گفت‌وگو با محمود محمودی، تهیه‌کننده برنامه ساعت 25

برنامه‌ای برای بهترین‌های موسیقی پاپ

برنامه ساعت 25 از اسفند سال گذشته در شبکه تهران شکل گرفت و پخش آن همچنان ادامه دارد. اگرچه زمان زیادی از شروع آن نگذشته، اما تغییرات زیادی در این برنامه رخ داده است. در تازه‌ترین بخش این برنامه یک مسابقه پیامکی برگزار شده که براساس آن مخاطبان می‌توانند از میان صد تیتراژ سریال تلویزیونی، بهترین‌ها را انتخاب کنند. بجز این مورد فضای برنامه، توجه آن به موسیقی پاپ و خوانندگان این حوزه باعث شده ساعت 25 کمی با برنامه‌های دیگری که تاکنون در تلویزیون شاهد بوده‌ایم متفاوت باشد. این برنامه به یکی از دیدنی‌های شبکه‌تهران بدل شده و در سراسر ایران مخاطبانی پیدا کرده است. به این بهانه با محمود محمودی که تهیه‌کنندگی برنامه را به عهده دارد به گفت‌وگو نشستیم.
کد خبر: ۵۷۸۲۶۴

برنامه‌‌ای به این شکل در تلویزیون کم داشتیم و در شبکه تهران هم سابقه ندارد. تولد ساعت 25 چطور اتفاق افتاد؟

من قبلا برنامه راه شب را برای شبکه تهران تهیه کرده‌ام، بعد از آن از من خواسته شد یک برنامه شبانه برای فصل زمستان طراحی کنم و وقتی آن را به مدیر گروه اجتماعی شبکه‌تهران ارائه کردم، ایشان بسیار استقبال کردند. آقای کریمی معتقد بود چون بیشتر اتفاقات مربوط به موسیقی در پایتخت رخ‌ می‌دهد، این طرح می‌تواند بسیار مورد توجه قرار بگیرد و شبکه تهران در تولید برنامه‌های اینچنینی پیشقدم شود. خوشبختانه علاقه‌مندان در تمام شهرهای کشورمان می‌توانند با گیرنده‌های دیجیتال این برنامه را تماشا کنند. به منظور تولید این برنامه با مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما همفکری و هماهنگی داشتیم. قرار است در آینده اتفاقات مربوط به موسیقی کشورمان را در این برنامه شاهد باشیم و به موضوعات متفاوتی مانند مشکلات انتشار آلبوم، هزینه‌ها و مقدمات این کار، مقدمات ساخت یک آهنگ برای تیتراژ تلویزیونی و بسیاری مباحث دیگر بپردازیم. تا اینجا فقط گزارش‌های پشت صحنه و گفت‌وگوها را دیده‌اید، اما قرار است در آینده بخش‌های جذاب‌تری به مخاطبانمان ارائه کنیم.

یعنی منتظر بخش‌های جدید در این برنامه باشیم؟

بله. قرار است بزودی بخشی به نام مردان موسیقی ایران را به برنامه اضافه کنیم که با نظارت آقای کیوان ساکت آهنگساز و نوازنده برجسته کشورمان در حال تهیه است. در این بخش سبک‌های مختلف موسیقی و بزرگان موسیقی سنتی به مخاطبان معرفی می‌شوند. همچنین قصد داریم در تابستان به موسیقی فیلم و موسیقی محلی بپردازیم. در ماه مبارک رمضان نیز ویژه‌برنامه خواهیم داشت و به نغمات و موسیقی آئینی می‌پردازیم.

فکر نمی‌کنید با بخش‌هایی از این دست و گفت‌وگو با اهالی موسیقی ممکن است ساعت 25 به برنامه‌‌ای مانند دستان یا دیگر برنامه‌های موسیقی محور، شبیه شود؟

دستان و دیگر برنامه‌هایی که درباره موسیقی در تلویزیون تولید و پخش شده، معمولا به طرح مباحث تخصصی موسیقی اختصاص دارد. ما در برنامه ساعت 25 عمومی‌تر به این مباحث می‌پردازیم و علاقه‌مندی‌ها و دانش جمع بیشتری از مخاطبان را در نظر می‌گیریم. برای ما آگاهی مردم از رویدادهای موسیقی و بخصوص موسیقی پاپ اهمیت دارد و قصد داریم به مردم موسیقی خوب ارائه کنیم. کاری کنیم که با یک خبر یا یک گزارش میزان فروش بلیت‌های کنسرت یا آلبوم‌های یک خواننده بالا برود. به این ترتیب تعداد بیشتری از طرفداران خواننده‌های خوب کشورمان مخاطب برنامه ما خواهند شد. در کنار همه اینها بیشتر از همه چیز به موسیقی پاپ می‌پردازیم چون امروز مردم بیشتر دوست دارند پاپ بشنوند.

چطور شد آقای قدیریان را برای اجرای این برنامه انتخاب‌کردید؟

چون برنامه ما در شبکه تهران تازگی داشت به این فکر بودیم که یک مجری جدید، اما در عین حال توانا به برنامه دعوت کنیم. البته آقای قدیریان از ابتدای کار همراه ما نبود، اما وقتی به گروه پیوست خیلی زود با هم به نتیجه رسیدیم. او یکی از مجریان رادیوست که در رادیو ایران و رادیو جوان کار کرده و در چند فیلم و سریال هم بازی کرده است، اما تاکنون مجری تلویزیون نبوده. خوشبختانه خوب با برنامه هماهنگ شده‌ و مخاطبان هم او را پذیرفته‌اند.

به نظر می‌رسد نقشه‌های زیادی برای برنامه کشیده‌اید چون در همین دو، سه ماه تغییرات جدی در برنامه رخ داده که از آن جمله می‌توانم به مسابقه تیتراژ اشاره کنم. درست است؟

بله درست است. طرح‌های زیادی داریم. از آنجا که چنین برنامه‌ای قبلا ساخته نشده، ایده‌های زیادی هست که تاکنون اجرایی نشده است. مثلا برگزاری مسابقه تیتراژ از اینجا به ذهنم رسید که دیدم در برنامه سین مثل سریال به بخش‌های مختلف یک سریال پرداخته می‌شود، اما تیتراژهای تلویزیونی در این برنامه مهجور مانده است و چون برنامه ما درباره موسیقی است، تصمیم گرفتم این مسابقه را در ساعت 25 راه‌اندازی کنم. ابتدا با همراهی کارشناسان برنامه از بین نزدیک به 300 تیترا‌ژ صد تا از آنها را که دارای ویژگی‌های خاصی بودند، انتخاب کردیم و به مسابقه گذاشتیم. در طول برنامه نیز به ویژگی‌ هر سریال توجه می‌کنیم و در این انتخاب تیتراژ سریال‌هایی را مدنظر قرار‌دادیم که به طور تخصصی برای همان سریال ساخته شده‌اند، نه آهنگی که قبلا ساخته شده و بعد به عنوان تیتراژ یک سریال مورد استفاده قرار گرفته باشد.

در مرحله اول با نظر مردم 50 تیتراژ انتخاب می‌شود و در مرحله بعد که همزمان با ماه مبارک رمضان پخش می‌شود، برنامه شکل جشنواره به خودش می‌گیرد و علاوه بر اعلام نظرات گفت‌وگوهایی با سازندگان آهنگ‌ها و خواننده‌ها خواهیم داشت. درباره چگونگی تولید آنها اطلاعات خواهیم داد، قصه ساخت هر تیتراژ نیز روایت خواهد شد.

یکی دیگر از طرح‌های ما این است که صداهای نو را معرفی کنیم. می‌خواهیم ساعت 25 جایی باشد برای کسانی که دسترسی به استودیوها و تولیدکنندگان آلبوم ندارند تا در این برنامه بتوانند استعداد خود را بروز بدهند. هماهنگی‌های اولیه در این زمینه با مرکز موسیقی سازمان انجام شده تا بتوانیم از کمک‌‌ها و امکانات این مرکز نیز بهره‌ بگیریم.

انگار قصد دارید آهنگ‌هایی که مردم خودشان می‌سازند را هم در برنامه پخش کنید؟

در ویژه‌‌برنامه‌ای که برای روز مادر ارائه کردیم از مردم خواستیم اگر آهنگ آماده و ساخته شده دارند یا ترانه‌ای سروده‌اند، برای ما بفرستند. آن زمان با این که تبلیغات زیادی نکرده بودیم چیزی بیش از 15 قطعه کار آماده به دستمان رسید و غالبا از شهرستان بودند از بوشهر، کاشان، شیراز، کرج، قزوین و... از همانجا فهمیدیم خیلی‌ها هستند که می‌توانند در استودیوهای کوچک خانگی کارهایی انجام بدهند و جایی برای بروز و عرضه در اختیار ندارند. بنابراین تصمیم گرفتیم فضایی در اختیار مخاطبان بگذاریم تا بتوانند آثارشان را ارائه کنند. البته طبیعی است که آثار برای پخش از تلویزیون باید به لحاظ فنی و محتوایی استانداردهایی را رعایت کرده باشند.

برنامه‌ای ندارید برای این که ساعت 25 به یک مرجع رسانه‌ای برای موسیقی کشور بدل شود و به جای نقد و بررسی و طرح مباحث تئوریک موسیقی، اطلاعات و موسیقی روزآمد به مخاطبان ارائه کنید؟ آمار بهترین‌ها و پرفروش‌ترین‌ها را در اختیار تلویزیون قرار بدهید و کارهایی از این دست؟

آرزو و ایده‌های آرمانی ما این است که چنین اتفاقی بیفتد. وقتی طرح برنامه را دادیم و تصویب شد اولین چیزی که مدیر‌گروه اجتماعی از ما خواست این بود که این برنامه به برنامه مرجع تبدیل شود. برخی از کارها را برای عملی‌شدن این ایده انجام داده‌ایم و کارهایی هم در دست انجام داریم. مثلا در حال طراحی سایتی برای برنامه هستیم که پل ارتباطی ما و مردم باشد. آرزوی ما این است که این اتفاق بیفتد.

عملی‌شدن این ایده چه پیش‌زمینه‌هایی نیاز دارد؟

اولین پیش‌نیاز، جلب اعتماد هنرمندان و مخاطبان است. یک هنرمند اعتماد داشته باشد که این برنامه همانی است که او می‌خواهد و حرف‌هایش را در این برنامه بگوید. خواننده، آهنگساز، تنظیم‌کننده، ​نوازنده، صاحب استودیو و هر کسی که در این عرصه فعالیت می‌کند، بتواند مشکلاتش را در برنامه ما مطرح کند و مردم نیز بتوانند موسیقی مورد علاقه خود را در این برنامه بشنوند. اگر این اتفاق بیفتد و ما پاسخگوی نیاز مخاطبانمان باشیم، قطعا خواننده‌‌هایی مثل علی لهراسبی یا رضا صادقی تازه‌ترین قطعه آلبوم خود را به ما می‌دهند تا برای اولین بار در برنامه ساعت 25 پخش کنیم. این موضوع نوروز اتفاق افتاد و قطعا ادامه پیدا خواهد کرد. با چنین رویکردهایی برنامه بتدریج به ایده‌آل ما نزدیک‌تر شده و در نهایت به یک برنامه مرجع بدل خواهد شد.

تولید برنامه‌هایی در قالب آکادمی‌ موسیقی در بسیاری کشورها سابقه دارد و همان‌طور که می‌دانید برای فارسی‌زبان‌ها نیز چنین برنامه‌هایی تدارک دیده‌اند. نگران نیستید برنامه شما را نمونه دست دوم چنان برنامه‌هایی تلقی کنند؟

هر برنامه‌ای در دنیا نمونه‌ای دارد. نمونه برنامه کودکان، برنامه 90 یا هر برنامه دیگری هم در دیگر کشورها وجود دارد. این قیاس نباید مانع تولید یک برنامه مفید بشود. خوانندگان، آهنگسازان و دست‌اندرکاران تولید موسیقی در داخل کشور هم به تریبون نیاز دارند.

بسیاری از خواننده‌هایی که سراغشان می‌رویم از جمله آقای رضا یزدانی که عید امسال برنامه‌ای از او پخش کردیم، بارها اظهار خرسندی کرده‌اند که تلویزیون قصد دارد با نگاهی تازه به اهالی موسیقی کشور توجه کند و امکان ارتباط هنرمندان با مخاطبانشان را فراهم می‌کند. درست است که هر کدام از این هنرمندان طرفداران خودشان را دارند و در سایت‌های تخصصی و فضای مجازی با مخاطبان خود در ارتباط هستند، اما با این همه اعتراف می‌کنند که ارتباط با مخاطب از طریق تلویزیون بسیار با شیوه‌های دیگر تفاوت دارد.

منظورم این بود که قرار نیست برنامه شما با الگوی رایج در این زمینه متفاوت باشد؟

وقتی به موسیقی کشور خودمان و موضوعاتی که در موسیقی ما مطرح است بپردازیم این برنامه مال ما خواهد شد چون حرف‌های ما را می‌زند؛ حرف‌هایی مثل کپی‌رایت موسیقی. ما به مسائل مربوط به هنرمندان کشور خودمان می‌پردازیم. می‌خواهیم در این زمینه اطلاعات بدهیم تا فرهنگ شنیدن موسیقی خوب و خرید آثار موسیقی در کشورمان ایجاد شود. ما ساز خاص خودمان را داریم، موسیقی خودمان را داریم، اشعار و ترانه‌های ایرانی و خیلی چیزهایی که خاص خود ما هستند.

تلویزیون بارها برنامه‌های متفاوت و تاثیرگذاری ارائه کرده که جسورانه به زوایای مختلف یک موضوع پرداخته‌اند، اما خیلی وقت‌ها بازخورد برخی اقشار نسبت به برنامه یا انتقادها باعث شده مدیران تلویزیون برای همراهی با همه اقشار و جلب نظر منتقدان پر و بال برنامه‌ را بچینند و در نهایت یک برنامه موثر به برنامه‌ای برای طرح مباحث تئوریک تبدیل شده است. برای مقابله با این اتفاق فکری ندارید؟

برنامه ساعت 25 بر اساس نیازسنجی شورای طرح و برنامه سازمان صدا و سیما و شبکه تهران تصویب شده و به اجرا درآمده است. ممکن است خود تلویزیون به این نتیجه برسد که دیگر به چنین برنامه‌ای نیاز نیست قطعا ما هم می‌پذیریم، اما چون کاملا با مرکز موسیقی صدا و سیما هماهنگ هستیم در مقابل انتقادهای احتمالی مورد حمایت قرار خواهیم گرفت و برنامه با همین شکل و ساختار ادامه پیدا خواهد کرد مگر این که تلویزیون تشخیص بدهد به شکل دیگری به موسیقی بپردازد که در آن صورت یک طرح دیگر با نام و ساختاری دیگر تولید و پخش خواهد شد.

آذر مهاجر / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها