‌ ترین موقعیت خود در دو سال و نیم گذشته قرار دارد. راهبرد سوریه فراتر بردن درگیری از مرزهای خود و کشاندن آن به برخی کشورهای همسایه است. سوری‌ها معتقدند این امر خود به خود رخ خواهد داد و نیاز نیست که پروژه‌ای در این باره تعریف کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها