جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا که از اواسط هفته گذشته برای ششمین بار به منظور از سرگیری مذاکرات سازش میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به خاورمیانه آمده بود، سفر خود را در حالی عصر روز جمعه پایان داد که خبرهایی درباره احتمال از سرگیری این مذاکرات منتشر شده بود. این مذاکرات سه سال پیش و به دنبال مخالفت فلسطینی‌ها با ادامه شهرک‌سازی صهیونیست‌ها متوقف شده بود.
کد خبر: ۵۸۱۱۶۵
احتمال از سرگیری مذاکرات سازش در هفته آینده

قرار بود جان کری سفر خود را روز پنجشنبه گذشته به پایان برساند اما به دلیل به توافق نرسیدن طرفین، این سفر تا عصر روز جمعه تمدید شد. وی در همین خصوص روز جمعه با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در اردن دیدار کرد و پس از این دیدار در کنفرانسی مطبوعاتی در فرودگاه بین‌المللی الملکة علیاء در امان، پایتخت اردن اعلام کرد: تل‌آویو و رام‌الله رسما توافق کردند مذاکرات متوقف شده صلح را که از سه سال قبل متوقف شده بود، از سر بگیرند. وی گفت به توافقی دست یافته‌ایم و این توافق پایه و اساس از سرگیری مذاکرات مستقیم میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در خصوص مسائل نهایی خواهد بود.

کری پس از دیدار با ابومازن اعلام کرد صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین و تزیپی لیونی رئیس مذاکره‌کننده اسرائیلی در چارچوب از سرگیری گفت‌وگوهای مقدماتی درباره مذاکرات سازش، هفته آینده در واشنگتن با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

گرچه کری به جزئیات دیدار و توافق خود اشاره نکرد، اما برخی خبرگزاری‌ها به بیان جزئیات مطرح شده میان طرفین پرداختند. در همین زمینه، سایت خبری فلسطین الیوم به نقل از احمد مجدلانی، وزیر کار دولت خودگردان فلسطین اعلام کرد: در جریان این دیدار توافق شد مذاکرات در مدت شش تا 9 ماه برگزار شود و بر مساله مرزها و امنیت متمرکز باشد. مجدلانی افزود: جان کری با آغاز مذاکرات بر اساس مرزهای 1967 موافق است. وی متعهد شد که 350 اسیر فلسطینی طی ماه‌های آینده آزاد شوند که 103 نفر از این اسرا مربوط به پیش از امضای توافق‌نامه اسلو هستند.

مبنا قرار گرفتن مرزهای سال 1967 و توقف شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری و قدس شرقی از جمله موارد اختلافی میان طرفین بوده است. مقامات اسرائیلی چند روز پیش نیز گفتند به هیچ وجه حاضر به مذاکره بر سر مرزهای 1967 به عنوان مرزهای دولت فلسطین نیستند.

واکنش‌ها به از سرگیری مذاکرات

اعلام خبر از سرگیری مذاکرات سازش با موجی از واکنش‌های مختلف در سراسر جهان رو به رو شده است. در حالی که گروه‌های بین‌المللی از شروع این روند استقبال کرده‌اند، برخی گروه‌های داخلی فلسطین دید مثبت و خوشایندی نسبت به این موضوع ندارند.

به گزارش فارس، سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام این توافق را یک «تحول مثبت» توصیف و در عین حال دو طرف را به شجاعت و مسئولیت بیشتر برای ادامه این تلاش‌ها جهت دستیابی به ایده دو دولت فراخواند. سخنگوی رسمی دفتر تونی بلر، فرستاده کمیته چهارجانبه صلح نیز اعلام کرد این یک دستاورد بزرگ برای جان کری و تیم وی است و ما از آغاز مجدد مذاکرات استقبال می‌کنیم و تمایل داریم در مسیر همکاری با همه طرف‌ها به منظور تضمین تحقق دو دولت قدم برداریم.

لوران فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه نیز ضمن استقبال از این موضوع، اظهار کرد: ما از حس مسئولیتی که مقامات فلسطینی و اسرائیلی از خود نشان دادند، استقبال و دو طرف را تشویق می‌کنیم با ایجاد فضای گفت‌وگو و اعتماد برای دستیابی به توافق، مذاکرات موثری انجام دهند.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با استقبال از این موضوع، عنوان کرد: قطعا ما گفت‌وگوهای دشواری را پیش رو خواهیم داشت و تصمیم‌گیری‌ها نیز دشوار خواهد بود. اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا این گفت‌وگوها با موفقیت همراه باشند.

تزیپی لیونی، مسئول پرونده مذاکرات با تشکیلات خودگردان نیز با استقبال از اعلامیه کری تاکید کرد: ماه‌های طولانی با شک و تردید و بدبینی گذشت اما امروز سال‌های بن‌بست دیپلماسی رو به اتمام است. در مقابل، نبیل ابوردینه، سخنگوی رسمی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد هنوز برخی موارد به توضیح و پیدا کردن راه‌حل در خصوص ازسرگیری مذاکرات فلسطینی ـ اسرائیلی نیاز دارد.

در همین حال جنبش حماس مخالفت خود را با هر گونه ازسرگیری مذاکرات سازش اعلام و تاکید کرد محمود عباس تنها نماینده خودش است. جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز ضمن مخالفت با بازگشت مجدد به مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی اعلام کرد این مذاکرات به دور از چارچوب سازمان ملل و قطعنامه‌های آن و به منزله خودکشی سیاسی است.

در بحبوحه همین اخبار، یوال استینیتز، وزیر روابط بین‌الملل و امور راهبردی رژیم‌صهیونیستی روز گذشته اعلام کرد، اسرائیل بزودی گروهی از اسرای فلسطینی را آزاد خواهد کرد. وی در مصاحبه با رادیو اسرائیل ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: تعداد این افراد را اعلام نمی‌کنم، فقط می‌گویم قرار است تعدادی از زندانیانی آزاد شوند که برخی از آنها ده‌ها سال است در زندان هستند.

حسین خلیلی / گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها