تداوم بارندگی‌ها در سواحل شمالی کشور

شدت دمای هوا کاسته می‌شود

مسئولان نسبت به ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب و برق به شهروندان هشدار می‌دهند

بحران کم‌آبی و گرما در استان‌های جنوبی

این روزها با افزایش بی‌سابقه دمای هوا در سراسر کشور بویژه استان‌های جنوبی، بحران کم‌آبی و نوسانات و قطعی برق ناشی از مصرف زیاد وسایل سرمایشی، زندگی روزانه مردم را با مختل مواجه کرده؛ این در حالی است که به گفته مسئولان، مصرف آب در کشور ما چند برابر استاندارد جهانی است.
کد خبر: ۵۸۲۸۹۱

به گفته کارشناسان، با توجه به قرار گرفتن ایران در منطقه خشک و نیمه خشک که کمبود آب یکی از تبعات آن است، صرفه‌جویی و ضرورت اصلاح فرهنگ مصرف آب، برای گذار از این بحران ضروری است.

به گزارش خبرنگار ما از کرمان، جنوب این استان یکی از مناطق گرم و خشک کشور است که در فصل تابستان شدت گرمای هوا در این منطقه به حدی افزایش می‌یابد که وسایل سرمایشی نیز دیگر کارایی لازم را ندارد و با افزایش تعداد وسایل سرمایشی، افت ولتاژ و قطعی برق زندگی مردم را دچار مشکل می‌کند.

در جنوب استان کرمان روستاها و مناطقی وجود دارد که به دلیل محرومیت تا سال گذشته از نعمت برق محروم بود و روشنایی خانه‌های مردم این روستاها در شب‌های تار فقط به وسیله فعالیت موتورهای برق یا چراغ‌های نفتی امکان‌پذیر بود؛ اما با تلاش دولت طی سال‌های گذشته به بسیاری از روستاهای این بخش از کرمان برق‌رسانی شده، به طوری که اکنون و در این گرمای بی‌سابقه، وسایل سرمایشی خنکا را به خانه‌های خشت و گلی و کپری مردم محروم این مناطق آورده است.

فرماندار قلعه‌گنج با اشاره به خدمات دولت در زمینه برق‌دار کردن روستاها و رفع افت ولتاژ برق و توسعه شبکه در جنوب استان ابراز امیدواری می‌کند با افتتاح نیروگاه یکهزار مگاواتی شهرستان کهنوج بسیاری از مشکلات برق روستایی شهرستان‌های جنوبی حل شود.

ایوب فلاحی در گفت‌وگو با جام‌جم عنوان می‌کند: هنوز در بعضی نقاط در زمینه افت ولتاژ برق مشکلاتی وجود دارد که در ردیف بودجه اعتبارات امسال، رفع این مشکلات در اولویت قرار دارد. وی با بیان این‌که مردم ساکن شهرستان‌های جنوبی استان کرمان باید در ساعت پیک مصرف برق، صرفه‌جویی کرده و وسایل سرمایشی پربازده را به کار بگیرند تا همه بتوانند از این نعمت بخوبی بهره‌مند شوند، می‌افزاید: نیروهای اداره برق در حال تلاش هستند تا افت ولتاژ این مناطق را رفع کنند.

فرماندار شهرستان قلعه‌گنج تصریح می‌کند: توسعه شبکه و تعویض ترانس‌های برق نیز در بسیاری از روستاها انجام شده و تاکنون بیش از هشت میلیارد ریال اعتبار در سه ماهه نخست امسال صرف رفع مشکلات افت ولتاژ شده است.

فلاحی با اشاره به این‌که در 26 منطقه و محله شهرستان قلعه‌گنج نیز رفع افت ولتاژ صورت گرفته است، خاطرنشان می‌کند: 70 روستای دیگر قلعه گنج در اولویت قرار دارد تا پس از کار شناسایی و بررسی نقاط ضعف شبکه، با اختصاص اعتبار مشکل آنها نیز رفع ‌شود.

وی به کشاورزان قلعه‌گنجی توصیه می‌کند تا موتورپمپ‌های آبیاری مزارع کشاورزی خود را در ساعات پیک و اوج گرما برای کاهش افت فشار برق خاموش کنند تا مردم بتوانند در آرامش استراحت کنند.

رشد 10 درصدی مصرف برق در جنوب کرمان

در حالی که مردم شهرستان‌های جنوبی استان کرمان به دلیل گرمای بی‌سابقه هوا به استفاده از وسایل سرمایشی در تمامی ساعات شبانه‌روز روی آورده‌اند، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان از مشترکان برق در این مناطق می‌خواهد برای عبور از پیک تابستان در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

سیدمحمود عطاری با اشاره به افزایش بی‌سابقه دما در روزهای اخیر می‌گوید: مصرف برق مشترکان جنوب استان کرمان در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته 10درصد رشد داشته که ضروری است مردم با مصرف بهینه برق، صنعت برق استان را در گذر از پیک تابستان یاری کنند.

عطاری می‌افزاید: با عبور دمای هوا از مرز 47.2 درجه، رشد فراوان مصرف برق را شاهد هستیم که با گرم‌تر شدن هوا، مصرف برق نیز به طور فزاینده‌ای افزایش می‌یابد.

وی افزایش دما را هشداری جدی برای شبکه برق عنوان می‌کند و می‌گوید: گرم شدن هوا افزون بر بالا رفتن مصرف برق، در برخی موارد موجب وارد آمدن خسارت‌هایی به ترانس‌های برق شده که با تلاش شبانه‌روزی همکاران این شرکت مشکلات در اسرع وقت برطرف شده است.

وی با اشاره به این‌که برای رفع مشکل افت ولتاژ برق در جنوب استان کرمان امسال 35 طرح رفع افت ولتاژ با اعتبار 198 میلیارد ریال در دست اقدام است، یادآور می‌شود: با اجرای این طرح‌ها، مشکل افت ولتاژ 1162 مشترک این مناطق به صورت کامل برطرف می‌شود.

بوشهری‌ها صرفه‌جویی کنند

گزارش خبرنگار جام‌جم از بوشهر نیز حاکی است این روزها با شدت گرفتن گرمای طاقت‌فرسا، بحران بی‌آبی ساکنان این استان جنوبی را نیز دچار مشکل کرده است.

کارشناسان و مسئولان بوشهری با اظهار نگرانی از اضافه برداشت غیرمجاز از منابع زیرزمینی این استان، تخصیص اعتبار لازم برای حفر و اجاره، تجهیز و کف‌شکنی چاه‌های آب در کنار بازسازی شبکه و تاسیسات آبرسانی شهری و روستایی و نیز فرهنگ‌سازی و مدیریت مصرف آب را راهکار کوتاه مدت برون‌رفت از این معضل عنوان می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی بوشکان دشتستان با اشاره به مشکل بی‌آبی بوشکان به جام‌جم می‌گوید: تا پیش از تبدیل روستای بوشکان به شهر در اواخر سال گذشته، تامین آب ساکنان و اهالی بوشکان و شش روستا و آبادی اطراف آن از طریق چهار حلقه چاه صورت می‌گرفت که به مرور لایروبی نکردن بموقع و ادامه خشکسالی سالیان اخیر باعث شد تا چاه‌ها خشک و اکنون این شهر 3500 نفری با مشکل بی‌آبی مواجه شود.

حمید هاشم‌پور با اذعان بر استفاده ناصحیح و غیرمجاز آب و نیز برداشت بی‌رویه آب از چاه‌ها و استفاده از آب شرب برای اراضی کشاورزی واقع شده در محدوده شهر بوشکان می‌افزاید: از هفته گذشته اداره آب و فاضلاب شهرستان دشتستان با اجاره یک حلقه‌چاه کشاورزی، مشکل بی‌آبی بوشکان را تا حدودی برطرف کرده، اما با توجه به آبدهی یک نوبته در طول شبانه‌روز ناکافی است.

چاه‌های غیرمجاز پلمب می‌شود

فرماندار دشتستان هم از برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های کشاورزی به عنوان دلیل اصلی خشک شدن برخی چاه‌های آب مصرفی مردم منطقه بوشکان یاد می‌کند و با اشاره به وضع نابسامان آب آشامیدنی و مساله کم‌آبی منطقه بر اثر خشکسالی‌های اخیر می‌گوید: دشت بوشکان از مناطق ممنوعه آبی در زمینه برداشت آب است و باید همه مردم و کشاورزان در استفاده درست و بهینه از این نعمت خداوندی اهتمام جدی داشته باشند.

به گفته علیرضا خرمی، برخی کشاورزان منطقه با برداشت غیرمجاز باعث از بین رفتن آب آشامیدنی شهر بوشکان و بی‌آبی در این شهر شده‌اند که در این راستا چاه‌های غیرمجاز و چاه‌هایی که بیش از حد استاندارد از سفره‌های آب زیرزمینی در منطقه بوشکان آب برداشت می‌کند، پلمب و تعطیل می‌شود. شاپور رستمی، معاون عمرانی استان بوشهر نیز با تاکید بر فرهنگ‌سازی در مصرف بهینه آب و لزوم صرفه‌جویی در استان می‌گوید: بیش از 90 درصد آب آشامیدنی مورد نیاز بوشهر از استان‌های همجوار یعنی کهگیلویه و بویراحمد و فارس و با صرف هزینه بسیار و با مشکلات خاص به بوشهر منتقل می‌شود، بنابراین مردم باید فرهنگ صرفه‌جویی و مصرف بهینه را در زندگی خود نهادینه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها