دختر جوانی با استفراغ و توهم به اورژانس انتقال داده شد. در کیف او تعدادی قرص «بکلوفن» پیدا شد که تصور می‌شد به دلیل گرفتگی عضلات مصرف کرده است. در پی بررسی‌های بیشتر مشخص شد که دارو‌ها متعلق به مادربزرگش بوده که در داروخانه منزل انبار شده بود. مصرف خودسرانه دارو یکی از عوارض تجویز نادرست یا مصرف ناکامل دارو از سوی بیمار است.
کد خبر: ۵۸۶۶۱۵

 

از ابتدا که دارو از سوی پزشک نوشته می‌شود، روش مصرف در برگه ذکر می‌شود، اما بسیاری از عوارض یا شرایط مصرف صحیح برای بیمار شرح داده نمی‌شود. 
 
بخشی از این اطلاعات از سوی فردی که در داروخانه مسئولیت به اصطلاح پیچیدن دارو را به عهده دارد، به بیمار داده می‌شود. 
 
اطلاعات هر دارویی در برگه ضمیمه همراه با بسته دارویی وجود دارد، اما مشکل زمانی بروز می‌کند که مقدار مورد نیاز بیمار کمتر از حدی است که بسته‌ای کامل همراه با بروشور اطلاعاتی دارو به وی داده شود. 
 
مطالعه برگه حاوی اطلاعات دارو برای تمام دارو‌ها توصیه می‌شود. برخی از اطلاعات دارویی مخصوص شرکت تولیدکننده دارویی است و به شرایط خاص تولید و مواد نگهدارنده دارو برمی گردد که برای‌‌ همان دارو که از سوی شرکتی دیگر تولید می‌شود، متفاوت است. 
 
در این برگه به علائمی اشاره شده که در صورت بروز باید بسرعت به پزشک مراجعه کرد. هر بیمار باید عوارض جدی را بداند. 
 
گاهی پزشکان و داروسازان این موارد را عنوان می‌کنند و گاهی باید با تصور اینکه این افراد فراموش کرده‌اند، برگه اطلاعات دارویی به دقت مطالعه شود. 
 
عوارضی که مطرح می‌شود همیشه به معنای عوارض شایع نیست و بسیاری از بیماران با ترس از بروز چنین عوارضی، از مصرف دارو امتناع می‌کنند. 
 
باید توجه داشت که پزشک معالج شما با در نظر گرفتن تمامی شرایط بیماری، وضع جسمی و عوارض به تجویز دارو اقدام کرده است و در صورتی که بیمار تمام شرایط فعلی و تاریخچه بیماری و دارو‌هایش را بدرستی عنوان کرده باشد حتی داروی تجویزی بهترین برای وی است. 
 
مشکل ناخوانا بودن نسخه پزشکان از یک طرف و اشتباهات نسخه پیچی از طرف دیگر عواملی است که می‌توانند مسبب بروز فاجعه شوند بنابراین در صورت امکان برای اطمینان از درستی داروهای دریافتی، آن‌ها را برای بررسی مجدد به پزشک نشان بدهید. 
 
همچنین تعداد داروهای تجویزی در نسخ باید عموما به گونه‌ای باشد که در اتمام دوره درمان، داروی اضافی در دسترس بیمار نباشد.
 
>> جام جم آنلاین
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها