با سالم‌ترین خوردنی‌ها برای روده‌هایتان چقدر آشنایی دارید؟

۵ خوراکی مفید برای حفظ سلامت دستگاه گوارش

افرادی که از میزان کمتری باکتری مفید روده برخوردارند بیشتر به اختلالات متابولیک از قبیل بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت مبتلا می‌شوند زیرا به نظر می‌رسد باکتری‌های موجود در سیستم گوارشی افراد بر احتمال ابتلا به اضافه وزن و چاقی آن‌ها اثر می‌گذارد.
کد خبر: ۵۹۳۱۷۹

نتایج تحقیق گروهی از دانشمندان بین‌المللی حاکی از آن است که رژیم غذایی سرشار از فیبر می‌تواند آرایش باکتری‌های روده را تغییر داده و همین امر کاهش وزن را برای افراد آسان‌تر می‌کند.
به گزارش جام جم سرا به نقل از ابتکار- به اعتقاد کار‌شناسان، روده نقش مهمی در افزایش یا کاهش وزن دارد. به گفته جفری کریلو، استاد بخش پاتوژنز میکروبی و ایمونولوژی مرکز سلامت تگزاس آمریکا اکنون اهمیت باکتری‌های روده در سلامت افراد مشخص است و تخریب این باکتری‌ها از طریق مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها یا صرف غذاهایی که فقط به رشد نوع خاصی از باکتری‌‎‌ها کمک می‌کنند ممکن است بر تمام بدن تاثیر بگذارد.
نتایج این تحقیق نشان می‌دهد میزان این باکتری‌ها در معده افراد چاق بسیار کم است یا اصلا وجود ندارد.
پزشکان نیز در مطالعات جدید خود ارتباط بین بیماری‌های مرتبط با چاقی و سطح باکتری‌های موجود در روده را ارزیابی کردند که نشان می‌دهد اضافه وزن و عادت‌های غذایی به تنهایی در ابتلای افراد چاق به انواع بیماری‌ها موثر نیستند بلکه کاهش تنوع باکتری‌های مفید در روده نیز در این زمینه تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارد. پروفسور «جروئن رائس» از متخصصان دانشگاه «وریج» در بلژیک گفت: افرادی که از میزان کمتری باکتری مفید روده برخوردارند بیشتر به اختلالات متابولیک از قبیل بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت مبتلا می‌شوند.
آمار نشان می‌دهد که این روز‌ها نرخ ابتلا به بیماری‌های متابولیک افزایش چشمگیری پیدا کرده و شیوع این بیماری‌ها تشدید شده است چرا که مردم کمتر تحرک دارند و تمایلی نیز به ورزش کردن ندارند و در عین حال بیشتر به مصرف غذاهای حاوی چربی و قند روی‌ آورده‌اند.
رائس و گروهی از همکارانش فلورای میکروبی روده ۱۶۹ فرد چاق و ۱۲۳ نفر با وزن معمولی را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند افرادی که از تنوع گونه‌های باکتری در «فلورای میکروبی روده» آن‌ها کمتر است، بیشتر به بیماری‌های متابولیک از قبیل افزایش چربی بدن و مقاومت انسولینی مبتلا می‌شوند.
در مطالعاتی که روی ۴۹ فرد چاق انجام گرفت، مشخص شد که مصرف بیشتر مواد خوراکی حاوی فیبر بالا از جمله انواع میوه‌ها و سبزیجات، تعداد و تنوع باکتری‌های مفید روده را افزایش می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها