رضا شاهرودی بازیکن سابق تیم‌ملی فوتبال موضع خود را نسبت به عملکرد کروش تغییر داده است. او در مصاحبه‌های قبلی خود مدعی بود کروش هر چه گفت آقایان گوش کردند.
کد خبر: ۵۷۵۹۴۷
شاهرودی: همه دنیا نگاهی ویژه به فوتبال دارند به جز ایران


تعطیلی‌هایی که کروش به لیگ تحمیل کرد به تیم‌ها ضربه زد. اما حالا شاهرودی حامی کروش شده است و می‌گوید باید امکانات و اختیارات بیشتر به سرمربی پرتغالی تیم‌ملی بدهیم. رضا شاهرودی در گفت و گو با سایت جام جم ورزشی نظراتش را درباره تیم ملی و البته پرسپولیس می گوید و راهکارهایی را هم برای پیشرفت فوتبال ایران ارائه می دهد:

* پس از صعود ایران به جام‌جهانی 2014 برزیل اختلاف نظری بین کارشناسان وجود آمده است. تعدادی از کارشناسان مدعی هستند که مقتدرانه به جام جهانی صعود کردیم و تعدادی دیگر ادعا می‌کنند که با چاشنی شانس راهی جام‌جهانی شدیم. نظر شما در اینباره چیست؟
- حرف افرادی که مدعی هستند ما با شانس به جام‌جهانی صعود کردیم را قبول ندارم. به نظرم تیم‌ملی مقتدرانه به جام‌جهانی صعود کرد. بازیکنان ایران در سه بازی آخر فوق‌العاده بازی کردند و نشان دادند که فوتبال ایران از نظر فنی در سطح بالایی است. کروش نقطه ضعف و قوت حریفان ایران را به خوبی آنالیز کرده بود. شاگردان کروش با بازی منطقی و دقیق توانستند سه برد پیاپی و شیرین را کسب کرده و دل مردم شاد کنند.


* آیا تیم‌ملی با این سبک بازی می‌تواند در جام‌جهانی موفق باشد؟
- موفقیت در جام‌جهانی خیلی سخت است. تیم‌ملی برای حضور موفق در جام‌جهانی باید تقویت شود. بازگشت اشکان دژاگه و دانیال داوری خیلی می‌تواند برای تیم‌ملی مفید باشد. آمدن دانیال و اشکان خیلی ایران را در جام‌جهانی کمک می‌کند. از سوی دیگر درهای تیم‌ملی به روی بازیکنان لیگ همیشه باز است. جوانان لیگ باید تلاش خود را چندین برابر کنند تا بتوانند کیروش را برای دعوت آنها در تیم‌ملی متقاعد کنند.


* کارلوس کروش بر روی نام علی کریمی، مهدی رحمتی و هادی عقیلی خط کشید و تیم‌ملی بدون این بازیکنان راهی جام‌جهانی شد. استفاده نکردن از این بازیکنان تاثیری در روش فوتبال ما داشت؟
- به اعتقاد من بازیکن با انگیزه خیلی بهتر از بازیکن صاحب نام است. تیم‌ملی ایران نیاز به بازیکن پر انرژی دارد. ما با بازیکنانی توانستیم به جام‌جهانی صعود کنیم که از فعل خواستن استفاده کرده بودند. تمام بازیکنان با انگیزه خیلی زیادی در سه مسابقه آخر حاضر شدند و توانستند با داشتن همین انگیزه هر سه بازی خود را پیروز شوند.


* خیلی‌ها معتقدند تمام اعضای تیم‌ملی ستاره بودند و تک ستاره در تیم نبود که همه بازیکنان بر روی آن بازیکن حساب کنند. با توجه به این موضوع آیا شما موافق دعوت بازیکنانی همانند علی کریمی، ‌مهدی رحمتی و هادی عقیلی هستید؟
- با وجود آنکه علی کریمی از دوستان نزدیکم است و خیلی او را دوست دارم؛ معتقدم که دیگر نباید به تیم‌ملی بازگردد. همانطور که خود علی کریمی گفته، از فوتبال ملی خداحافظی کرده است و نباید به تیم‌ملی بازگردد. بهتر است کریمی جایگاه خود را به جوان‌ها بدهد تا آنها بتوانند پیشرفت کنند و خودی نشان دهند. اما در حال حاضر هادی عقیلی می‌تواند در دفاع به تیم‌ملی کمک کند و دعوت او برای ایران مفید است.


* باید چه برنامه‌ریزی انجام دهیم تا حضوری موفق در جام‌جهانی 2014 برزیل داشته باشیم؟
- باید امکاناتی که کروش می‌خواهد را در اختیارش بگذارند. دیگر نباید با تیم‌های درجه سوم بازی تدارکاتی انجام دهیم. تیم‌ملی نیاز به بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های درجه یک دنیا دارد تا بازیکنان جوان ما با میادین بین‌المللی بیشتر آشنا شوند. اگر با این تجربه کم پا به مسابقات بگذاریم زنگ تفریح می‌شویم.
* خیلی از تیم‌های سطح اول دنیا تقویم فوتبالی‌شان پر است و حاضر نیستند با ایران بازی تدارکاتی انجام دهند. تیم‌هایی که حاضر می‌شوند با ایران دیدار تدارکاتی انجام دهند از لیگ دسته اول آزادگان هم کمتر هستند. چگونه با بازی مقابل تیم‌های درجه سه انتظار باتجربه شدن جوانان را داشته باشیم؟
- من این موضوع را قبول ندارم، اگر مسوولان پول خوب بدهند تیم‌های خوبی را می‌توانند به ایران دعوت کنند تا بازی تدارکاتی انجام دهیم. پول خوب بدهیم تیم خوب می‌آید. حتی اگر آنها به ایران نمی‌آیند ما به آنجا برویم.


* به نظر شما چه مقدار مسوولان فوتبال در صعود به جام جهانی نقش داشتند؟
- در صعود ایران به جام‌جهانی تمام افرادی که در جامعه فوتبال تلاش می‌کنند، نقش داشتند. رفتن ایران به جام‌جهانی اتفاق خوبی بود که باعث شد دوباره نگاه‌ها به فوتبال مثبت شود. حالا علی کفاشیان به عنوان رئیس فدراسیون در راس هرم است و به اندازه خودش در این صعود تاثیر داشته است.


* با توجه به حضور ایران در رقابت‌های جام‌جهانی موافق ماندن علی ‌کفاشیان در پست ریاست فدراسیون هستید یا خیر؟
- ماندن یا رفتن کفاشیان نه در دستان خودش است و نه در دستان ما. مسوولان بالاتر در اینباره تصمیم می‌گیرند. آنها عملکرد کفاشیان را بررسی می‌کنند و در پایان درمورد ماندن یا رفتن ایشان تصمیم می‌گیرند.


* باید چه برنامه‌یی برای از بین بردن ضعف‌ها داشته باشیم؟
- تمام تیم‌های دنیا نقطه ضعف دارند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای آنکه بتوانید ضعف‌های تیم‌ را تشخیص دهید باید نزدیک تیم باشید. به نظرم کیروش از همه به تیم‌ملی نزدیک‌تر است به خوبی ضعف‌های تیم‌ملی را می‌داند و می‌شناسد.


* ما به غیر از جام‌جهانی 1998 فرانسه "که توانستیم امریکا را شکست دهیم و همچنین از یوگسلاوی با اشتباه نیما نکیسا شکست خوردیم» در دیگر حضورهایمان در جام‌جهانی زنگ تفریح بودیم. باید چه کاری انجام دهیم که زنگ تفریح نباشیم؟
- تیم‌ملی ایران این دوره بسیار هماهنگ و بی‌ادعا است. به نظرم ایران در جام‌جهانی برزیل پتانسیل این را دارد که بتواند نتایج مطلوبی به دست بیاورد و خود را در سطح جهان دوباره مطرح کند. اگر امکانات کافی در اختیار تیم‌ملی قرار بگیرد مطمئن باشید پدیده جام‌جهانی می‌شویم.


* نظرتان درباره تمدید قرارداد کارلوس کروش چیست؟
- کروش در سه بازی آخر ثابت کرد که مربی خیلی حرفه‌ای است. مسوولان باید مربی که توانسته است تیم‌ملی را مقتدرانه راهی جام‌جهانی کند را حفظ کنند. واقعا چه جایگزینی می‌توانستند برای کیروش بیاورند؟ چه شخصی را بهتر از کروش داریم؟. کروش مربی سطح اول و درجه یک است و حفظ او بهترین کار بود.


* فوتبال ایران چه چیزی کم دارد که نمی‌توانیم در جام‌جهانی از گروه خودمان صعود کنیم و چرا سقف فوتبال ایران تنها حضور در جام‌جهانی است؟
- متاسفانه ما به فوتبال پایه اهمیت نمی‌دهیم. همه دنیا نگاهی ویژه به فوتبال دارند به جز ایران. ما اگر می‌خواهیم در جام‌جهانی موفق شویم  و از گروه‌مان صعود کنیم باید برنامه‌ریزی بلند مدت انجام دهیم و به تیم‌های پایه خود رسیدگی ویژه‌ای کنیم.


*‌ زمانی که کروش بازیکنانی همانند اشکان دژاگه، قوچان‌نژاد و دانیال داوری را به تیم‌ملی دعوت کرد، تمام کارشناسان از حضور دورگه‌ها در تیم‌ملی انتقاد کردند اما حالا همان بازیکنان ناجی ما شدند و ما را به جام‌جهانی بردند. در این باره چه نظری دارید؟
- در اینجا باید به آقای کروش به خاطر دقت‌ و اصرارش به آوردن بازیکنانی مثل قوچان‌نژاد و دژاگه تبریک بگویم. نمی‌خواهم تلاش دیگر بازیکنان را بی‌اهمیت فرض کنم اما به نظرم 60درصد عامل صعود ما به جام‌جهانی گوچی و دژاگه بودند.


* نظرتان درمورد حضور علی دایی در پرسپولیس چیست؟
- به نظرم پرسپولیس با حضور علی دایی خیلی بهتر می‌شود و می‌تواند فصل آتی نتایج بسیار خوبی را به دست بیاورد. امیدوارم همان پرسپولیس موفق همیشگی را ببینیم.


*‌ پرسپولیس فصل قبل بهترین بازیکنان لیگ را جذب کرد اما در فصل آتی برخلاف فصل گذشته به دنبال بازیکنان صاحب نام نرفته است. نظر شما در این خصوص چیست؟
- به نظرم خریدهای این فصل پرسپولیس خیلی خوب است. علی دایی بسیار باهوش عمل کرد و به جای آنکه به دنبال بازیکنان صاحب‌نام برود به دنبال بازیکنان با انگیزه رفته است. بازیکنان با انگیزه خیلی بیشتر از بازیکن صاحب‌نام می‌توانند به پرسپولیس کمک کنند.
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها