اسامی راه‌یافتگان به مرحله سوم پروژه سفر بدون بازگشت به مریخ روز گذشته اعلام شد. در میان این فهرست صد نفره، سه نفر ایرانی هستند.
کد خبر: ۷۷۱۴۹۳
شانس 3 درصدی ایرانی‌ها برای قدم گذاشتن بر خاک مریخ

در مرحله قبل از میان 70 ایرانی داوطلب شرکت در پروژه مارس وان نام هفت ایرانی که اجازه داده بودند اطلاعاتشان در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد، اعلام شده بود. حالا از این هفت نفر، سه نفر توانسته‌اند به مرحله سوم راه پیدا کنند.

صادق مدرسی، الهه نوری و سعید قندهاری، ایرانی‌های راه یافته به مرحله سوم هستند. صادق مدرسی، سی ساله و در مقطع کارشناسی‌ارشد تحصیل کرده است.

الهه نوری، از دیگر ایرانی‌های انتخابی نیز 20 سال دارد و در رشته معماری در حال تحصیل است.

پیش از این، سعید قندهاری اعلام کرده بود که از شرکت در این پروژه انصراف داده است. اما نام او نیز در این فهرست صد نفره اعلام شده است.

سعید قندهاری ساکن نیوزیلند است و در مقطع کارشناسی‌ارشد حقوق بشر و روابط بین‌الملل تحصیل کرده است.

مارس وان شرکتی غیرانتفاعی است که با هدف ساخت مستعمره انسانی در مریخ راه‌اندازی شده است.

این شرکت می‌خواهد در پی تحقق رویای سفر به مریخ پروژه‌ای با عنوان «سفر بدون بازگشت به مریخ» را راه‌اندازی کند.

در پذیرش اولیه داوطلبان سفر به مریخ 202 هزار و 586 نفر در این پروژه ثبت‌نام کردند. حالا این صد نفر راه‌یافته به مرحله سوم یک گام دیگر برای تجربه زندگی در مریخ نزدیک‌تر شده‌اند.

در مرحله دوم این پروژه شرکت‌کنندگان پس از پشت سرگذاشتن آزمایش‌های پزشکی در یک مصاحبه آنلاین اختصاصی شرکت کردند.

در این مصاحبه آنها این فرصت را داشتند تا درباره دانسته‌های خود درباره خطرات و چالش‌هایی که در این ماجراجویی با آن مواجه می‌شوند، صحبت کنند.

علاوه بر این، در این مصاحبه روحیه شرکت در کارهای گروهی و اشتیاق آنها برای ایجاد یک تغییر بزرگ در مسیر زندگی مورد بررسی و سنجش قرار گرفت.

در این فهرست 50 نفر آن مرد و 50 نفر دیگر زن هستند. 39 نفر از این فهرست صد نفره از آمریکا، 31 نفر از اروپا، 16 نفر از آسیا، هفت نفر از آفریقا و هفت نفر نیز از اقیانوسیه هستند.

در مرحله بعدی شرکت کنندگان در این پروژه باید در آزمون‌هایی که همکاری‌های گروهی آنها را مدنظر قرار می‌دهد، شرکت کنند.

این افراد در پایگاه شبیه‌سازی‌شده مریخ در سطح زمین اولین دوره آموزشی را پشت سر می‌گذارند.

صادق مدرسی، یکی از سه ایرانی راه یافته به مرحله سوم پروژه مارس وان ساعاتی بعد از اعلام این خبر در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: ابتدا ایمیلی برای راه‌یافتگان به مرحله سوم ارسال شد و بعد این موضوع از طریق رسانه‌ها به طور عمومی اطلاع‌رسانی شد. در مرحله بعدی بر اساس آنچه پیش از این اعلام شده بود، بیشتر به توانمندی‌های گروهی تاکید دارد. در این مرحله افرادی که خصوصیات مشترکی داشته باشند، در گروه‌های چهار نفره قرار می‌گیرند که از بین اعضای این گروه دو نفر خانم و دو نفر دیگر آقا هستند. قرار است در این مرحله چالش‌های گروهی انجام شود که احتمالا از طریق تلویزیون به طور مستقیم پخش خواهد شد؛ البته هنوز اطلاعات جدیدی در این زمینه اعلام نشده است و ممکن است هر یک از این مراحل با تغییراتی برگزار شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت توانمندی‌های گروهی در ادامه مسیر انتخاب در مراحل بعدی پروژه مارس وان افزود: تاکنون مصاحبه‌ها به شکل فردی انجام شده است، اما از این مرحله همه رقابت‌ها و چالش‌ها به شکل گروهی برگزار خواهد شد و به نظر من این مرحله در مقایسه با مرحله‌های قبلی دشوارتر است. این برای من فرصت بزرگی است و هیچ واژه‌ای نمی‌تواند موفقیت بزرگی را که به آن دست پیدا کرده‌ام، توصیف کند.

مدرسی افزود: بر اساس برنامه زمان‌بندی اعلام شده اسامی راه‌یافتگان به مرحله چهارم تا پایان سال 2015 اعلام خواهد شد. اکنون این قضیه یعنی سفر بدون بازگشت به مریخ برای صد نفر انتخاب شده شکل جدی‌تری به خود گرفته است و من هیجان بیشتری دارم. شاید خیلی‌ها از این که در ادامه از این فهرست حذف شده‌اند خوشحال باشند، اما من از مدت‌ها پیش درباره این پروژه تحقیق کرده بودم. در نهایت شش گروه چهار نفره برای شرکت در مرحله آزمایشی این پروژه انتخاب می‌شوند. امیدوارم یکی از افرادی باشم که این سفر ماجراجویانه را تجربه می‌کنم.

فرانک فراهانی‌جم - گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها