قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست:

شماره گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو۴ ممنوع شد

مقائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست؛ شماره گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو ۴ را از امروز ممنوع اعلام کرد.
کد خبر: ۵۷۳۱۷۰
شماره گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو۴ ممنوع شد

به گزارش روز شنبه جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی محمد شاعری گفت: بر اساس بند ۶ مصوبه طرح جامع کاهش آلودگی هوا در هشت کلانشهر شامل تهران، شیراز، اراک، اصفهان، کرج ، اهواز، تبریز و مشهد شماره گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو ۴ ممنوع شده است.

وی با بیان اینکه این کار با هدف کاهش آلودگی هوا و ارتقای کیفیت استانداردهای خودروها انجام می شود، افزود: ۷۰ درصد آلودگی های کلانشهرها از طریق خودروها و ۳۰ درصد آن مربوط به فعالیت های صنعتی صنایع آلاینده است لذا ممانعت از شماره گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو۴ موجب می شود آلودگی هوا کمتر شود.

شاعری با بیان اینکه از اول امسال قرار بود خودروسازان تمام محصولاتشان را با استاندارد یورو 4 تولید کند، اظهارداشت: در حال حاضر 30 درصد از خودروها با این استاندارد تولید شده اند و 60 درصد دیگر نیز تست های اولیه را پاس کرده اند و سایر خودروها نیز چنانچه از امروز استاندارد یورو 4 را رعایت نکنند اجازه شماره گذاری آنها داده نمی شود.

قائم مقام سازمان محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر خودروهایی مانند مگان، تندر، سوزوکی، کیانا، تیبا و تمام خودروهای وارداتی استاندارد یورو 4 را رعایت می کنند، اظهار داشت: از ابتدای امسال محیط زیست با هماهنگی پلیس تصمیم داشت اجازه شماره گذاری خودروهایی که یورو 4 را رعایت نکرده اند را ندهد و 40 روز شماره گذاری خودروهای فاقد استاندارد را متوقف کرد اما خودروسازان توانستند دو ماه مهلت بگیرند و تا امروز رعایت یورو 4 را به تعویق بیاندازند.

وی تصریح کرد: اگرچه خودروسازان روند ارتقای استانداردها از یورو 2 به یورو 4 را در پنج سال اخیر مرتب به تعویق انداخته اند اما این روند در حال حاضر تسریع شده و به جز دو شرکت سایپا و ایران خودرو بقیه شرکت ها استاندارد یورو 4 را رعایت می کنند.

شاعری با تأکید بر اینکه نیروی انتظامی باید با جدیت از شماره گذاری خورو های فاقد استاندارد یورو 4 جلوگیری کند، یادآورشد: تا امروز خودروسازان موفق شدند با لابی مهلتی سه ماهه برای خود بگیرند اما در حال حاضر با تاخیر سه ماهه باید این کار انجام شود.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست به هیچ عنوان در مورد تمددی مهلت رعایت استاندارد یورو 4 توسط خودروسازان کوتاه نمی آید، افزود: البته ممکن است خودروسازان باز هم لابی کنند و با همان روشهایی که بلدند قانون را دور زده و با همان قدرتی که دارند باز هم برای خود مهلت بگیرند اما این اقدامات به هیچ عنوان مورد تایید سازمان محیط زیست نیست.

شاعری با بیان اینکه خودروسازان تا کی می‌توانند یک مطالبه ملی را عقب بیاندازند، اظهار داشت: در نهایت کسی نمی تواند از این مطالبه فرار کند و ممکن است اجرای استانداردهای یورو 4 دیر و زود داشته باشد اما سوخت و سوز ندارد و سازمان محیط زیست تا رسیدن به نقطه مطلوب یعنی رعایت استاندارد یورو 4 این مطالبه را پیگیری می کند و نهایتاً خودروسازان باید کوتاه بیایند.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: بر اساس گزارش های رسیده از صنایع خودروسازی، ۷۰ درصد خودروها از لحاظ تیراژ و ۵۰ درصد خودروهای ساخت داخل از لحاظ مدل با استانداردهای یورو ۴ منطبق شده اند. همچنین بر اساس گزارش وزارت نفت، در حال حاضر در ۲۰ جایگاه سوخت تهران، سوخت یورو ۴ به میزان پنج میلیون لیتر در روز توزیع می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
۰
۰
فعلا كه كسی نتونست جلوی خودروساز ها رو بگیره و هنوز سایپا 111 و سایپا132 دارن با موتور یورو2 تولید میشن خیلی هم راحت شماره گذاری میشن كی شد چیزی گفته بشه بعد بموقع بهش عمل بشه همش شعار!!!

نیازمندی ها