فرش ریزماهی خوی به ثبت جهانی رسید

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: برای صیانت از اصالت فرش دستباف استان و جلوگیری از سوء استفاده از نقشه ریزماهی خوی، این طرح در سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو (WIPO) مستقر در ژنو به ثبت جهانی رسید.
کد خبر: ۵۹۱۲۸۱
فرش ریزماهی خوی به ثبت جهانی رسید

عبادالله اکبری با اشاره به قدمت هزار ساله فرش دستباف آذربایجان غربی، افزود: فرش ریزماهی به همراه فرش های تولیدی مناطق اصفهان، تبریز، قم و هریس ثبت شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ثبت جهانی برند طرح افشار تکاب نیز به همراه ۹ طرح دیگر از سایر استان ها در مراحل بررسی و کارشناسی است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به مزیت مهم ثبت شدن فرش های ایرانی در جهان افزود: با ثبت جهانی، امکان کپی برداری و سوء استفاده برخی رقبای ایرانی فرش دستباف ایرانی از بین می رود.

وی گفت: در حال حاضر ۳۷ هزار و ۵۰۰ بافنده فرش ریزماهی در استان فعالیت می کنند و سالانه ۱۵۰هزار مترمربع فرش دستباف با نقشه ریزماهی خوی در آذربایجان غربی تولید و بخش عمده آن به خارج از کشور صادر می شود.

اکبری افزود: خوی، ارومیه، سلماس، ماکو، چالدران، شوط، پلدشت و قره ضیاءالدین شهرهایی هستند که این فرش در آنها تولید می شود.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها