نایب رییس انجمن علمی پیشگیری از چاقی، به خانم‌ها توصیه کرد که مراقب قطر شکم خود باشند تا بیشتر از ۸۰ سانتی‌متر نشود.
کد خبر: ۵۷۷۵۶۸

 

ضیاءالدین مظهری گفت: افزایش قطر شکم بیش از ۸۰ سانتی‌متر برای خانم‌ها به منزله آغاز خطر است و از ۸۸ سانتی‌متر دچار بیماری‌هایی در خصوص چاقی می‌شوند ولی اگر از ۸۸ سانتی‌متر بیشتر شود به اوج خطرات بالقوه و بالفعل نزدیک می‌شوند.

این کارشناس تغذیه چاقی شکمی در مردان گفت: قطر ۹۴ سانتی‌متر آغاز خطر چاقی شکمی برای مردان است و از ۱۰۲ سانتی‌متر بیماری‌های زمینه‌ای چون فشار خون، عصبانیت و بیش از ۱۱۲ سانتی‌متر در اوج خطر هستند.
مظهری در رابطه با بروز چاقی در افراد گفت: سه گروه مواد غذایی قند، چربی و پروتئین به ترتیب ۴ ، ۹ و ۴ کالری انرژی دارند که به اندازه نیاز جذب بدن می‌شود. اگر میزان انرژی دریافتی با مصرف انرژی متفاوت باشد و فرد از مرحله رشد گذر کرده باشد، انرژی مازاد در قسمت‌هایی از بدن، بر اساس الگوی ژنتیکی انباشته می‌شود. انباشتگی چربی خانم‌ها معمولا در قسمت پایین تنه و به شکل گلابی است و در آقایان این انباشتگی در بالا تنه به وجود می‌آید که این‌ها درواقعیت تحت تاثیر جنسیت نیست.
مظهری اظهار کرد: انباشتگی چربی به صورت اسیدهای چرب آزاد در مسیر خون رها می‌شوند و با توجه به نوع کلسترول (پروتئین‌های کم چگال و پرچگال) پلاک‌هایی را ایجاد می‌کنند که در طول زمان باعث از بین رفتن حالت کشانی رگ‌ها و پرفشاری خون می‌شود. آزادسازی این اسیدهای چرب موجب ابتلا به بیماری‌های کشنده نامرئی می‌شود که آسیب‌های جدی به مغز، کلیه و بینایی می‌شود. همین‌طور بیماری دیابت نوع دوم را برای افراد چاق به همراه دارد.

>> ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها