وزیر اقتصاد گفت: طرح دو فوریتی مجلس با عنوان «نحوه محاسبه و تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی و مصرف سود حاصل از آن» باعث افزایش پایه پولی و نقدینگی در کشور می‌شود.
کد خبر: ۵۸۰۷۹۳

سیدشمس‌الدین حسینی در گفت‌و‌گو با فارس، به تصویب کلیات طرح دو فوریتی «نحوه محاسبه و تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی و مصرف سود حاصل از آن» واکنش نشان داد و آن را باعث افزایش پایه پولی دانست.

وزیر اقتصاد در این باره گفت: شما را ارجاع می‌دهم به اولین موضعگیری‌هایی که درخصوص این مصوبه مجمع بانک مرکزی صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در آن برداشت‌ها آمده بود که دولت قبلا ارزهایی را فروخته است، پولش را جایی پنهان کرده است و الان می‌خواهد استفاده کند و حتی مورد انتقاد هم قرار گرفت، اما چند بار سخنگوی دولت در مجامع مختلف اعلام کرد ما ارزی را با نرخ 2500 تومان نفروخته‌ایم، اما می‌گفتند این پول ـ 74 هزار میلیارد تومان ـ همان ارزهایی است که با نرخ 2500 تومان فروخته شده است.

حسینی افزود: این تلقی یک اشتباه فاحش بود، وقتی که بررسی کردند متوجه شدند اساسا استناد مجمع بانک مرکزی به بند (ب) ماده 26 قانون پولی ربطی به سود حاصل از خرید و فروش ارز این‌گونه که آنها می‌پنداشتند نداشته، بلکه این پول بر اثر تعدیل نرخ ارز به دارایی‌های بانک مرکزی بر می‌گردد. پس نه سال گذشته دولت ارزی را به‌نرخ 2500 تومان فروخته است و نه این مصوبه به سود ناشی از خرید و فروش ارز بر می‌گردد، آنجا متوجه شدند که در این برداشت، اشتباه کرده بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها