در این مراسم قرعهکشی که سیدعزتالله ضرغامی، رئیس رسانه ملی و آخوندی، معاون سیاسی سازمان و رسانههای جمعی حاضر بودند، جدول زمان پخش برنامههای تبلیغی نامزدها شامل مناظرههای مشترک، گفتوگوهای رادیویی و مستندهای تبلیغاتی آنها از شبکههای رادیویی و تلویزیونی مشخص شد.
قرعهکشی به این صورت انجام گرفت که هشت عدد از 11 تا 18 به قید قرعه به نامزدها تعلق گرفت و پس از قرعهکشی براساس عدد اختصاص یافته به هر نامزد ساعت پخش تبلیغاتی آن نامزد که قبلا در جدولی مشخص شده بود، اعلام شد.
در این مراسم علی باقری به نمایندگی از سعید جلیلی، شاهین محمد صادقی به نمایندگی علیاکبر ولایتی، حسین رحمانینیا به نمایندگی غلامعلی حدادعادل، محمدرضا نعمتزاده به نمایندگی حسن روحانی، فرشید گلزارکرمانی بهنمایندگی محمدرضا عارف، شهرام گیلآبادی به نمایندگی محسن رضایی، سیدمحمد زهیر غرضی به نمایندگی محمد غرضی و مهدی ذاکری به نمایندگی محمدباقر قالیباف حضور داشتند که ترتیب شرکت آنها در مراسم قرعهکشی نیز به قید قرعه انجام شده بود و سهرابی، مدیر روابط عمومی صداوسیما اسامی را که در یک ظرف گذاشته شده بود به نوبت از قرعه درمیآورد.
اعضای کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاستجمهور نیز شامل سیدصولت مرتضوی نماینده وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات، رمضان شجاعی کیاسری نماینده شورای نظارت بر صداوسیما، قاضی ناصر سراج نماینده قوه قضاییه و معاون دادستان کل کشور و میرشمسی نماینده شورای نگهبان و عزتالله ضرغامی میشد که بر این قرعهکشی نظارت داشتند.
براساس قرعهکشی، شماره 18 به محسن رضایی، شماره 13 به علیاکبر ولایتی، شماره16 به محمدباقر قالیباف، شماره 14 به غلامعلی حدادعادل، شماره 11 به محمدرضا عارف، شماره17 به محمد غرضی؛ شماره 12 به حسن روحانی و شماره 15 به سعید جلیلی اختصاص یافت.
هر نامزد 11 ساعت فرصت تبلیغ خواهد داشت
در این مراسم عزتالله ضرغامی رئیس رسانه ملی با بیان این که هر نامزد انتخابات ریاستجمهوری 7.5 ساعت از تلویزیون و 3.5 ساعت از رادیو امکان گفتوگو با مردم را دارند تاکید کرد که نقش برنامههای انتخاباتی در تعیین افکار عمومی بهقدری بالاست که میتواند آرای مردم را جابهجا کند.
وی با اشاره به این که قرعهکشی برای اطمینانخاطر است که برنامهها به لحاظ زمان و روز پخش کاملا حالت بیطرفی داشته باشد، افزود: امروز خوشبختانه ضبط برنامهها آغاز شده و نامزدها آمدهاند و پخش برنامهها از فردا از رادیو و تلویزیون آغاز خواهد شد. تلاش بر این شده که ساختارهای تلویزیونی و رادیویی متنوع و جذابیتهای خاص خود را به صرف توازن در طول هفته داشته باشند و این برنامهها کاملا عادلانه خواهد بود هم برای نامزدها هم برای مخاطبان که به صورت متنوع از برنامهها استفاده میکنند.
ضرغامی تصریح کرد: برنامههای مهمتر نیز تکرار خواهد داشت تا بتواند مخاطبان را جذب کند برنامهها توسط کارشناسان با نگاه علمی، رسانهای و کارشناسی با توجه به برنامههای جاری رسانه ملی به گونهای طراحی شده که به آن برنامه اشکال وارد نشود. رئیس رسانه ملی ادامه داد: در پخش برنامهها زمان اذان و خبر نیز لحاظ شده است. در حقیقت اگر قرعهکشی هم صورت نمیگرفت هیچ خللی ایجاد نمیشد اما از شماره 11 تا شماره 18 گویها را نامگذاری کردیم و هیچ برنامهای مشخصا از قبل تعیین نشده است در مجموع در سیما هشت برنامه در نظر گرفته شده است. یک برنامه 30 دقیقهای که در شبکه یک پخش میشود و در آن نامزدها با مردم رو به دوربین و بدون مجری صحبت میکنند و در آن مسائل و برنامههای خود را مطرح میکنند ضمن این که دو مستند توسط نامزدها تهیه خواهد شد که هر کدام از آنها به مدت 30 دقیقه از شبکه یک پخش خواهد شد.
وی تصریح کرد: گفتوگوی ویژه خبری در شبکه دو سیما نیز به مدت 45 دقیقه مانند هر شب به صورت زنده و با حضور نامزدها پخش خواهد شد.
شبکه سه برنامه 60 دقیقهای خواهد داشت و هر نامزد برنامه ویژه جوانان خواهد داشت. در حقیقت ضبط سؤالات جوانان از مدتی پیش در این شبکه آغاز شده است. شبکه چهار سیما نیز پاسخگویی هر نامزد به سه کارشناس اقتصادی و سیاست داخلی و خارجی خواهد داشت. شبکه خبر سیما نیز گفتوگوهای 30 دقیقهای در کار خود دارد.
رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه امسال به دلیل بالا بودن تعداد نامزدها برگزاری مناظرهها به شکل دو نفره امکانپذیر نخواهد بود، اظهار کرد: مناظرهها با توجه به نکات مثبتی که یک مناظره جمعی خواهد داشت به صورت تخصصی و موضوعی در حوزههای اقتصاد، فرهنگ و سیاست برگزار میشود.
ضرغامی افزود: در این مناظرهها هشت نامزد حضور دارند و هر کدام چند دقیقهای برنامه خود را اعلام خواهند کرد. طبق فراخوانی که از پیش صداوسیما اعلام کرده سؤالات زیادی برای ما ارسال شده است و نامزدها باید به این سوالات پاسخ دهند. در حقیقت مناظرهها به صورت جمعی خواهد بود و نامزدها میتوانند علاوه بر ارائه برنامههای خود اگر ایرادی به برنامه نامزد دیگری بود آن را هم مطرح کنند.
وی اظهار کرد: امسال نامزدها دو برابر شدهاند و هشت نامزد حضور دارند و بغیر از تنوع سیاسیای که وجود دارد با توجه به گرایش سیاسیای که دارند و سابقه حضورشان در دولتهای مختلف، علاوه بر آن به نظر میرسد به لحاظ سلایق مختلف هم تنوع خوبی حاکم شده است.
رئیس رسانه ملی تصریح کرد: با توجه به این که امروز مردم ما نسبت به برنامه و توانمندی نامزدها برای انجام برنامهها و تعهد به اصول انقلاب، با ژرفنگری برنامهها را نگاه میکنند و تصمیم میگیرند، این دوره از رقابتها در حقیقت رقابت بین برنامههاست و ما روی این مساله تأکید و سعی خواهیم کرد که نامزدها برنامههایشان ارائه و اشکالات برنامهها اعلام شود تا جهتگیریهای عالمانهای داشته باشیم. مثلا در حوزه اقتصاد موضوعات مهمی نظیر تورم و اشتغال وجود دارد که جزو اولویتهاست.
ضرغامی اظهار کرد: قاعدتا تاثیری که مخاطبان رسانه ملی از این برنامهها میگیرند، این ضرورت را ایجاد میکند که نامزدها روی برنامهها نظارت بیشتری داشته باشند و با آمادگی کامل برای ضبط برنامهها تشریف بیاورند. همچنین مخاطبان عموم مردم هستند. مردم در کنار هم برنامهها را تحلیل میکنند؛ برنامههایی که از طریق صداوسیما پخش میشود، موجب گفتوگوی عالمانه بین اعضای خانواده خواهد بود.
رئیس رسانه ملی خاطرنشان کرد: در حقیقت برنامههایی که برای انتخابات روی آنتن میرود، یک دوره 20 روزه است که بحثهای متنوعی در آنها وجود دارد و باید در جهت افزایش آگاهی عمومی مردم حرکت کنیم، چون نیازها باید رصد شود. ما نظرسنجیهایی داریم و اولویتهای مورد نظر مردم بدست آمده است و میتوانیم آنها را در اختیار نامزدها قرار دهیم تا براساس آن بیشتر با مطالبات مردم آشنا شوند. این گفتوگوها در حقیقت میتواند آرای مردم را جابهجا کند.
وی با اشاره به تجربه انتخابات گذشته تصریح کرد: مناظرهها، شور و هیجان زیادی ایجاد میکنند که امسال با نگاه علمی و افزایش آگاهیهای عمومی طوری طراحی شده که یک سطح نسبت به دوره قبل به لحاظ دوری از حواشی بالاتر رفته است.وی ادامه داد: فضای مناظرهها کاملا کارشناسی و دوستانه است و نامزدها فکر نکنند اگر بحثی مطرح میشود حتما باید به آن پاسخ دهند، ضمن اینکه در همین روزهای اخیر، اظهارات مداخلهجویانه دشمنان را دیدهایم که برای ما به عنوان رسانه مستقل همه یک موهبت الهی است، هرقدر این اظهارنظرها را پخش کنیم، نشان میدهد که چقدر میتوانیم موثر باشیم.
رادیو و انتخابات
وی درباره برنامههای تبلیغاتی صدا گفت: درباره صدا هم مشابه سیما برنامههایی داریم که با هدف معرفی خود نامزدها به طور مستقیم به مدت 30 دقیقه ساعت 17 و 30 دقیقه از شبکه سراسری پخش خواهد شد. مصاحبه هر نامزد با رادیو جوان ساعت 4 بعدازظهر به مدت 60 دقیقه درنظر گرفته شده است.
ضرغامی گفت: شبکه ورزش هر روز ساعت 9 صبح بهمدت 60 دقیقه برنامه تبلیغات انتخابات نامزدها را خواهد داشت. شبکه معارف صدا نیز هر روز ساعت 18 به مدت 60دقیقه برنامه تبلیغاتی پخش خواهد کرد. شبکه پیام نیز پنج پیام سه دقیقهای از هر نامزد که ضبط شده است، به صورت متنوع پخش خواهد کرد.
کتایون مافی / گروه سیاسی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
مدیر شبکه آموزش از بازطراحی هویت این شبکه بر مبنای «مدرسه» میگوید
«جامجم» در گفتوگوی تفصیلی با رئیس جهاد دانشگاهی بررسی کرد