حزب عدالت و توسعه ترکیه حاضر به برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور نشد. این در حالی است که ده‌ها هزار نفر از تظاهرکنندگان ضد دولتی خواستار استعفای رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر فعلی ترکیه یا برگزاری یک انتخابات زودهنگام هستند و مقاومت حزب حاکم موجب گسترش اعتراض‌ها در این کشور خواهد شد.
کد خبر: ۵۶۹۶۲۳

به گزارش ایسنا حسین چلیک، معاون رهبر حزب حاکم «عدالت و توسعه» ترکیه گفت: انتخابات محلی و ریاست‌جمهوری این کشور همان‌طور که برنامه‌ریزی شده سال آینده میلادی و انتخابات سراسری در سال 2015 میلادی برگزار خواهد شد. وی پس از نشستی با کمیته اجرایی حزب در استانبول افزود: دولت آنکارا همانند ساعت کار می‌کند و نیازی به برگزاری انتخابات زودهنگام در کشور دیده نمی‌شود.

این در حالی است که ده‌ها هزار نفر از مردم ترکیه درخواست رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور را که خواستار پایان بخشیدن سریع به تظاهرات ضد دولتی بود رد کرده و بار دیگر در میدان تقسیم دست به راهپیمایی و تظاهرات زدند. در جریان تظاهرات ضد دولتی مردم ترکیه طی یک هفته گذشته سه نفر تاکنون کشته شده و نزدیک به 5000 نفر دیگر در سراسر این کشور زخمی شدند.

علاوه بر این در برلین پایتخت، آلمان که جمعیت کثیری از ترک‌ها در آن ساکن هستند نیز تظاهرات هزاران نفری علیه دولت ترکیه صورت گرفت و معترضان با در دست داشتن پرچم‌های سرخ ترکیه شعار اشغال قزی را سر دادند. اعتراض‌ها ابتدا به صورت صلح‌آمیز و در مخالفت با تخریب پارک قزی آغاز شد، اما سرکوب این تجمع از سوی پلیس موجب کشیده شدن آن به شهرهای دیگر و تغییر ماهیت آن به حرکتی ضد دولتی شد. روز شنبه دامنه تظاهرات علیه دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه گسترش یافت و ده‌ها هزار نفر در سه شهر بزرگ استانبول، آنکارا و ازمیر دست به تظاهرات زدند.به گزارش ایرنا، تظاهرات در شهر آنکارا که تا پاسی از شب ادامه داشت با حمله پلیس با استفاده از گاز اشک‌آور و آب‌ با فشار قوی روبه‌رو شد و هزاران نفر از تظاهرکنندگان با شعارهای اردوغان استعفا به خیابان‌ها و کوچه‌های مجاور میدان قزل آی متفرق شدند. شهر ازمیر نیز شاهد تظاهرات مردم این شهر علیه دولت اردوغان بود که در مناطقی از این شهر مردم با پلیس درگیر شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها