
آنچه مشخص است این که مهمان میخواهد در آرامش و آسایش بسر برد و با خاطرهای خوش هتل را ترک کند. با شناخت و مطالعه اولویتهای زیبایی شناسی میتوان محیطی زیبا، کاربردی و در عین حال آرامش بخش ایجاد کرد. توجه به عناصری مثل شناخت اقلیمی، شرایط فرهنگی و اجتماعی، تحلیلهای روانشناختی و مطالعه در این نوع طراحی بسیار مهم است.
توجه به بدیلهای فرهنگی، مدرن یا سنتی، میتواند یک هتل را منحصر به فرد کند. در ایران بجز چند هتل در استانهای اصفهان و یزد، متاسفانه به این مهم توجه نشده و دکوراسیون داخلی صرفا از نمونههای اروپایی نشات گرفته است. یک گردشگر اروپایی مایل نیست دوباره با محیطی روبهرو شود که با آن آشناست. خواستش مواجهه با محیطی کاملا جدید و مملو از پرسشهای فرهنگی و اجتماعی است. میتوان گفت که بسیاری از هتلها در ایران فقط از جنبه معماری حاوی نمادهای فرهنگی ایران و ایرانی است و از لحاظ دکوراسیون داخلی سنخیت ندارد. این در حالی است که ما از پیشینه بسیار غنی فرهنگی و زیباییشناسی برخوردار هستیم.
هر بخش از هتل باید خوشامدگوی مراجعهکننده باشد. مثلا در لابی عناصری مثل رنگ و نور تأثیر بسزایی دارد. موارد فرهنگی در هتلهای ایران مهجور واقع شده و بیشتر به عامل اقتصادی توجه شده است.
استفاده از عناصر بصری در دکوراسیون داخلی برای تأمین زیبایی در هتل بسیار مهم است. در تمام بخشهای مختلف هتل، مانند فضاهای عمومی، میانی و خصوصی، شامل لابی، اتاقها، رستورانها، فروشگاهها، راهروها، استفاده از خطوط، سطوح و احجام باید به نحوی باشد که علاوه بر زیباسازی محیط، فضا را نیز استاندارد کند. ایجاد پیچیدگی و نظم در چیدمان به تنهایی نمیتواند فضا را زیبا کند، بلکه متناسب بودن و بر هم کنش عناصر زیباییشناسی و کیفیتهای بصری مثل ایجاد ریتم ، تعادل و... اصل مهمی در زیبا سازی فضاست.
فریبا مصطفوی / کارشناس طراحی صنعتی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
دکتر حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و دیپلمات ارشد کشورمان در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد
گفتوگوی «جامجم» با هوشنگ توکلی پیرامون تجربه بازی در «مرگ تدریجی یک رویا»