قلعه‌نویی: وضع سپاهان بهتر است، اما چون در تهران بازی می‌کنیم، برد می‌خواهیم

استقلال ـ سپاهان؛ همه چیز به 8 ختم می‌شود

اگر حساس‌ترین بازی هفته اول به میزبانی پرسپولیس برگزار شد، حالا نوبت استقلال‌است تا میزبان حساس‌ترین بازی هفته باشد؛ دیداری که «سوپرجام فوتبال ایران» نام گرفته است.
کد خبر: ۵۸۴۴۷۶

قرعه لیگ سیزدهم کاری کرد تا دو تیم مدعی و پرستاره این فصل خیلی زود به هم بخورند. آبی‌پوشان تهرانی که فصل گذشته در رقابتی میلی‌متری با سپاهان قهرمان لیگ برتر شدند، امشب و از ساعت 22 و 15 دقیقه به وقت تهران حریفی را پیش روی خود دارند که با وجود نایب قهرمانی در لیگ، جام حذفی را بالای سر برد؛ سپاهان اصفهان.

این دو مدعی اصلی قهرمانی امشب می‌توانند تماشاگران زیادی را به ورزشگاه آزادی بکشانند و ارائه‌گر یک فوتبال زیبا باشند. در این میان حضور مجتبی جباری با پیراهن طلایی سپاهان و آن هم مقابل تیمی که 9 سال تمام، بهترین خاطراتش را با آن تجربه کرده، می‌تواند بر جذابیت‌های این بازی بیفزاید.

سپاهانی‌ها با اتکا به هافبک شماره هشت سابق استقلال و البته علی حمودی، دیگر بازیکن فصل گذشته آبی‌ها که هفته اول برای تیم جدیدش گلزنی کرد، امیدوارند استقلال را در تهران یا شکست دهند یا مساوی کنند. در مقابل امیر قلعه‌نویی هم با وجود نداشتن جی‌لوید ساموئل به دلیل محرومیت و احمد جمشیدیان و هاشم بیک‌زاده به دلیل مصدومیت، می‌تواند از جواد نکونام، آندرانیک تیموریان و گوران لاوره در ترکیب تیمش استفاده کند.

آرزوی قلعه‌نویی

سرمربی استقلال در آستانه بازی امشب با بیان این‌که‌ای کاش سپاهان و استقلال دیرتر به هم می خوردند، وضع تیم حریف را در شرایط فعلی بهتر از تیم خودش دانست. قلعه‌نویی در نشست خبری این بازی گفت: استقلال هنوز به کیفیتی که مدنظر دارم، نرسیده و طبیعی است، چون تمرینات خود را دیر شروع ‌کرده‌ و چند تغییر هم داشته‌ایم. ضمن این که دو،‌ سه بازیکن مصدوم هم داریم. گرچه سپاهان زودتر از ما شروع کرد، ولی چون در آزادی بازی می‌کنیم برد می‌خواهیم و نسبت به هفته‌ اول متفاوت هستیم.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که صحبت‌های مجتبی جباری علیه فتح‌الله‌زاده را در آستانه این مسابقه چطور ارزیابی می‌کند، گفت: فتح‌الله‌زاده از مدیران زحمتکش استقلال است که افتخارات زیادی را هم آورده. زمان مدیریت خود فتح‌الله‌زاده بود که بازیکنانی همچون مجتبی جباری در تیم‌های پایه استقلال رشد کردند. حالا به خاطر یک اختلاف به وجود آمده میان پدر و پسر خانواده، بیرون بردن این اختلاف‌نظرها به خارج از خانواده کار قشنگی نیست. مجتبی برای رفتنش از استقلال دلایلی داشته که قطعا برای خودش قابل‌قبول است اما بهتر بود دراین‌باره حرفی نمی‌زد.

وی افزود: از طرفی ما هم باید به جباری احترام بگذاریم. اصلا فوتبال باید طوری باشد که اگر هر بازیکنی از تیمی رفت، زحماتش را نادیده نگیرند. جباری در شرایط سخت بدنی به ما کمک کرد و واقعا برای استقلال زحمت کشید. با همه این احوال خطاب به هوادارانمان می‌گویم که در بازی پنجشنبه شب به مجتبی جباری و تیم سپاهان احترام بگذارند.

کرانچار؛ امیدوارتر

زلاتکو کرانچار هم در نشست خبری پیش از بازی تیمش برابر استقلال گفت: به نظرم برای هواداران دو تیم هیچ چیز زیباتر از برخورد دو تیم قدرتمند با یکدیگر نیست. ما توقع یک بازی خوب را داریم چرا که هر دو تیم از بازیکنان و وضعیت تاکتیکی مناسبی برخوردار است. همین نکات است که جذابیت بازی را تضمین می‌کند.

کرانچار در پاسخ به این پرسش که چقدر در این دیدار شانس پیروزی برای تیمش قائل است، گفت: از دیدگاه من سپاهان نسبت به سال گذشته قوی‌تر شده است. احمدی، حمودی، کریمی، جباری و افشین را به تیم‌مان اضافه کرده‌ایم. آنها با حضورشان در زمین به کیفیت کار اضافه می‌کند. سال گذشته یک بار در خانه به استقلال باختیم و دو بار در تهران مساوی کردیم. با این حال ما چند هفته‌ زودتر کارمان را آغاز کردیم و به همین دلیل فکر می‌کنم اندکی شانس پیروزی تیمم اندکی بیشتر باشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مجتبی جباری هم بیان کرد: او بازیکن محبوبی در استقلال بوده و این انتظار می‌رود که تماشاگران واکنشی نا خوشایند نسبت به او داشته باشند. با این حال جباری بازیکنی بزرگ و حرفه‌ای است که تحت تاثیر فشار قرار نمی‌گیرد و بازی خود را ارائه می‌دهد.

8 برد، 8 مساوی، 8 باخت

آمار می‌گوید زور هیچ‌یک از دو تیم استقلال و سپاهان در 12 دوره گذشته لیگ به یکدیگر نچربیده است. این دو که همچون پرسپولیس در همه ادوار لیگ برتر حضور داشته‌اند تاکنون 24 بار با یکدیگر روبه‌رو شده‌اند که حاصل هشت پیروزی برای هر دو تیم و هشت تساوی بوده است. یعنی همه چیز در عدد هشت برای آنها برابر است.البته دو تیم استقلال و سپاهان تاکنون 61 بار با هم روبه‌رو شده‌اند که سهم آبی‌های تهرانی 21 پیروزی و سهم طلایی‌پوشان اصفهانی 24 پیروزی بوده است. نخستین بازی دو تیم سال 1350 و در جام منطقه‌ای ایران برگزار شد که استقلال با چهار گل به پیروزی رسید. این بهترین برد استقلال مقابل سپاهان در 42 سال گذشته هم به شمار می‌‌رود.

سه سال بعد در سال 1353 هم نوبت به نخستین پیروزی سپاهان رسید. آنها در لیگ تخت جمشید با یک گل استقلال را شکست دادند. جالب آن که در هر دو بازی‌ رایکوف روی نیمکت استقلال بود و محمود یاوری هم هدایت سپاهانی‌ها را برعهده داشت.

بهترین برد سپاهان مقابل آبی‌پوشان تهرانی پیروزی 3 بر صفر سال 1381 در جام حذفی بود. پرگل‌ترین بازی دو تیم هم همین سه فصل پیش و در دور رفت لیگ نهم رقم خورد که استقلال با پرویز مظلومی در ورزشگاه آزادی 4 بر 3 سپاهان را با امیر قلعه‌نویی که سرمربی‌اش بود، شکست داد.

اما از امیر قلعه‌نویی باید به عنوان پرسابقه‌ترین مربی دیدارهای استقلال و سپاهان یاد کرد. قلعه‌نویی تاکنون 20 بار این هماورد را تجربه کرده است؛ 16 بار به عنوان سرمربی استقلال و چهار بار به عنوان سرمربی سپاهان. البته تیم‌های او فقط در پنج بازی پیروز این دیدار بوده‌اند. چهار بار با استقلال و یک بار با سپاهان. هفت مساوی و هشت باخت هم در کارنامه امیر قلعه‌نویی دیده می‌شود.در مقابل این ششمین حضور کرانچار روی نیمکت سپاهان در دیدار با استقلال است. مرد کروات در پنج بازی قبلی یک بار برده و یک بار هم باخته است تا بیشتر بازی‌هایش مساوی تمام شده باشد.

آخرین بازی دو تیم را باید در ردیف خاطره‌انگیزترین رویارویی‌های 42 سال اخیر قرار داد. دیداری که بیست و ششم فروردین امسال برگزار شد و سرنوشت قهرمان لیگ برتر را با گل به خودی مدافع سپاهان (ایران‌نژاد) در دقیقه 93 تغییر داد. آن بازی یک بر یک مساوی شد تا سپاهان نتواند صدر جدول را از دست استقلال خارج کند.در آن بازی علی حمودی، محمد رضایی، مجتبی جباری، ایمان موسوی و فرزاد حاتمی برای استقلال و میلان سوشاک، فرشید طالبی، حسن جعفری، محمدرضا خلعتبری و جواهیر سوکای برای سپاهان به میدان رفتند، اما در فصل نقل و انتقالات از این دو تیم جدا شدند. در این میان مجتبی جباری و علی حمودی از استقلال به سپاهان رفته‌اند تا امشب مقابل تیم سابق خود قرار بگیرند.

برنامه هفته دوم لیگ برتر

پنجشنبه، دهم مرداد

ملوان ـ داماش در ورزشگاه تختی انزلی (داور: تورج حق‌وردی)/مس ـ استقلال صنعتی در ورزشگاه امام علی(ع) کرمان (داور: قاسم واحدی)/سایپا ـ راه‌آهن در ورزشگاه انقلاب کرج (داور: غلامرضا جباری)/استقلال ـ سپاهان در ورزشگاه آزادی (داور: علیرضا فغانی)/تراکتورسازی ـ گسترش فولاد در ورزشگاه یادگار امام تبریز (داور: احمد صالحی)

جمعه، یازدهم مرداد

ذوب‌آهن ـ پرسپولیس در ورزشگاه فولادشهر اصفهان (داور: سعید مظفری‌زاده)/فولاد ـ فجرسپاسی در ورزشگاه تختی اهواز (داور: سیدمهدی سیدعلی)/نفت ـ صبا در ورزشگاه دستگردی تهران (داور: حسن اکرمی)

دو بازی استقلال ـ سپاهان و ذوب‌آهن ـ پرسپولیس ساعت 22 و 15 دقیقه و سایر دیدارها ساعت 22 برگزار می‌شود.)

رضا پورعالی‌ /‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها