سرزمین فراعنه همچنان ناآرام است؛

آمار تلفات درگیریهای اطراف گارد ریاست جمهوری

مصر همچنان دستخوش اعتراضات و تظاهرات موافقان و مخالفان مرسی است این اعتراضات تعداد کشته های درگیری های امروز قاهره را به 34 نفر افزایش داده است.
کد خبر: ۵۷۷۵۳۳
مصر همچنان ناآرام

به گزارش پرس تی وی، از ساعتی پیش تظاهرات معترضان مصری در میدان  الرابعه العدویه در شهر قاهره(پایتخت) به درگیری کشیده شده است. طرفداران محمد مرسی،رئیس جمهور خلع شده مصر در کودتای نظامی اخیر در این مکان تجمع کرده اند. نیروهای امنیتی با استفاده از گلوله های جنگی به سمت معترضان تیراندازی کرده اند. به گفته منابع مطلع بیمارستانی در قاهره، تاکنون سی و چهار نفر از طرفداران محمد مرسی براثر این تیراندازی های کشته شده اند. دهها نفر دیگر نیز در این تیراندازی ها زخمی شده اند.

ارتش مصر درباره حوادث صبح امروز مقابل باشگاه گارد ریاست جمهوری این کشور بیانیه ای صادر کرد.

 در بیانیه نیروهای مسلح مصر آمده است حوادث صبح امروز در مقابل باشگاه گارد ریاست جمهوری ناشی از حمله تروریست های مسلح به این مکان بوده است.

در بیانیه نیروهای مسلح مصر همچنین آمده است نیروهای امنیتی 200 نفر را که مقدار زیادی سلاح گرم در اختیار داشتند بازداشت کرده اند و تدابیر قانونی درباره آنها اتخاذ خواهند کرد.

حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی اخوان المسلمین از کشته شدن شانزده نفر از هواداران خود خبر داده است. این حزب اعلام کرد این افراد صبح امروز کشته شده اند.

شبکه تلویزیونی المیادین  به نقل از وزارت بهداشت مصر اعلام کرد: در حوادث اخیر تاکنون هفتاد و دو نفر کشته و سه هزار و پانصد و هفتاد و پنج تن دیگر زخمی شده اند.این شبکه به جزئیات بیشتر اشاره نکرد.

پلیس و ارتش مصر بامداد دوشنبه با تیراندازی و شلیک گاز اشک آور تجمع طرفداران محمد مرسی ، رئیس جمهور مخلوع این کشور را در مقابل گارد ریاست جمهوری در قاهره ، متفرق کردند.

یکی از شاهدان گفت نیروهای انتظامی تظاهرکنندگان را دنبال و به سوی آنها تیراندازی می کردند.

یکی دیگر از تظاهرکنندگان گفت نیروهای نظامی با گلوله های جنگی اقدام به شلیک هوایی کردند. آنها برای متفرق کردن تظاهرکنندگان گاز اشک آور شلیک کردند.

تظاهرکنندگان روز یکشنبه اعلام کرده بودند برای مدت نامحدودی به تجمع خود ادامه خواهند داد.

شبکه تلویزیونی الجزیره  گزارش داد حزب سلفی النور در مصر اعلام کرد در اعتراض به حوادث امروز در روند مذاکرات شرکت نمی کند.

بن بست برسرتعیین نخست وزیرمصر؛بهاءالدین گزینه جدید

محمد البرادعی از پذیرش سمت نخست وزیری دولت موقت مصری خودداری کرده و  زیاد بهاء الدین را برای این سمت پیشنهاد کرده است.

روزنامه الیوم السابع اعلام کرد: البرادعی خواستار برعهده گرفتن مسئولیت معاون نخست وزیر در امور سیاسی شده است.

مشاور اطلاع رسانی و رسانه ای رییس جمهور موقت مصر روز یکشنبه اعلام کرد ریاست جمهوری این کشور ترجیح می دهد محمد البرادعی معاون رییس جمهور و زیاد بها الدین نخست وزیر شود.

احمد المسلمانی در گفتگوی تلفنی گفت: « توافق منطقی درباره این دو شخصیت در دو سمت ذکر شده صورت گرفته است.»

المسلمانی افزود هدف نهاد ریاست جمهوری تشکیل یک دولت منسجم ، ملی ، توافقی و فن سالار و قوی است که بتواند از عهده ماموریتی که بر عهده اش گذاشته شده است برآید و به خوبی از مرحله سخت کنونی عبور کند.

زیاد بهاء الدین در گفتگو با پایگاه خبری «بوابه الاهرام» اعلام کرد: از ریاست جمهوری مصر پیشنهاد نخست وزیری دریافت کرده ام، اما روز دوشنبه به آن پاسخ خواهم داد.

تجمع کنندگان مصری در میدان التحریر و اطراف کاخ ریاست جمهوری الاتحادیه از خبر مامور شدن زیاد بهاء الدین برای تشکیل کابینه جدید در مصر استقبال کردند.

 حامیان محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر، نیز در شهر اسکندریه در حال تظاهرات به طرف منطقه «سیدی جابر» هستند. رهبر حزب سلفی النور با پیشنهاد انتصاب زیاد بهاء الدین به عنوان نخست وزیر و محمد البرادعی به عنوان معاون رئیس جمهور مخالفت و اعلام کرد هر دو آنها از جبهه نجات ملی هستند و این پذیرفتنی نیست و در واقع کنار زدن  دیگران به شمار می رود.

تجمع کنندگان در اطراف کاخ ریاست جمهوری الاتحادیه در قاهره در پیامی که به زبان انگلیسی و خطاب به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا قرائت شد اعلام کردند اجازه نمی دهند مصر به عراق جدید تبدیل شود.

هزاران نفر از مصری ها بار دیگر در میدان التحریر قاهره تجمع کردند و علیه گروه اخوان المسلمین و محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده شعار دادند.تجمع کنندگان همچنین در حمایت از ارتش شعار دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها