در روزهای اخیر رسانه‌های مختلف گمانه‌زنی‌های زیادی درباره اعضای دولت آینده منتشر کرده‌اند

تکذیب فهرست‌های اعلام شده برای کابینه

گمانه‌زنی درباره اعضای کابینه رئیس‌جمهور منتخب که بحث داغ این روزها در محافل سیاسی و رسانه‌هاست، آن‌قدر گسترش یافته که دیروز دفتر رئیس‌جمهور منتخب را بر آن داشت تا دراطلاعیه‌ای، این گمانه‌زنی‌ها را تکذیب کند.
کد خبر: ۵۷۳۰۴۴

این گمانه‌زنی‌ها از همان روز‌های نخست پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌‌جمهوری آغاز شد و حالا آنچنان زیاد شده است که کافی است وارد یکی از سایت‌های اینترنتی شوید یا روزنامه‌ای را ورق بزنید تا برخی از اعضای احتمالی دولت آینده را به‌زعم آن سایت یا روزنامه مشاهده کنید.

در این حدس و گمان‌ها، از افرادی چون محمدرضا نعمت‌زاده، اکبر ترکان، محمدباقر نوبخت، محمود واعظی، علی یونسی، اسحاق جهانگیری و محمدعلی نجفی که برخی از آنها در ستاد انتخاباتی حسن روحانی فعالیت داشتند به عنوان چهره‌هایی نام برده می‌شود که قطعا در کابینه آینده حضور خواهند داشت. اما گمانه‌زنی‌ها به‌همین‌جا ختم نمی‌شود و تمام افرادی را که در گذشته با روحانی کار کرده‌اند یا در چارچوب مشی اعتدالی او می‌گنجند، شامل می‌شود. به عنوان مثال برخی سایت‌ها از محمدرضا عارف، محمدعلی نجفی و محسن مهرعلیزاده به عنوان گزینه‌های معاون اولی نام برده‌اند، علی‌اکبر ولایتی را به عنوان دبیر شورای‌عالی امنیت ملی معرفی کرده‌اند و از کسانی چون علی‌اکبر ناطق‌نوری، مجید انصاری و اسحاق جهانگیری به عنوان افرادی اسم برده‌اند که ممکن است در رأس وزارت کشور قرار گیرند.

در برخی از این گمانه‌ها علی مطهری به عنوان گزینه دولت برای وزارت ارشاد از محمدباقر نوبخت به عنوان وزیر اقتصاد، محمود واعظی، علی‌اکبر صالحی و کمال و صادق خرازی به عنوان گزینه‌های وزارت خارجه و از بیژن نامدارزنگنه و محمدرضا نعمت‌زاده به عنوان گزینه‌های وزارت نفت یاد می‌شود.

این حدس‌ها و گمان‌ها تمام وزارتخانه‌ها و معاونت‌های رئیس‌جمهور را دربرمی‌گیرد و بسته به رویکرد رسانه‌های مختلف و ارتباطی که از طریق آن این اطلاعات را به دست می‌آورند، متغیر است و ممکن است فردی در یک رسانه به عنوان گزینه احتمالی یک وزارتخانه و از سوی رسانه دیگر به عنوان گزینه تصدی وزارتخانه دیگری معرفی شود.

اما دیروز دفتر امور رسانه‌های دفتر رئیس‌جمهور منتخب با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد هیچ‌یک از گمانه‌زنی‌های اخیر در مورد کابینه دولت یازدهم صحت ندارد.

در این اطلاعیه آمده است: اخیرا شایعات و گمانه‌زنی‌های زیادی درباره کابینه دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران و همچنین کارگروه‌ها و کمیته‌های مشورتی در این خصوص، در برخی رسانه‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی منتشر شده است. در این اطلاعیه آمده است: دولت یازدهم دولتی فراجناحی و بر مبنای شایسته‌سالاری است که با بهره‌گیری از نیروهای کارآمد تشکیل می‌شود و هرگونه اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه براساس زمان‌بندی در نظر گرفته شده توسط دفتر امور رسانه‌های دفتر رئیس‌جمهور منتخب در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد.

دفتر امور رسانه‌های دفتر رئیس‌جمهور منتخب از همه دست‌اندرکاران اطلاع‌رسانی در سراسر کشور خواست فقط اطلاعیه‌های صادره از سوی این دفتر را مورد استناد قرار دهند و از انتشار هرگونه گمانه‌زنی و پیش‌بینی خودداری کنند.

دولت اعتدال

اما همزمان با گمانه‌زنی‌های مختلف درباره اعضای کابینه، بسیاری از افراد و چهره‌های سیاسی از رئیس‌جمهور منتخب می‌خواهند همان‌طور که در شعارهای انتخاباتی‌اش از اعتدال و میانه‌روی سخن می‌گفت در گزینش اعضای کابینه‌اش هم از چهره‌های معتدل استفاده کند.

بر همین اساس دکتر امیر محبیان، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی می‌گوید: با توجه به این ‌که دکتر روحانی بحث اعتدال و عقلانیت را به عنوان شعار گفتمانی خودش انتخاب کرده است، به نظر می‌رسد این شاخص به عنوان مهم‌ترین عامل، در تعیین وزیرانش نقش داشته باشد.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: ایشان باید افرادی را انتخاب کند که اولا حاشیه‌ساز نباشند، کارآمد باشند و در عین حال از چهره‌های معتدل، عقلانی و کارآمد هر دو جناح باشند؛ به‌گونه‌ای که ویترین دولت، ویترینی فراجناحی دیده شود که شاخصه روشن آن کارآمدی نیروهای انتخاب شده و معتدل بودن و حاشیه‌ساز نبودن آنهاست.

استفاده از رقیبان، از رویا تا واقعیت

این روزها علاوه بر نام افرادی از نزدیکان حسن روحانی که به عنوان اعضای کابینه آینده یاد می‌شوند، برخی چهره‌ها و فعالان سیاسی نیز پیشنهاد می‌کنند که رئیس‌جمهور منتخب در کابینه خود از رقیبان انتخاباتی‌اش هم استفاده کند. به عنوان مثال اخیرا صادق زیباکلام، استاد دانشگاه پیشنهاد کرده است که از عارف، قالیباف، ولایتی و رضایی به ترتیب برای مسئولیت‌هایی همچون معاون اولی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور خارجه و وزارت اقتصاد و دارایی استفاده شود.

چنین پیشنهادهایی اگرچه در ظاهر زیبا به نظر می‌رسند، اما با توجه به جهتگیری‌های خاص هر نامزد انتخاباتی باید پذیرفت که پیچیدگی‌های زیادی هم دارد.

به عنوان مثال نباید انتظار داشت رئیس‌جمهور منتخب از برخی رقیبان خود که اختلاف‌ دیدگاه آنها درخصوص مسائل کشور کاملا مشهود است و مردم نیز گوشه‌هایی از آن را در مناظره‌های انتخاباتی دیده‌اند در مسئولیت‌های کلیدی کابینه که نیاز به هماهنگی بالا با رئیس‌جمهور دارد استفاده کند. زیرا هرگونه اختلاف دیدگاه در این مسئولیت‌ها باعث ایجاد اصطکاک و اختلال در کارها می‌شود که از جمله آنها می‌توان به پست معاون اولی یا وزارت کشور اشاره کرد.

اما برخی وزارتخانه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی یا وزارت ورزش و جوانان که بیشتر جنبه عملیاتی و اجرایی دارند این قابلیت را دارد که از افراد توانمند حتی اگر در مقطعی، رقیب رئیس‌جمهور منتخب بوده‌اند استفاده شود.

البته در این زمینه باید منتظر ماند تا رئیس‌جمهور منتخب تصمیم‌ نهایی را بگیرد، اما محبیان معتقد است اگر چنین اتفاقی بیفتد می‌تواند اثر بسیار مثبتی بر فرهنگ سیاسی کشور بگذارد.

این تحلیلگر سیاسی با بیان این ‌که به‌کارگیری رقیبان دیروز، در دولت آینده بستگی به سعه‌صدر رئیس‌جمهور منتخب دارد، می‌گوید: اگر فردی که در حد ریاست‌جمهوری مطرح بوده است و دارای ظرفیت‌های بالایی است در وزارتخانه مربوط به تخصصش به کار گرفته شود کار بسیار عقلانی است؛ زیرا اولا شأن رئیس‌جمهور بالا می‌آید و ثانیا کارکرد این افراد باعث می‌شود که بهره‌وری دولت بالا برود.

محبیان البته تاکید می‌کند که این افراد هم باید به اقتضائات دولت پایبند باشند؛ زیرا الان دیگر وقت رقابت نیست، بلکه رئیس‌‌دولت، رئیس‌جمهور است و آنها نباید دوران فعلی را با دوران قبل از انتخابات یکی بدانند.

افراد معرفی شده در مجلس مشکل نداشته باشند

نکته مهم دیگری که درخصوص معرفی اعضای کابینه وجود دارد توجه به این موضوع است که این افراد باید از نمایندگان رای اعتماد بگیرند و بنابراین ضروری است که فضای حاکم بر مجلس نیز در معرفی آنها در نظر گرفته شود.

همان‌طور که در خبرها آمده است مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور منتخب، دوازدهم مرداد انجام می‌شود و مراسم تحلیف او در مجلس در یکی از روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم مرداد برگزار می‌شود و روحانی پس از آن دو هفته فرصت دارد اعضای کابینه خود را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی کند.

بر همین اساس محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس‌مجلس هم بتازگی از احتمال کمیته‌ای مشترک میان مجلس و دولت برای رایزنی درباره اعضای کابینه آینده خبر داده است. اگرچه باهنر گفته این کمیته در صورتی تشکیل خواهد شد که آقای روحانی مصلحت بداند، اما مطمئنا تشکیل آن می‌تواند از این که گزینه‌های معرفی شده از سوی دولت منتخب در مجلس به در بسته بخورند، جلوگیری کند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند نیروهایی که از سوی رئیس‌جمهور منتخب به مجلس معرفی می‌شوند باید کسانی باشند که در مجلس دچار مشکل نشوند؛ زیرا مخالفت مجلس با یک عضو کابینه، از سوی برخی افراد و گروه‌ها به نوعی کدورت میان دو قوه تعبیر شده و دامن زدن به این مسائل باعث بروز اختلافات میان مجلس و دولت می‌شود.

بنابراین افرادی که از سوی رئیس‌جمهور منتخب به مجلس معرفی می‌شوند نباید کسانی باشند که از طرف جناح مقابل، حساسیت ویژه‌ای روی آنها باشد و بدیهی است چهره‌های معتدل و معقولی در هر دو جناح وجود دارند که مجموعه عملکرد آنها بتواند بهره‌وری و کارآمدی دولت را افزایش داده و جهتگیری دولت را به سمت گفتمان اعتدال و عقلانیت تنظیم کند.

توصیه‌های آیت‌الله موحدی کرمانی به رئیس جمهور منتخب در خصوص معرفی کابینه

امام جمعه موقت تهران با تبریک خلق حماسه بزرگ سیاسی از رئیس جمهور منتخب خواست افراد نخبه، آزموده، وفادار به اسلام و ولایت فقیه و دلسوز مردم را در سمت های دولتی منصوب کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، پیروزی عظیم و حماسه سیاسی و حضور گسترده مردم در یازدهمین انتخابات  ریاست جمهوری را مایوس کننده دشمنان اسلام دانست.

وی گفت : باید با کار و تلاش مضاعف از افتخار آفرینی مردم قدردانی کرد.

خطیب نماز جمعه تهران، مهم‌ترین موضوع پیش‌روی رئیس‌جمهور منتخب را انتخاب وزیران و روسای سازمان‌های دولتی دانست و از روحانی خواست در انتصاب افراد، سوابق آنها را در نظر بگیرد.

وی با بیان این‌که این حماسه سیاسی؛ دشمن را مایوس کرده است، افزود: دشمن فهمید این حماسه لبیکی بود به ندای رهبر معظم انقلاب و فهمید این مردم تابع ولی فقیه هستند و رابطه بین مردم و ولایت رابطه ای ناگسستنی است.آیت‌الله موحدی کرمانی با بیان این​که آقای دکتر روحانی از رجال سیاسی، دینی و مذهبی است ، گفت: وی مدیری قوی، مدبری شایسته ، انسانی انقلابی ، تابع ولایت چه در زمان امام راحل و چه در زمان حاضر است.

امام جمعه موقت تهران افزود: آقای روحانی در دوران خفقان قبل از پیروزی انقلاب ، مبارزات چشمگیری داشت و پس از پیروزی انقلاب هم سخنرانی های او فراموش شدنی نیست.

وی گفت: سخن ایشان در مسجد ارک را هیچگاه فراموش نمی کنیم که در آنجا بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را به عنوان امام خمینی(ره) خطاب کرد.

آیت‌الله موحدی کرمانی افزود: آنچه در مسئولیت های متعدد از آقای روحانی دیدیم و مطلع شدیم، نشان می دهد که وی فردی موفق بوده است و امیدواریم خداوند ایشان را در مسئولیت سنگینی که برعهده گرفته است نیز یاری کند.

امام جمعه موقت تهران خطاب به رئیس‌جمهور منتخب گفت: شما با خواندن و عمل به آیه های قرآن می توانید این بار سنگین را خوب به منزل برسانید.

وی با بیان این‌که یک فرد مسئول در هر سطحی باید عهدنامه مالک اشتر را بخواند و به آن عمل کند، افزود: مطمئن هستیم آقای روحانی با انتخاب افراد نخبه، امتحان داده ، وفادار به ولایت و علاقه‌مند به انقلاب موفق خواهد شد مشکلات کشور به ویژه مشکلات اقتصادی را حل کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها