عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: بیشتر منابع این صندوق در خارج از کشور، توسط بانک مرکزی به صورت یورو نگهداری می‌شود و جای نگرانی نسبت به کاهش ارزش منابع وجود ندارد.
کد خبر: ۵۸۷۵۸۸

اخیرا محمد حسین عادلی رئیس کل پیشین بانک مرکزی از کاهش 30 درصدی ذخایر ارزی ایران در هند خبر داده بود، چراکه این ذخایر به روپیه - پول ملی این کشور - نگهداری می‌شود و ارزش این پول کاهش یافته است. اکنون این نگرانی درباره منابع 44 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی هم وجود دارد.

محمود دودانگه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این که گفته می‌شود رقم اعلام شده درباره منابع صندوق توسعه وجود خارجی ندارد و فقط یک عدد حسابداری است، خاطرنشان کرد: افرادی که چنین مسائلی را مطرح می‌کنند از نحوه نگهداری منابع صندوق اطلاع ندارند.

وی ادامه داد: با توجه به قانون برنامه پنجم در سال اول اجرای برنامه 20 درصد و سال دوم و سوم به ترتیب 23و 26درصد از منابع حاصل از فروش نفت از طریق بانک مرکزی به حساب صندوق توسعه ملی واریز می‌شود و اساسا نگهداری منابع صندوق در حساب‌های بانک مرکزی است.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی با بیان این‌که بانک مرکزی در هر کشوری که حساب دارد منابع ما و منابع خودش در آن حساب نگهداری می‌شود، گفت: نگهداری منابع صندوق بسته به کشوری که در آن نگهداری می‌شود با ارزهایی مانند دلار، ین، پوند، روپیه و لیر ترکیه صورت می‌گیرد.

وی مبلغ کل قراردادهای عاملیت صندوق توسعه ملی را حدود 35 میلیارد دلار اعلام و اظهار کرد: حدود 22 میلیارد دلار از منابع صندوق برای 350 طرح مصوب مسدود شده است.

وی با بیان این‌که دوره زمانی پرداخت تسهیلات به روند پیشرفت طرح‌ها بستگی دارد، تصریح کرد: تاکنون 7.8 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه بر اساس روند اجرای پروژه‌ها به طرح‌های مصوب اختصاص داده شده است و در صورتی که روند پیشرفت طرح‌ها سریع‌تر باشد و توان جذب تسهیلات را داشته باشند این امر سریع‌تر صورت می‌گیرد.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در پاسخ به این که چرا تخصیص منابع به کندی صورت می‌گیرد؟ گفت: دلایل مختلفی مانند محدودیت در انتقال منابع یا مشکل در خرید تجهیزات که برخی طرح‌ها با آن روبه رو هستند، روند اجرای طرح‌ها را کند کرده و تسهیلات نیز متناسب با پیشرفت طرح‌ها تخصیص می‌یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها