از ابتدای امسال تاکنون جذب منابع مالی در فازهای پارس جنوبی به حداقل کاهش یافته است

توقف توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی

توسعه فازهای پارس جنوبی به دلیل کاهش شدید تزریق منابع مالی و اعتباری متوقف یا با پیشرفتی لاک‌پشتی همراه شده است به طوری‌ که هم‌اکنون پیشرفت اجرایی بهترین فاز پارس‌جنوبی به ماهانه یک تا 1.5 درصد نمی‌رسد.
کد خبر: ۵۷۸۶۹۵

به گزارش مهر، در طول سه سال گذشته حدود 46 میلیارد دلار در پارس‌جنوبی هزینه شده است که به گفته مسئولان شرکت ملی نفت ایران به منظور آغاز تولید گاز در برخی فازها در اواسط سال 1393 حدود 16 تا 17 میلیون دلار دیگر باید در این پروژه‌ها جذب شود.

از این‌رو باید از ابتدای سال‌جاری تاکنون به طور متوسط ماهانه یک تا 1.5 میلیارد دلار در این فازهای مشترک گازی هزینه شود، اما پیگیری‌ها از پیمانکاران مختلف پارس‌جنوبی نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تاکنون میزان جذب منابع مالی در این کارگاه بزرگ اقتصادی به حداقل کاهش یافته است.

در همین حال کاهش تزریق منابع مالی به فازهای در دست اجرای پارس‌جنوبی و نبود یک مدیریت هوشمند و نظام‌مند به منظور هدایت منابع مالی به طرح‌های اولویت دار وزارت نفت بویژه طرح توسعه میادین مشترک نفت و گاز زمینه توقف یا پیشرفت لاک‌پشتی برخی فازهای پارس جنوبی را هم فراهم کرده است.

در این بین وزارت نفت فقط در بخش بالادستی صنعت نفت و گاز کشور بیش از 20 قرارداد چند میلیارد دلاری بعضا برای توسعه میادین مستقلی همچون سومار، زاغه، کیش، لاوان، بوشگان، کوه کاکی، منصوری، بند کرخه و توسن منعقد کرده که این قراردادها عملا زمینه پراکندگی منابع محدود مالی، کالا و تجهیزات و نظام پیمانکاری در سطح صنعت نفت را فراهم کرده است.به عبارت دیگر در حالی هنوز توسعه میادین مشترک نفت و گاز که بارها مورد تاکید مقامات ارشد نظام هم قرار گرفته‌، به پایان نرسیده است که مسئولان وزارت نفت قرارداد توسعه میادین مستقل نفت و گاز را امضا و اجرایی کرده‌اند.

بر این اساس به عنوان مثال طرح توسعه فازهای 15 تا 18 پارس‌جنوبی با ظرفیت تولید روزانه صد میلیون مترمکعب گاز طبیعی، مرداد امسال وارد هفتاد و دومین ماه (ورود به هفتمین سال) آغاز عملیات اجرایی خود می‌شود و با گذشت شش سال هنوز امکان آغاز تولید زودهنگام گاز در هیچ‌یک از این چهار فاز مشترک گازی فراهم نشده است.

براساس آخرین گزارش‌های رسمی، در شرایط فعلی پیشرفت اجرایی طرح توسعه فاز 15 و 16 پارس‌جنوبی به حدود 92 درصد و پیشرفت طرح توسعه فاز 17 و 18 این میدان مشترک گازی به 82 درصد رسیده است و به دلیل تاخیر در زنجیره‌های مختلف توسعه این مگا پروژه‌ها شامل حفاری دریایی، ساخت و نصب سکوهای فراساحلی و راه‌اندازی پالایشگاه‌های ساحلی، امکان تولید گاز در هیچ‌یک از این فازها تا پایان امسال محقق نخواهد شد.

از این‌رو هم‌اکنون هیچ‌یک از سکوهای دریایی فاز 15 و 16 پارس‌جنوبی در خلیج‌فارس نصب نشده‌اند و در فاز 17 و 18 پارس‌جنوبی هم تاخیرهای متعددی در راه‌اندازی واحدهای فرآیندی پالایشگاه‌های ساحلی به ثبت رسیده ضمن آن که تاخیر در حفاری چاه‌های دریایی مشمول هر دو فاز مشترک گازی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها