این آثار بعد از پخش از شبکه‌هایی مانند آی فیلم، سحر و هیسپان تی‌وی از شبکه‌های داخلی نیز پخش خواهد شد

تولید 7 فیلم و سریال برای شبکه‌های برون‌مرزی

مرکز فیلم و سریال معاونت برون‌مرزی صدا و سیما تولید چند فیلم و سریال را در دستور کار دارد. یادآوری، جلال‌الدین، سعدی، آخرین ایست بازرسی، قاب خاطره، ترنج و ابراهیم، عناوین آثاری است که یا تولید آن به پایان رسیده یا مراحل مختلف ساخت و نگارش فیلمنامه را می‌گذراند.
کد خبر: ۵۶۶۵۹۸

مرکز فیلم و سریال معاونت برون‌مرزی رسانه ملی از سه سال پیش نگارش فیلمنامه‌های مختلف را آغاز کرد و یک سال بعد با افتتاح مرکز فیلم و سریال علاوه بر نگارش فیلمنامه، تصمیم به تهیه و ساخت آثار نمایشی گرفت. این آثار رویکردی فرا ملی دارد و به موضوعات متنوعی همچون زائران خارجی، مفاخر ادبی ایران و مقاومت لبنان می‌پردازد.

اکنون شبکه‌ آی‌فیلم و دیگر شبکه‌های برون مرزی از فیلم‌های آرشیوی استفاده می‌کنند که تعدادشان محدود است. بالاخره روزی کفگیر مدیران پخش به ته دیگ می‌خورد و فیلم و سریالی برای بازپخش چند باره نخواهد ماند. با توجه به این مساله معاونت برون مرزی خودش آستین‌ها را بالا زده و چند فیلم و سریال را جلوی دوربین برده است.

این آثار ابتدا از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود و سپس برای بازپخش در اختیار شبکه‌های سراسری قرار می‌گیرد.

مقاومت لبنان در آخرین ایست بازرسی

تدوین مینی سریال «آخرین ایست بازرسی» به تهیه‌کنندگی سعید سعدی تمام شده و اکنون مراحل آهنگسازی و صدا‌گذاری را می‌گذراند. کارگردانی این کار را هادی ناییجی به عهده دارد. داستان سریال به سال 1990 باز می‌گردد و مقاومت مردم لبنان را به تصویر می‌کشد. «آخرین ایست بازرسی» در50 قسمت 50 دقیقه‌ای داستان اشغال جنوب لبنان و آزادسازی آن را روایت می‌کند.

تمامی بازیگران سریال از هنرمندان شاخص کشور لبنان هستند ولی عوامل فیلم را سینماگران ایرانی تشکیل می‌دهند.آنماری سلامه، کارمن لبوس، عمار شلق، حسام مراد، مجدی موشموشی، منی کریم، جویل الفرن، عدی رعد، عفیف شیاء، علی کمال‌الدین، نادر جیبوری، هشام پورسلیمان، ردریک سلیمان، فراسوا میتری، رینه غوش، زنا صبا و سدرالدین غریب در این سریال جلوی دوربین رفته‌اند. در این سریال همه بازیگران به زبان عربی صحبت کرده‌اند و تا یک ماه دیگر دوبله سریال به فارسی انجام خواهد شد.

قاب خاطره عنوان سریال 26 قسمتی است که تصویربرداری آن بتازگی آغاز شده است. این سریال به کارگردانی حجت ذیجودی و تهیه‌کنندگی داوود بیدل به موضوع زائران خارجی می‌پردازد که برای زیارت به مشهد مقدس آمده‌اند. این زائران در یک عکاسخانه از خودشان عکس گرفته‌اند و در زیارت دوباره به این مکان مراجعه می‌کنند. مشکلاتی که برای این زائران پیش آمده با تلاش و همفکری صاحب عکاسخانه حل می‌شود و... از نکات جالب سریال این است که بیشتر تصویربرداری آن در داخل استودیو انجام می‌شود.

کودکی مولانا جلوی دوربین رفت

معاونت برون‌مرزی رسانه ملی قصد دارد در سریال «جلال‌الدین» به کارگردانی شهرام اسدی زندگی شاعر قدیم ایرانی، جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولوی را به تصویر بکشد.

هم‌اکنون مرحله اول این سریال مربوط به دوران کودکی مولانا جلوی دوربین رفته و مرحله دوم و سوم در حال نگارش فیلمنامه است. مراحل دوم و سوم «جلال‌الدین» مربوط به میانسالی و پیری مولانا می‌شود. در این قسمت‌ها علی دهکردی، شبنم مقدمی و گیتی نصیریان به‌عنوان بازیگر جلوی دوربین رفته‌اند. ضمن این‌که نقش کودکی این شخصیت را هم محمدجواد جعفرپور ایفا کرده است. روستای خوانسار از توابع شهر اصفهان و شهرستان کاشان از جمله لوکیشن‌های مرحله اول سریال بودند که شبیه به محل دوران کودکی مولانا یعنی بلخ بازسازی شدند. مولانا دوران جوانی و پیری‌اش را در بغداد و قونیه گذرانده و لوکیشن مراحل بعدی در حال و هوای بغداد و قونیه قدیم خواهد بود. «مثنوی معنوی»، «فیه ما فیه»، «مجالس سبعه» و... از جمله آثار این عارف و شاعر اندیشمند است. مهدی همایونفر تهیه‌کنندگی «جلال‌الدین» را به عهده گرفته است.

با توجه به این‌که تلویزیون از بین مفاخر ادبی تا کنون فقط درباره شهریار سریال ساخته است، معاونت برون‌مرزی رسانه ملی قصد دارد این خلأ را جبران کند و علاوه بر ساخت سریال جلال‌الدین مجموعه‌ای داستانی را درباره سعدی جلوی دوربین ببرد. هم اکنون فیلمنامه این سریال زیر نظر منصور براهمی در حال نگارش است و به مرحله سیناپس رسیده است. این سریال 52 قسمتی زندگینامه سعدی و فراز و نشیب‌های زندگی او را به تصویر می‌کشد.

رضا ناجی به پاریس می‌رود

فیلم سینمایی «ترنج» ساخته مجتبی راعی از جمله تولیدات مرکز فیلم و سریال معاونت برون‌مرزی بود که در بخش مسابقه سی و یکمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرد. درخلاصه داستان فیلم آمده است: مینیاتوریستی ایرانی با یک مدیر هنری به پاریس می‌رود تا در یک نمایشگاه گروهی شرکت کند. بنا می‌شود در آینده یک نمایشگاه انفرادی بگذارد، اما اتفاقی که در هواپیما می‌افتد او را به مسیر جدیدی می‌اندازد؛ مسیری که دیدش را به زندگی عوض می‌کند. در این فیلم علاوه بر رضا ناجی که نقش اصلی فیلم را برعهده دارد، حسین محجوب، محمود پاک‌نیت، اتابک نادری، محمود نظرعلیان، حوریه امیری، رضا باقری، حمیده مقدس‌زاده و تعدادی از هنرمندان شهرهای زنجان، تبریز و همدان نیز به ایفای نقش می‌پردازند.

مجتبی راعی در زمان نمایش این فیلم در جشنواره فجر گفت: ترنج همانند تولد یک پروانه یک فیلم دینی محسوب می‌شود البته دینی که در فطرت آدم‌ها آمده و نه دینی که در سخنرانی‌ها آمده است.

تله‌فیلم «ابراهیم» که احتمالا به «سفر ناتمام» تغییر نام خواهد داد هفته آینده به کارگردانی داریوش یاری کلید می‌خورد. این فیلم به تهیه‌کنندگی محمدحسین قره‌تپه‌ای حال و هوایی شبیه به «حبیب» خواهد داشت و به مضمونی دینی می‌پردازد. حبیب عنوان یکی از آثار داریوش یاری با بازی حمید فرخ‌نژاد است که در جشنواره‌های مختلف جوایزی مختلف را از آن خود کرد. نویسندگی ابراهیم برعهده مهدی شیرزاد است که نگارش فیلمنامه حبیب را هم انجام داد. تله‌فیلم ابراهیم اکنون در مرحله نگارش فیلمنامه و پیش‌تولید است و تا هفته آینده تکلیف گروه بازیگران آن مشخص خواهد شد. مهدی شیرزاد نگارش فیلمنامه پنهان به کارگردانی مهدی رحمانی را نیز در کارنامه دارد.

سریال تلویزیونی «یادآوری» به کارگردانی حجت قاسم‌زاده‌اصل و تهیه‌کنندگی احمد زالی اکنون آخرین مراحل تصویربرداری را می‌گذراند. ‌اکنون 70 درصد این سریال 30 قسمتی جلوی دوربین رفته و تدوین آن‌هم در حال انجام است. این مجموعه نخستین سریال تولیدی مرکز فیلم و سریال معاونت برون‌مرزی صداوسیما محسوب می‌شود.

مسعود رایگان، امیر آقایی، رویا تیموریان، فرخ نعمتی، فرهاد قائمیان، مهران احمدی، وحید جلیلوند، سهیلا رضوی، پریوش نظریه، ثریا قاسمی، پرویز پورحسینی، امیرحسین مدرس، بهناز جعفری، بهرام ابراهیمی، مریم بوبانی، رضا آحادی، رحیم نوروزی، مهرداد ضیایی، افشین سنگ‌چاپ، سیدمهرداد ضیایی، قربان نجفی، خسرو فرخزادی، علیرضا اوسیوند، روح‌الله کمانی، شبنم معززی، متین ستوده، شیما نیک‌پور، رها خدایاری، صدف نورمحمد، پردیس احمدیه، مهوش صبرکن، حسین فرضی‌زاده، سام کبودوند، سپهر حق‌شناس، میلاد یزدانی و صادق بهاری در این سریال نقش‌آفرینی کرده‌اند.

داوود بیدل، مدیر تولید مرکز فیلم و سریال معاونت برون‌مرزی رسانه ملی با بیان این که تماشاگران خارجی آن طرف مرز سلایق خودشان را دارند، گفت: وظیفه سازمان صدا و سیماست که برای این سلیقه‌ها خوراک فرهنگی تهیه کند. گسترش شبکه‌های برون‌مرزی موجب شده که معاونت برون‌مرزی دست به تولید فیلم و سریال و محصولات نمایشی بزند. هم‌اکنون شبکه‌های آی‌فیلم، سحر، الکوثر و هیسپان تی‌وی برای مخاطبانشان فیلم و سریال پخش می‌کنند و در درازمدت عناوین محدود سریال‌های تامینی پاسخگوی نیاز این شبکه‌ها نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها