واکنش مثبت بازار به نتایج انتخابات

از بازارهای مختلف مالی و غیرمالی از جمله دلار، طلا و سکه، بورس و خودرو خبر می‌رسد که تقویت انتظارات برای بهبود اوضاع اقتصادی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بیشتر شاخص‌ها را در مسیر بهبود قرار داده است.
کد خبر: ۵۷۱۴۶۰
واکنش مثبت بازار به نتایج انتخابات

به گزارش خبرنگار ما، تغییرات قیمتی بازارها از هفته گذشته به گونه‌ای شده بود که امکان پیش‌بینی را از فعالان اقتصادی گرفته و تمام بازارها را در نوعی سردرگمی و رکود انتظاری فرو برده بود؛ حالتی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نشان‌دهنده انتظار برای مشخص شدن نتیجه انتخابات بود.

جام‌جم هفته گذشته در گزارشی به این موضوع پرداخت و اعلام کرد که روز یکشنبه هفته جاری، روز سخن گفتن صریح بازار با فعالان اقتصادی خواهد بود. جرقه‌های اولیه این اتفاق اما چند ساعت زودتر زده شد و از دیروز (شنبه) مسیر نمودارهای قیمتی روندی جدید و رو به بهبود به خود گرفت.

در برخی از بازارها مانند سکه و دلار این نمودار نزولی شد و در برخی دیگر مانند بازار بورس اوراق بهادار، صعودی؛ در بعضی هم با حاکم شدن انتظارات شدید برای کاهش قیمت‌ها قلب بازار از تپش ایستاد اما احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور دوباره نفس تازه خواهد کرد.

با این وجود برخی تحلیلگران هم بر این باورند که رفتار دیروز بازار، رفتاری احساسی و زودگذر بوده؛ رفتاری که تاکنون به دفعات از سوی بازارهای اقتصادی کشورمان دیده شده است. آیا روندهای قیمتی آغاز شده از روز گذشته، فصلی تازه در اقتصاد ایران خواهد بود یا مسیری کوتاه‌مدت که باز هم نوید حاکمیت مقطعی اوضاعی بهتر در بازارها را می‌دهد؟ هفته جاری پاسخ این پرسش مشخص خواهد شد.

تاریخی‌ترین رکورد جهش روزانه شاخص کل

شاخص کل بورس تهران در ادامه روند صعودی خود در معاملات دیروز با ۹۵۱ واحد رشد به ۴۶ هزار و ۶۲۳ واحد رسید. روز چهارشنبه هفته گذشته بورس تهران با ثبت شاخص 45 هزار و 671 واحد به کار خود پایان داده بود.

به گزارش ایرنا، همچنین شاخص صنعت نیز دیروز ۴۰ هزار و ۴۹۴ واحد، شاخص آزاد شناور ۵۳ هزار و ۸۷۳ واحد، شاخص بازار اول ۳۵ هزار و ۶۳۴ واحد و شاخص بازار دوم به حدود ۸۵ هزار واحد رسید. رونق دیروز در بازار سهام باعث شد تا بیش از ۴۶۰ میلیون برگه سهم به ارزش 1736 میلیارد ریال در ۳۰ هزار نوبت معاملاتی در بازار دادوستد شود.

شاخص کل در روز سه‌شنبه هفته گذشته نیز 45 هزار و 553 واحد بود که نسبت به روز ماقبل آن یعنی دوشنبه اندکی افزایش یافته بود.

این شاخص در روز دوشنبه 45 هزار و 206 واحد به ثبت رسیده بود. به این ترتیب شاخص بورس در روز گذشته با این میزان رشد توانست رکورد قبلی خود را در رشد یک روزه شاخص که در روز یازدهم اردیبهشت ماه ۹۲ با ۸۰۰ واحد شکسته بود دوباره بشکند. همزمان با ورود بورس به کانال 46 هزار واحد، ارزش بورس تهران به 223 هزار و 430 میلیارد تومان افزایش یافت.

در تحولی دیگر، از بورس خبر می‌رسد که صندوق‌های جدید در راه بازار سرمایه است.

ایوب باقرتبار مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار از آغاز به کار فعالیت صندوق‌های قابل معامله از ماه آینده در بازار سرمایه خبر داده و با اشاره به جذابیت نوع عملکرد صندوق‌های قابل معامله گفته است: شرکت بورس و فرابورس آمادگی خود را برای پذیره‌نویسی و آغاز به کار صندوق‌های قابل معامله اعلام کرده‌اند و با توجه به ساختار صندوق‌های قابل معامله (یا همان ETFها) که هم سهام بورسی و هم فرابورسی را در بردارد، می‌تواند در هر کدام از این بازارها یا به طور همزمان در هر دو بازار فعال باشد.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: اکنون سازمان بورس برنامه فشرده‌ای را برای عملیاتی شدن ساز و کار این ابزار فراهم کرده و از سوی دیگر اساسنامه و امیدنامه آنها نیز نهایی شده، مقدمات دیگری برای پشتیبانی و حمایت از سیستم جدید معاملات این صندوق‌ها در حال پیگیری است.

باقرتبار ادامه داد: نرم‌افزاری مخصوص برای این معاملات در نظر گرفته شده که مراحل اجرایی آن از سوی شرکت مدیریت فناوری با همکاری شرکت‌های نرم‌افزاری در دست بررسی است.

وی تاکید کرد: صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس گرچه مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری است، اما مانند یک سهم در بازار سرمایه، معامله و قیمت آن در نتیجه عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و چون NAV (نسبت قیمت به عایدی) آنها به صورت لحظه‌ای به‌روزرسانی می‌شود، از شفافیت بالاتری نسبت به دیگر صندوق‌ها برخوردار است.

تلاش ریال برای عرض اندام

در نخستین ساعات بازگشایی بازارهای پایتخت در روز گذشته، واحد پول کشورمان تلاش‌هایی را به منظور عرض اندام در برابر دلار آغاز کرد و همین امر سبب شد تا قیمت دلار با کاهشی نسبتا قابل توجه مواجه شود.

بر این اساس، دلار که روز پنجشنبه با قیمت 3635 تومان فروخته شده بود، دیروز 3430 تومان قیمت خورد و این یعنی کاهشی 205 تومانی در فاصله یک روز کاری. یورو هم که آخرین قیمت آن در بازار تهران 4830 تومان بود، دیروز با 190 تومان کاهش، 4640 تومان معامله شد. همین مساله سبب شد تا دیگر بازارها مانند طلا هم با کاهش قیمت همراه شود.

سرسره‌بازی سکه بعد از انتخابات

کاهش بهای دلار در بازار آزاد، بلافاصله تاثیر خود را بر بازار سکه و طلا هم نشان داد و شاخص‌های قیمتی در این بازارها را نزولی کرد. به این ترتیب سکه که چند روزی بود روند افزایشی در پیش گرفته بود، با کاهش غیرمنتظره 96 هزار تومانی مواجه شد و از یک میلیون و 308 هزار تومان به یک میلیون و 212 هزار تومان سقوط کرد. نیم سکه هم از 695 هزار تومان که در روز پنجشنبه هفته گذشته به ثبت رسانده بود، 32 هزار تومان پایین‌تر آمد و به 663 هزار تومان رسید.

در بازار آتی سکه طلا در بورس کالا ـ که نوعی از معاملات این فلز محسوب می‌شود ـ هم بازار شاهد کاهش شدید قیمت‌ها بود تا جایی که حواله‌های پیش‌خرید سکه در تمام سررسیدهای آینده در صف فروش قرار گرفت.

فارس در بیان علت وقوع این اتفاق نوشت: امیدواری‌ از آینده بازارهای رقیب در مقابل بازارهای سکه و طلا موجب شد تا قیمت‌ها با ریزش شدیدی مواجه شود. براساس این گزارش، قیمت سکه در بازار نقدی با کاهش حداقل 80 هزار تومانی نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته کاهش قیمت داشته و همین امر موجب شد تا سررسیدهای آتی با پیشنهاد کاهش 80 هزار تومانی نسبت به تشکیل صف فروش اقدام کنند. قیمت‌های بازار سکه و ارز در حالی از بازار دریافت شد که بازار نوسان بسیاری داشت و قیمت‌های متفاوت و گاه متناقضی از آن به گوش می‌رسید. با این حال قیمت‌های اعلامی، متوسط تحولات بازار تا ساعت 19 و 30 دقیقه دیشب را دربرمی‌گیرد.

رکود معنادار بازار خودرو

در همین حال به دنبال اعلام نتایج اولیه انتخابات، خرید و فروش در بازار خودرو راکد شد و بیشتر خریداران در انتظار روند کاهشی قیمت‌ها در بازار هستند. به گزارش فارس، در پی ریزش قیمت سکه و دلار در بازار، بازار خودرو با رکود روبه‌رو شد.

در این شرایط، خریداران منتظر روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خودرو هستند تا افزایشی که طی هفته‌های اخیر دوباره گریبانگیر بازار خودرو شده است، برطرف شود.برخی فعالان بازار خودرو پیش‌بینی می‌کنند روند کاهشی قیمت خودرو در بازار ادامه یابد و پس از گذشت چند روز بازار به ثبات برسد.

روز گذشته قیمت پژو 206 تیپ 5 در بازار 40 میلیون تومان، پژو 206 صندوق‌دار مدل V8 معادل 43 میلیون تومان، پژو 405 بنزینی و دوگانه سوز به ترتیب 27.5 میلیون تومان و 28.5 میلیون تومان بود. همچنین قیمت پژوپارس سال 38 میلیون تومان و نوع دوگانه‌سوز این خودرو 37 میلیون تومان اعلام شد.

در مورد تندر 90 مدل E1 ایران خودرو نیز باید قیمت 33 میلیون تومانی این خودرو اشاره کرد. قیمت تندر 90 مدل E2 ایران خودرو نیز 36 میلیون تومان، رانا 33 میلیون تومان، سمند LX معادل 28 میلیون تومان شد.

در مورد محصولات سایپا نیز می‌توان به قیمت 37 میلیون تومانی تندر 90 مدل E2 پارس خودرو، قیمت 85 میلیون تومانی مگان و قیمت 147 میلیون تومانی تیانا اشاره کرد.

این قیمت‌ها در حالی در بازار وجود دارد که خرید و فروشی در بازار صورت نمی‌گیرد و خریداران منتظر کاهش قیمت‌ها هستند.

بازار لوازم خانگی هم از قافله عقب نماند

رئیس اتحادیه لوازم خانگی هم از تحت تاثیر قرار گرفتن بازار از انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. محمد طحان‌پور در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: مردم با این فکر که قیمت‌ها بعد از انتخابات و در دولت آینده کاهش خواهد یافت، خرید نمی‌کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر کارخانه‌های داخلی اعلام کرده‌اند بعد از انتخابات افزایش قیمتی روی محصولات خود اعمال خواهند کرد، بنابراین انتظار می‌رود این افزایش قیمت اعمال شود زیرا تا به امروز به هر نحوی افزایش قیمت را اعمال کرده‌اند و کسی برخوردی نکرده و از این به بعد هم همین‌طور خواهد بود.

او بیان کرد: کالای وارداتی در بازار کاهش یافته و این باعث شده که برخی فروشندگان و شرکت‌ها محصولات خود را با قیمتی بیش از ارزش کالا بنا به تقاضای مشتری به فروش رسانند. طحان‌پور تصریح کرد: این معاملات بدون فاکتور صورت می‌گیرد که آفت بزرگی برای بازار است.

وی با اشاره به علاقه مردم به محصول وارداتی گفت: جنس داخلی در مغازه‌ها موجود است، اما مردم علاقه‌ای برای خرید محصولات داخلی ندارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
كورش
Germany
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
۰
۰
امیدوارم دوباره زندگی روی خوششو به مردم نشان بدهد با توكل به خداوند و دولت قدرتمند آقای روحانی همه قیمت ها سیر نزولی پیدا بكند.

نیازمندی ها