آبراموویچ طی 10 سال 2 میلیارد پوند برای تقویت چلسی هزینه کرد

میلیاردر روسی، بانی بزرگ‌ترین تغییر​فوتبال انگلیس

رومن آبراموویچ متولد: 24 اکتبر 1966 محل تولد: روسیه دارایی: 4‌/‌13 میلیارد دلار رتبه در میان ثروتمندهای دنیا: 107 تاریخ خرید باشگاه: سال 2003 با 253 میلیون پوند
کد خبر: ۵۸۵۸۴۷

مالک باشگاه چلس ی یک میلیاردر روسی است. رومن آرکادیویچ آبراموویچ که بیست و چهارم اکتبر​ 1966 به دنیا آمد، یک تاجر یهودی روسی است که علاوه بر باشگاه چلسی مالکیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری میل هاوس ال‌ال‌سی را نیز در اختیار دارد. این میلیاردر روسی پیش از این که باشگاه قدیمی و معتبر چلسی را خریداری کند به دلیل ثروت نجومی‌اش شهرت داشت، اما این شهرت چندان فراگیر نبود و بیشتر محدود به مرزهای روسیه می‌شد، اما سال 2003 آبراموویچ با خرید باشگاه بزرگ چلسی، شهرتی جهانی پیدا کرد.

انگیزه‌هایی برای کسب قدرت و شهرت

آبراموویچ علاقه خود به فوتبال را دلیل اصلی خرید باشگاه چلسی می‌داند و بعد از آن براحتی به این اشاره می‌کند که درآمدزایی بیشتر هدف بعدی او بوده است، اما بسیاری هنوز بر این باورند که این میلیاردر روسی با وجود بهره‌گیری از ثروتی خیره‌کننده، انگیزه‌هایی پنهانی برای کسب شهرت و قدرت بیشتر داشته است، در واقع آبراموویچ قدرت بیشتری را هم جستجو می‌کرده که این قدرت را برای مقابله با رقیبانش در تجارت‌های جهانی و اروپایی لازم می‌داند.

تصمیم‌گیری در ده دقیقه

همه چیز از دوم جولای سال 2003 شروع شد. در این روز «تیم هنمان» در یک چهارم نهایی رقابت‌های تنیس ویمبلدون باید به میدان می‌رفت و دیوید بکام نیز قراردادی جنجالی با رئال مادرید منعقد کرد، اما این دو اتفاق بسیار مهم در سایه یک مرد روسی به نام رومن آبراموویچ قرار گرفت. این روسی که هیچ شهرتی در انگلستان نداشت مالکیت باشگاه چلسی را با پرداخت 60 میلیون پوند به طور کامل در اختیار گرفت تا به مالکیت «کن بیتس» در​ این باشگاه قدیمی لندنی پایان بدهد. نحوه خرید باشگاه چلسی توسط آبراموویچ یکی از اتفاقات جالب فوتبال است.

این روسی مولتی میلیاردر فقط در ده دقیقه تصمیم گرفت پای برگه مالکیت باشگاه چلسی را امضا کند و سرنوشت این باشگاه را در دستان خود بگیرد. آبراموویچ که با استفاده از ثروت‌های نفتی و غیرنفتی خود این باشگاه را خریده بود در تاریخ فوتبال انگلستان برای همیشه نام خود را ثبت کرد، چرا که به گواه بسیاری از کارشناسان این روسی با خرید چلسی و تقویت قابل توجه بعد مالی آن، تغییر بزرگی در فوتبال انگلستان به وجود آورد. او بر اساس علاقه به فوتبال و علاقه‌ای که به باشگاه چلسی داشت مالکیت یکی از باشگاه‌های بزرگ اروپا را در اختیار گرفت، اما هرگز نمی‌دانست ​ خرید چلسی باعث می‌شود که او به عنوان یکی از بانیان تغییرات بزرگ در فوتبال انگلستان معرفی شود.

صرف دو میلیارد پوند در ده سال

آبراموویچ از سال 2003 تا امروز که ده سال از خرید چلسی گذشته است، تحولات بسیار بزرگی در این باشگاه ایجاد کرده و میلیون‌ها دلار برای تقویت و توسعه آن هزینه کرده است. آبراموویچ با پول‌هایی که صرف باشگاه آبی پوش لندنی کرد این باشگاه را بعد از 50 سال به مقام قهرمانی لیگ برتر رساند و علاوه بر آن بر قله قهرمانی اروپا نیز نشاند. تنها شش هفته بعد از این که آبراموویچ چلسی را خرید 160 میلیون پوند برای خرید بازیکنان جدید صرف شد تا این باشگاه وارد مسیر قهرمانی و قرار گرفتن در کورس قهرمانی لیگ برتر انگلستان شود. ایندپندنت بتازگی گزارش داد که از جولای 2003 که آبراموویچ چلسی را خرید تاکنون که هنوز این روسی مالک باشگاه آبی پوش لندنی است بیش از دو میلیارد پوند صرف تقویت و توسعه چلسی شده است که هرگز در میان سایر باشگاه‌های لیگ برتری سابقه نداشته است. «بیتس» مالک قبلی باشگاه چلسی درباره آبراموویچ می‌گوید: «زمانی که نخستین بار او را از نزدیک دیدم حتی نمی‌توانست انگلیسی صحبت کند. با وجود این که او بیش از ده سال در چلسی فعالیت می‌کند، اما هنوز هیچ‌کس او را نمی‌شناسد، برای من خیلی عجیب بود که او فقط در ده دقیقه تصمیم بگیرد بزرگ‌ترین تحول باشگاهی تاریخ فوتبال انگلیس را رقم بزند.»

همین اظهار نظر بیتس کافی بود آبراموویچ همچنان به عنوان بانی رقم‌خوردن بزرگ‌ترین تحول فوتبال انگلستان شناخته شود. مردی روسی که علاقه به فوتبال را تنها دلیل خود برای خرید باشگاه چلسی می‌دانست انگیزه‌هایی فراتر از علاقه به فوتبال برای خرید باشگاه چلسی داشت و دارد، اما هر چه هست او و ثروت نجومی‌اش به این زودی دست از سر چلسی و فوتبال انگلستان برنمی‌دارند. رومن طی این سال‌ها دو میلیارد دلار برای چلسی خرج کرد که در مقابل این مبلغ گزاف هر چند ضرر نکرده، اما سود چندانی هم نبرده است. اوج کار آبراموویچ با چلسی سال 2012 بود که با این تیم قهرمان اروپا شد که بر طبق ارزیابی‌های آماری آبراموویچ از این قهرمانی نزدیک به 100 میلیون پوند سود برده است که اوج در​آمدزایی او از این باشگاه لندنی از زمان خرید تاکنون بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها