هوا بس ناجوانمردانه گرم است

پایتخت روی مرز رکورد 60 ساله بالاترین دما

عضو هیات علمی پژوهشکده هواشناسی با بیان اینکه بالاترین دمای پایتخت در 60 سال گذشته 42.6 درجه بوده است، گفت: امروز دمای پایتخت به این رکورد 60 ساله نزدیک شد.
کد خبر: ۵۸۲۳۹۲
پایتخت روی مرز رکورد 60 ساله بالاترین دما

 عباس رنجبر افزود: میانگین بارش کشور در این سال زراعی تا ابتدای مرداد ، به 215 میلیمتر رسیده که سال گذشته در همین مدت معادل  195.3 میلیمتر بوده است در حالی که میانگین بارش کشور در شرایط نرمال برای این دوره از سال زراعی 227.4 میلیمتر است. بنابر این امسال، میانگین بارش کشور 5 درصد و سال گذشته 14 درصد نسبت به شرایط نرمال کاهش داشته است.

بارش در 22 استان کشور  کمتر از نرمال

عضو هیات علمی پژوهشکده هواشناسی تصریح کرد: بارش در 22  استان کشور(از جمله تهران) طی این مدت از سال زراعی کمتر از شرایط معمول بوده است بطوری که استان های همدان (34 درصد)، خراسان جنوبی (31 درصد)، گیلان(24 درصد)،  تهران(24 درصد)، البرز و قم (21 درصد)، بوشهر(18 درصد)، سیستان و بلوچستان(16 درصد)، مرکزی و کردستان(15 درصد)، کرمانشاه، قزوین و هرمزگان (14 درصد)، زنجان(13 درصد)، سمنان(12 درصد) و لرستان (11 درصد) به ترتیب بیشترین کاهش  بارش را داشته است.

تنها در 3 استان بارندگی بیش از نرمال

وی با بیان این که در استان های خراسان شمالی و اردبیل  (10 درصد)، خراسان رضوی و ایلام (7  درصد) فارس (6 درصد) و مازندران(3 درصد) کاهش بارش رخ داده است افزود: بارش‎ استانهای چهارمحال و بختیاری، آذربایجانهای شرقی و غربی، خوزستان، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد در حد شرایط معمول است  و استان های اصفهان (11 درصد)، گلستان(19 درصد) و یزد (27 درصد)، طی این مدت از سال زراعی نسبت به شرایط نرمال از بارش بیشتری برخوردار بوده اند.

ضرورت اتخاذ راهکارهای مقابله با خشکسالی

رنجبر تأکید کرد: بر این اساس  ضرورت توجه به بحث خشکسالی و پیآمدهای ناشی از آن و اتخاذ راهکارهای بهینه از سوی مسئولین و مردم، بیش از پیش احساس می‌شود. ( مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها