تخریب شدید اراضی و محیط‌های طبیعی طی چند سال گذشته رشد بی‌سابقه و ناراحت‌کننده‌ای در اراضی طبیعی استان قزوین داشته است.
کد خبر: ۵۸۱۷۸۶

معاون فنی اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیز‌داری استان قزوین در این‌باره به فارس گفت: در استان قزوین 29 هزار هکتار از مناطق بیابانی شناسایی شده و در صورتی که جلوی پیشروی بیابان گرفته نشود، فاجعه زیست‌محیطی و طبیعی در انتظار استان قزوین است و اراضی این استان را تهدید می‌کند.

محمد روزبه به تحرک و ورود و خروج سامانه‌های ریزگردی به داخل خاک کشور به‌عنوان مهم‌ترین عامل در فرسایش و از بین بردن پوشش‌های طبیعی اشاره کرد و افزود: پدیده ریز‌گردها همیشه از ضعیف شدن پوشش گیاهان و فرسایش خاک در بیابان‌ها به وجود آمده که باید با اطلاع‌رسانی دقیق و صحیح، فرهنگ حفظ و حراست از منابع طبیعی را به یک امر مهم و اولویت‌دار تبدیل کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویین زهرا نیز بهره‌برداری غیراصولی از منابع طبیعی را جزو مهم‌ترین تهدیدها و تخریب‌های منابع طبیعی برشمرد و گفت: اداره منابع طبیعی شهرستان بویین‌زهرا با همکاری اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین با اجرای طرح‌های بوته‌کاری، نهالکاری، آبیاری و قرق عرصه بیابانی از پیشروی بیابان در این شهرستان جلوگیری کرده که این امر در کاهش ریزگردها نیز تاثیرگذار بوده است.

جمشید جویباری آغاز اجرای عملیات مبارزه با بیابان‌زایی شهرستان بویین زهرا را به دهه 40 مربوط دانست و افزود: در سال 47 با مالچ‌پاشی و نهالکاری در 700 هکتار از اراضی بیابانی ناحیه فتح‌آباد و کله‌دره بخش مرکزی بویین‌زهرا با استفاده از گونه درختچه تاخ و بوته «آتریپلکس» گام مهمی در جهت تثبیت شن‌های روان منطقه برداشته شد و منعی درخصوص پیشروی خشکسالی و بیان‌زایی در این مناطق وضع شد.

وی اراضی بیابانی شهرستان بویین‌زهرا را 23هزار هکتار دانست و تصریح کرد: تاکنون 6000 هکتار از بیابان‌های شهرستان در منطقه دوقوزلو، فتح‌آباد، کله‌دره و قاضی‌آباد با گونه‌های مقاوم به خشکی تثبیت شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها