پرویز مظلومی: نمی توانید مرا از ذهن استقلال پاک کنید

کد خبر: ۵۶۸۰۹۴
پرویز مظلومی: نمی توانید مرا از ذهن استقلال پاک کنید

اشاره: پرویز مظلومی در سال‌های اخیر توانسته خود را در زمره مربیان کارنامه دار فوتبال ایران قرار دهد.

او در مس کرمان بیش از پیش به اهالی فوتبال معرفی شد و در تیم ملی «ب» ایران توانست آماری درخورتوجه از خود برجای بگذارد، اما بی‌شک مهم‌ترین اقدامات او طی سال‌های اخیر دو فصل هدایت استقلال در فصول 10 و 11 لیگ برتر بود که باعث شد پرویز مظلومی به دلیل کسب چهار برد پیاپی برابر رقیب دیرینه استقلالی‌ها، نام خود را در تاریخ باشگاه استقلال ماندگار کند.

او در این دو فصل یک جام حذفی و یک نایب قهرمانی لیگ برتر را هم برای آبی‌پوشان به ارمغان آورد و در پایان هر دو سال، دو سهمیه ورود به رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را هم کسب کرد تا با کارنامه‌ای مطلوب به پایان دومین سال حضورش در استقلال دست یابد.

اما او را کنار گذاشتند و یک هفته پس از جدایی‌اش از استقلال هیچ‌کس یادی از این مربی ملقب به سوبله‌چوبله هم نکرد!

با این همه او همچنان به عنوان یک استقلالی قلب و روحش با نام این تیم عجین بوده و پیگیر آمار و نتایج این تیم است.

مظلومی دل پری هم از سرمربی سرشناس پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران داشت و حرف دلش را بی رودربایستی درباره کارلوس کرش زد.

پیش از هر پرسشی در مورد وضع جسمانی غلامحسین مظلومی توضیح می‌دهید؟

برادرم بشدت بیمار است و در حال مداوا با روش شیمی درمانی است. امیدوار هستیم هر چه سریع‌تر سلامتی‌اش را به‌دست بیاورد.

برادرتان حساس هم هستند؟

بله، بسیار حساس است و به همین دلیل هم از ناحیه معده دچار این مشکلات و بیماری شده است.

تکلیف شرایط همکاری‌تان با آلومینیوم هرمزگان به‌کجا رسید؟

هنوز که چیزی مشخص نشده و منتظر هستیم تا ببینیم لیگ برتر 16 تیمی می‌شود یا 18 تیمی. من آن‌زمان که هدایت این تیم را در دست گرفتم دو برنامه بلند و کوتاه‌مدت را ارائه کردم تا طبق آن کار کنیم. برنامه بلندمدتم برای ادامه فعالیت این تیم در لیگ برتر سیزدهم بود، اما حالا بلاتکلیف هستیم.

می‌دانید که سایر تیم‌ها در حال یارگیری هستند و برخی تیم‌ها هم تمرینات‌شان را آغاز کرده‌اند؟

البته که خبر داریم. این نحوه برنامه‌ریزی بشدت به ضرر تیم‌هایی مانند ماست که تکلیف‌شان مشخص نیست و باید بنشینیم تا همه بازیکنان خوب به تیم‌های مختلف بروند و تازه آخر سر ما یارگیری کنیم. در حقیقت این به‌ضرر ما و به سود سایر تیم‌هاست. همین الان تیم‌های لیگ یکی با هزار مشکل خود را به لیگ برتر می‌رسانند، اما در این ایام بلاتکلیفی نمی‌توانند تیم‌هایشان را خوب برای لیگ برتر ببندند. نتیجه این می‌شود که مثل آسانسور دوباره برمی‌گردند به لیگ یک. این فصل تیم‌هایی که از لیگ یک بالا آمده بودند دوباره به دسته پایین برگشتند. این ماجرا با کمی تأخیر برای صنعت نفت هم تکرار شد.

اکنون تمرینات آلومینیوم هرمزگان تعطیل است؟

ضمن آن‌که تعطیل است، بازیکنان‌مان را هم داریم از دست می‌دهیم. رسول پیرزاده‌مان را هم که گسترش فولاد تبریز گرفت.

میداوودی را حفظ می‌کنید؟

البته که دوست داریم او را حفظ کنیم، اما باید تکلیف‌مان روشن شود آن وقت به چنین بازیکنانی پیشنهاد همکاری بدهیم. برای میلاد هم خیلی خوشحالم که توانست خودش را در آلومینیوم احیا کند. او در این تیم دوباره همان میداوودی سابق شد و این فصل می‌تواند به تیم‌های خوب منتقل شود.

رؤسای باشگاه از عملکردتان در این مدت کمتر از نیم‌فصل راضی بودند؟

طبق آماری که ارائه شد عملکرد ما خوب بوده است. این نکته را باید در نظر گرفت که ما ده بازی سخت را در پایان نیم فصل دوم در پیش داشتیم که یا با بالای جدولی‌ها برای جنگ قهرمانی بازی داشتیم یا با ته جدولی‌ها برای بقا! در واقع امتیازگیری در 9 هفته آخر بسیار دشوار بود و ما توانستیم در همان 9 هفته ده امتیاز جمع‌آوری کنیم و این برای اولین بار است که یک تیم با وجود کسب 35‌امتیاز باید به دسته پایین‌تر سقوط کند. مطمئن باشید که اگر تصمیمات این اواخر دوستان در سازمان لیگ برای 16تیمی شدن لیگ برتر نبود ما حالا در لیگ برتر ماندگار شده بودیم و نمی‌افتادیم.

خودتان هم از این نتایج راضی بودید؟

خودم راضی هستم. ببینید این تیم را من نبستم و حتی در نیم فصل هم نبودم که لااقل در آن ایام تغییراتی برای آلومینیوم ایجاد کنم. ولی تیم‌مان هفته به هفته بالاتر رفت و ما در هفته آخر برابر سپاهان آن بازی را در زمین این تیم انجام دادیم که واقعا مستحق برد بودیم، اما بازی با تساوی به پایان رسید. البته منکر زحمات دوست و همکار خوبم آقای میثاقیان نیستم، اما باور کنید اگر کمی زودتر هدایت این تیم را دست می‌گرفتم تک رقمی شدن در لیگ برتر برای این بازیکنان دور از دسترس نبود.

در اواخر لیگ برتر امسال از بندرعباس خبر می‌رسید که مردم در سطح شهر با دیدن پرویز مظلومی با او درباره نتایج ناموفق تیم مشاجره می‌کنند و پشت سرش حرف و حدیث زیاد است. آیا واقعا چنین بود؟

بنده که چنین اتفاقاتی را تجربه نکردم و برعکس آن صدق می‌کرد. آنها از من می‌خواستند بمانم و این تیم را در فصل بعد هدایت کنم.

آیا حاضرید با آلومینیوم به لیگ یک هم بروید؟

این پیشنهاد از سوی مسئولان باشگاه مطرح شده است و من هم مشکلی با این کار ندارم. این تیم دور از حاشیه‌های معمول در لیگ برتر در منطقه‌ای محروم تشکیل شده و مسئولان آن هم با قدرت از این تیم حمایت می‌کنند و هدف‌شان هم تیمداری است. فعلا منتظر هستیم تا تکلیف این تیم در لیگ مشخص شود.

مشکل مالی ندارید؟

با توجه به شرایط بد اقتصادی کشور و به‌رغم تحریم‌های در نظر گرفته شده برای ایران، مسئولان باشگاه به ویژه آقای گلکار تک و تنها بار مسئولیت مالی باشگاه را به دوش می‌کشد که جا دارد از ایشان بابت این همه دلسوزی برای تیم شهر و استانش تشکر کنم.

در کلاس‌های روته مولر شرکت کرده‌اید؟

بله، این کلاس‌ها دوره فوق حرفه‌ای مربیگری است که تا مدتی بعد داشتن این مدرک برای مربیگری در ایران الزامی هم خواهد شد. البته در مقطع فعلی آقای مولر تدریس کلاس‌ها را در دست ندارد و آقای محصص مرحله مقدماتی را تدریس می‌کند و در دوره نهایی روته مولر در کلاس‌ها حضور پیدا خواهد کرد. این دوره بسیار مفید و به‌اصطلاح حرفه‌ای است.

از مربیان استقلالی کدام نفرات در این دوره شرکت دارند؟

از تیم استقلال مجید صالح در این دوره حضور دارد، مربیان دیگری هم هستند.

چرا به‌رغم کسب نتایج درخور توجه با استقلال، در ابتدای فصل دوازدهم بیرون ماندید و این ایام هم که چند تیم درحال تغییر کادر فنی‌شان بودند کسی سراغی از مظلومی نگرفت؟

البته به این شکل که گفتید نبود و من هم فصل پیش و هم پیش از انتخاب آقای جلالی به سرمربیگری تراکتورسازی برای این فصل (پیش رو) گزینه هدایت تراکتورسازی بودم، اما خب همان‌طور که می‌دانید در این قبیل مسائل داشتن ارتباطات حرف اول را می‌زند و از آن گذشته کار انتخاب مربی هم سلیقه‌ای است و نمی‌توان به‌زور مربیگری کرد.

استقلال تا جمع هشت تیم برتر آسیا پیش رفته و این حضور را مدیون کسب سهمیه‌ای است که مظلومی در پایان فصل یازدهم لیگ برتر برای استقلال به ارمغان آورد. از عملکرد استقلال راضی بودید؟

اعتقادم این است که استقلال کارش را خوب انجام داده، هر چند کار اصلی‌اش از اینجا به بعد است که باید از آنچه تا اینجا ساخته، حفاظت کرده و آن را به ثمر برساند. این‌گونه است که زحمات قبلی‌اش از بین نمی‌رود. البته همان‌طور که امیر قلعه‌نویی گفت این تیم باید در برخی نقاط تقویت شود چون تیم‌هایی که به این مرحله راه یافته‌اند دیگر الشباب نیستند که بتوان به آسانی از سدشان گذشت و پشتیبانی از این تیم در ایران خیلی اهمیت دارد. یکی از مسائل اصلی هم حمایت مالی از این تیم است که مسئولان ورزش کشور باید برای موفقیت نماینده کشورمان در این مرحله هر کاری از دست‌شان بر می‌آید انجام دهند تا استقلال بتواند پس از سال‌ها قهرمانی آسیا را به نام ایران ثبت کند.

اما خیلی‌ها معتقدند همین استقلال هم از تیم ملی ایران قوی‌تر است؟

البته تیم استقلال ابتدای فصل خوب بسته شد و در نیم فصل بهتر هم شد، اما برای حفظ این نفرات و تمدید قراردادها پول لازم است که ظاهرا وزارت ورزش از پرداخت آن به استقلال خودداری می‌کند.

شما هم از استقلال طلب دارید؟

بله، من هم از استقلال طلبکارم و در سال دوم هیچ پولی بابت کار در این تیم دریافت نکردم. متأسفم که دو سال خالصانه برای این باشگاه با کمترین دستمزد ممکن برای مربیان کار کردم، اما همان دستمزد حداقلی را هم به من پرداخت نکردند. اتفاق بدتری که مرا آزرد آن زمان بود که متوجه شدم مالیات پولم را هم هنوز پرداخت نکرده و من ممنوع‌الخروج شده بودم. متأسفانه در این مدت هم هرآنچه پول به باشگاه می‌آمد بین حاضران تقسیم می‌شد و ظاهرا مثل پهلوان زنده را عشق است بشدت در این باشگاه اجرا می‌شود و کسی یاد ما و زحمات مجانی که برای استقلال کشیدیم، نیست.

چقدر از استقلال طلب دارید؟

300 میلیون تومان که باید پایان سال 91ـ90 می‌گرفتم و این مبلغ بهار سال گذشته که دلار 1200 تومان بود نسبت به الان که قیمت آن به سه برابر افزایش پیدا کرده، تفاوت زیادی پیدا کرده و ارزش پول من هم به یک سوم تقلیل یافته است. باور کنید اگر‌ های و هوی به راه نمی‌اندازیم به سبب خجالتی است که از هواداران استقلال می‌کشیم وگرنه این پول حق زن و بچه‌مان است و تعجب من از این است که این آقایان چطور بابت این همه بی‌توجهی از ما خجالت نمی‌کشند. باور کنید من از باشگاه چک دارم ولی باید بروم التماس کنم که پولم را بدهند. در حالی که می‌توانم کاری کنم که این شرایط برعکس شود و خیلی راحت به پولم برسم، اما آقایان خم به ابرویشان نمی‌آورند و این نهایت بی‌معرفتی‌شان را نشان می‌دهد. سوال من اینجاست که وقتی پولم را ندادند دیگر چرا چک مالیاتی‌ام را پرداخت نکردند.

در فرودگاه متوجه این مشکل شدید؟

خیر، از این بابت هم باید خدا را شکر کنم که یکی از دوستانم در اداره مالیات این موضوع را به اطلاعم رساند وگرنه ممکن بود در فرودگاه با چنین مشکلی روبه‌رو می‌شدم و آبرویم برابر مردم هم می‌رفت که باشگاه محبوبم چنین رفتاری با من داشته است.

سوال اینجاست که چرا پس از دو فصل حضور موفق در استقلال، به محض جدایی به کل از ذهن هواداران پاک شدید؟

من هنوز هم از سوی هواداران مان مورد محبت قرار می‌گیرم اما کسی در خود استقلال از ما یادی نمی‌کند که این برای من دردآور است. من در استقلال هدف داشتم و کارم را هم خوب پیش می‌بردم، اما در وسط راه تیم از من گرفته شد و برنامه‌هایم نیمه‌کاره ماند. من در سال اول با دو بازی در پلی‌آف آسیایی یک تیم عربستانی و ذوب‌آهن را شکست دادم و سهمیه استقلال برای آسیا را حفظ کردم. یک جام هم در سال دوم گرفتم، اما ظاهرا هیأت مدیره باشگاه تصمیم‌شان را گرفته بودند و دیگر از دست من کاری برنمی‌آمد. چه بسا در سال سوم، استقلال را در لیگ برتر قهرمان می‌کردم و در آسیا هم به این مرحله می‌رسیدم. من در دو فصل چهار بار پرسپولیس را شکست دادم و کاری کردم که پیش از آن هیچ مربی در استقلال موفق به انجام آن نشده بود و در حال رسیدن به پنجمین شکست هم بودیم که آن بازی عجیب رخ داد و از تیم 10 نفره باختیم. در حقیقت من مسیر رو به رشدی را شروع کرده بودم، اما این موفقیت‌ها را قیچی کردند. چرا و به کدام تقصیر، نمی‌دانم. نه این‌که ندانم، اما چون اهل جنجال نیستم و سرم در لاک خودم است نمی‌خواهم وارد حاشیه‌ها شوم، چون عده‌ای همین را می‌خواهند تا تمرکز مرا برهم بزنند.

به چهار برد پیاپی برابر پرسپولیس اشاره کردید. این برد به نوعی پاسخی برای برد شش تایی‌های سرخپوشان محسوب می‌شود؟

این هم افتخاری برای من بود که نصیبم شد و از این بابت وقتی خوشحالی هواداران‌مان را می‌بینم بیشتر خوشحال می‌شوم. این قبیل نتایج برای هواداران استقلال از اهمیت بالایی برخوردار است و این نتایج است که از ذهن آنها پاک نمی‌شود. حالا هرچقدر هم که عده‌ای بخواهند تلاش کنند مظلومی را از یادها محو کنند این مسائل از ذهن طرفداران استقلال پاک نمی‌شود. این لقب سوبله چوبله را نمی‌توان از ذهن هواداران پاک کرد.

در لیگ بسکتبال آمریکا هم هم‌تیمی‌های حامد حدادی با نشان دادن چهار انگشت‌شان یاد آن چهار شکست پیاپی پرسپولیس را زنده نگه داشته بودند. این در مدل خداحافظی برخی از مجریان تلویریونی هم مشاهده می‌شود که با جمع کردن انگشت شست دستشان با چهار انگشت با دوربین بای بای می‌کنند... وقتی این مسائل را می‌بینید چه احساسی دارید؟

خب طبیعی است که خیلی خوشحال می‌شوم و هرجا هم که هواداران می‌آیند با من عکس بگیرند عدد چهار را نشان می‌دهند و خستگی مرا از تن به در می‌کنند.

در دوران پس از باخت استقلال با شش گل به پرسپولیس، آیا فکر می‌کردید که روزی بتوانید به این طریق جواب آن باخت تلخ را بدهید؟

خیر، هرگز انتظار این را نداشتم، اما همواره تلاش می‌کردم تا به طریقی برای جبران آن باخت سنگین کاری کنم که از زیر آن فشار خارج شوم. این‌که عددی داشته باشیم تا در جواب آن شش تایی‌ها بدهیم، به هر حال خواستن توانستن است.

حالا برای استقلال آرزوی موفقیت می‌کنید؟

البته که می‌کنم. امیدوارم استقلال در آسیا قهرمان شود و این افتخار برای ما هم باعث سربلندی شود.

در مورد تیم ملی و کارلوس کرش صحبت نمی‌کنید؟

آرزوی قلبی من است که تیم ملی به جام جهانی برود، اما نگران رفتن به پلی‌آف هستم. این‌که تیم ملی را هم 9روز به خارج از کشور ببریم تا آنجا آماده‌شان کنیم در طول تاریخ برای ایران جواب نداده است و این کار با خلق و خوی ما ایرانی‌ها جور در نمی‌آید. در همین کلاس‌های مربیگری یحیی گل‌محمدی می‌گفت که در دوران حضورش در تیم ملی، تیم در اردوی ده روزه خارج از کشور بوده که پس از آن هم با باخت کارش را به پایان رسانده و این مدل اردوها را برای ایرانی‌ها خسته‌کننده و نامطلوب توصیف می‌کرد.

شما از ابتدا هم مخالف سیاست‌های کارلوس کرش بودید؟

من مخالف او نیستم. او مربی بزرگی است و در این شکی نیست، اما من مخالف مدل رفتاری‌اش هستم. این‌که او هر کاری دلش می‌خواهد انجام می‌دهد مرا آزرده می‌کند. این‌که وسط نشست خبری سالن را ترک می‌کند و هیچ اهمیتی به ما نمی‌دهد، برایم سنگین است. مصاحبه بعد از بازی با عمان را ببینید. یا مصاحبه مطبوعاتی قبل از شروع اردوی تیم ملی‌اش را. باور کنید اگر این رفتارها را یک مربی ایرانی با خبرنگاران انجام می‌داد خود شما بیچاره‌اش می‌کردید، اما چون او چشم آبی است کسی کاری به کارش ندارد. در فرودگاه می‌پرسند کجا بودی، به تمسخر می‌گوید رفته بودم تفریح کنم. این نوع برخوردهای کرش آزاردهنده است و احساس حقارت به ما می‌دهد. این‌که او ما را ضعیف می‌داند و ما را از بالا نگاه می‌کند برایم غیرقابل تحمل است. شاید بعضی‌ها همین کارهایش را با به به و چه چه همراه کنند اما من ایرانی، این رفتارها را نمی‌پذیرم.

نسل ما ایرانی‌ها از انسان‌هایی بزرگ با پیشینه آنچنانی است و کتب مفاخر علمی ما در همان دانشگاه‌های معتبر اروپا در حال تدریس به فرزندان امثال کرش است. معتقدم باید این نگاه‌ها از سوی این آقا به ایران و ایرانی تغییر کند و حد و حدودش را بشناسد. متأسفانه این ایام ما در حال پذیرش همه جور ذلت و خواری هستیم که این آقا ما را به جام جهانی ببرد. گرچه اگر در کارش هم موفق نشود مثل قطبی ساکش را بر می‌دارد و می‌رود یا مثل برانکو که اصلا به ایران برنگشت، می‌روند و اصلا پشت سرشان را هم نگاه نمی‌کنند.

گفتگو : محمد رضا مدنی / جام جم ورزشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها