می‌روند که برنگردند

«مارس وان» موسسه‌ای غیرانتفاعی در کشور آلمان است که هدف عجیبی برای تسخیر فضا دارد. این موسسه قصد دارد تا سال 2023 اقامتگاه‌هایی دائم در کره مریخ ایجاد کرده و فضانوردان را در آن سکونت دهد.
کد خبر: ۵۶۷۲۸۷
می‌روند که برنگردند

اما روشی که صاحبان این موسسه در پیش گرفته‌اند قدری غیرمعمول است؛ «مارس وان» در پایگاه اینترنتی خود فراخوانی عمومی منتشر کرده و از تمام علاقه‌مندان به سفر بدون بازگشت به مریخ خواسته برای شرکت در این ماموریت فضایی ثبت‌نام کنند!.

به این ترتیب هر کسی از هر جنسیت، سن، تحصیلات، فرهنگ، زبان و حتی توان جسمی می‌تواند به رایگان، شانس خود را برای سفر به مریخ بیازماید.  

جالب این‌که تنها در دو هفته‌ آغازین ثبت‌نام، بیش از 78 هزار نفر از 120 کشور جهان در پایگاه اینترنتی «مارس وان» به نشانی www.Mars-One.com اعلام آمادگی کرده  و دلایل خود را برای شرکت در این برنامه‌ فضایی در قالب فایل ویدئویی یک دقیقه‌ای درج کرده‌اند.

بیشترین تعداد داوطلبان به ترتیب از کشورهای آمریکا، چین، انگلستان، روسیه، مکزیک، برزیل، کانادا، کامبوج، آرژانتین و هند است البته ثبت‌نام همچنان تا نهم شهریور ادامه دارد و مارس وان امیدوار است حداقل نیم میلیون نفر در این برنامه فضایی جاه‌طلبانه شرکت کنند.

پس از اتمام مدت ثبت‌نام، کارشناسان با توجه به معیارهای مورد نظر خود در دور نخست 50 تا 100 نفر را از هر یک از 300 نقطه‌ جغرافیایی انتخاب کرده و در طول چهار دور بررسی و گزینش به 28 تا 40 داوطلب می‌رسند.

گفتنی است، منتخبان نهایی  باید در دوره‌ آموزشی هفت ساله شرکت کنند تا مهارت و توانایی‌های لازم برای زندگی و کار در سیاره‌ سرخ را به دست آورند.

در انتها نیز  چهار نفر از برجسته‌ترین این افراد برای سفر بدون بازگشت به مریخ انتخاب خواهند شد.

همچنین «مارس وان» امیدوار است پس از موفقیت در این سفر، دور دوم ساکنان مریخ را دو سال بعد از آن رهسپار این سیاره کند.  

با وجود این که سازمان‌های فضایی متعددی در حال تحقیق و بررسی نحوه‌ سفر به سیاره مریخ هستند، مسئولان مارس وان مدعی‌اند روش پیشنهادی آنها بسیار ارزان‌تر از سایر روش‌های جایگزین است.

یکی از مهم‌ترین دلایل برای مطرح کردن چنین ادعایی، بی نیاز بودن این برنامه به بازگشت فضانوردان به زمین است.

به همین دلیل از هزینه‌های هنگفت ساخت فضاپیمای رفت و برگشت به مریخ کاسته شده و صرفه‌جویی عظیمی صورت خواهد گرفت.

آنها مدعی‌اند در صورت کسب توفیق در این برنامه، فضانوردان می‌توانند باقی عمر خود را در مریخ به سر ببرند.

با‌ وجودی که سازمان‌های فضایی متعددی در حال تحقیق و بررسی نحوه‌ سفر به سیاره مریخ هستند، مسئولان مارس وان مدعی‌اند روش پیشنهادی آنها بسیار ارزان‌تر از سایر روش‌های جایگزین است

این در حالی است که کارشناسان زیادی نسبت به موفقیت‌آمیز بودن چنین برنامه‌ای ابراز تردید کرده و به دلیل نوع انتخاب  داوطلبان حضور در مریخ و رویکرد غیرانتفاعی در تامین منابع مالی و جذب سرمایه، روند پیش‌رو را دشوارتر از تصورات اولیه می‌دانند.

گفتنی است، مریخ یا بهرام چهارمین سیاره در منظومه‌ شمسی است که در مداری طولانی‌تر از زمین به دور خورشید می‌چرخد. طول روز در مریخ 24 ساعت و 37 دقیقه است و هر سال مریخی 687 روز زمینی به درازا می‌انجامد.

همچنین محور این سیاره مانند زمین کج و 24 درجه است به همین دلیل شاهد وجود فصول مختلف در این سیاره هستیم.

این در حالی است که مریخ دارای قطری 6790 کیلومتری و در واقع نصف کره زمین است.

این سیاره دارای جو سرخرنگی است که حتی شب‌ها از زمین قابل رویت است. باوجود کوچکی، مریخ دارای بلندترین قله و آتشفشان شناخته شده در منظومه‌ شمسی به نام کوه المپوس و عمیق‌ترین دره‌ این منظومه است.

نکته‌ قابل تامل این‌که هر چند چنین سفر پر زرق و برقی به فضا می‌تواند در ابتدا هیجان‌انگیز و جذاب به نظر برسد، اما باوجود تامین تمام مایحتاج زندگی و شرایط اولیه‌ حیات، بعید به نظر می‌رسد آدمی بتواند از منظر روان‌شناختی در سیاره‌ سرخ مریخ مدت زمان زیادی تاب بیاورد؛ جایی که خبری از آسمان آبی دوست‌داشتنی، ساحل دریا و حتی جیک‌جیک پرندگان نیست!

حسین ملک‌محمدی  - ضمیمه سیب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
۰
۰
سایت ثبت نام كه فیلتره!!

نیازمندی ها