در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
کدام برند را میخواهید؟ چه میخواهید؟ همه چیز هست. فقط باید قیمتش را بپردازید. اجناس هم پیچیده و خاص نیستند. جواهرنشان و طلانشان و منحصربهفرد هم نیستند. اجناسی معمولی هستند که هر یک از ما صرفنظر از درآمدمان نوعی از آن را تهیه کرده و میکنیم. کفش، کت و شلوار، ساعت، ادکلن، کفگیر و ملاقه، پیراهن، شال زنانه و سایر کالاهایی که در دسترس و مورد تقاضای همه ماست، اما کالاهایی که در این پرونده بررسی شده است در عین عادی بودن، قیمتهایی نجومی دارد: قیمتهایی باورنکردنی برای کالاهایی باورکردنی و معمولی. کالاهایی که حتی اگر پولدار هم باشید پول خرجکردن بیش از اندازه مشخصی برای آن بیهوده است. با این حال، این کالاها و این قیمتها وجود دارد و مشتری هم دارد. مشتری که بماند، روی تقاضای آن رقابت هم هست. در این پرونده ما به چرایی و علت ایجاد چنین پدیدهای نمیپردازیم، بلکه میخواهیم این نکته را بگوییم که در پایتخت ورای زندگی عادی، زندگیهای دیگر با سبکهای دیگری هم وجود دارد که شاید در مخیله ما نگنجد. انگار که صاحبان این نوع زندگی از کره دیگری آمده باشند... شاید هم آمده باشند؟!
در خیابان فرشته
گشتزدن در پاساژهای خیابان فرشته به عنوان نمونه مراکز خرید بسیار خاص تهران اصلا کار آسانی نیست. جایی که کافی است چشم تیزبین صاحبان فروشگاهها متوجه این نکته شود که شما با هر انگیزه دیگری جز برای خرید وارد شدهاید. اگر این طور شود تلخترین برخورد یک مغازهدار را تجربه خواهید کرد. به همین دلیل اگر میخواهید به منظوری غیر از خرید وارد شوید باید از قبل، برنامه حسابشدهای را طراحی و بخوبی آن را پیاده کنید. ماموریت من هم تحقیق در مورد کیف، کفش و پوشاکی بود که با قیمتهایی نجومی زیر آسمان همین شهر تهران به فروش میرسد.
این پاساژها جای شلوغی نیست، چون کمتر کسی توان خرید در آنها را دارد. از ویژگیهایشان پارککردن خودروهایی نظیر بیامو ایکس 6 یا بنز اس 500 یا پورشه کاین، پانامرا و... جلوی در ورودی آنهاست. در حقیقت، مشتریانی که برای تفریح یا فخرفروشی یا هر انگیزه دیگری دنبال خرجکردنهای هنگفت پول خود برای خرید کالایی به ظاهر معمولی میآیند، به آخرین چیزی که فکر میکنند قیمت کالاست.
برای ورود به هر فروشگاه سعی میکردم ابتدا از بیرون بخوبی اجناس آن مغازه را ارزیابی کنم و سپس وارد مغازه شوم و دست روی شاخصترین و گرانترین اجناس فروشگاه بگذارم، چون خریداران چنین مغازههایی به دنبال خرید گرانترینها به دور از هر گونه دغدغه قیمت هستند. ضمن این که مدتها به خود تلقین میکردم با شنیدن قیمت، خونسردیام را حفظ کنم.
شالهای 3 میلیون تومانی
ببخشید خانم...! کار بهتری از این شال دارید؟
این پرسش من در بدو ورود به یکی از فروشگاههای دارای اجناسی با قیمتهای نجومی در یکی از پاساژهای خیابان فرشته بود.
فروشنده که در موضع انفعالی قرار گرفته بود بدون این که فرصت پیدا کند به این نکته بیندیشد که سر و وضع من در حد مشتریان «سوپر مایهدار» مغازهاش نیست ناچار شد به تعریف از کالایش بپردازد و بگوید: این شال از جنس ابریشم خالص کشمیر است.
راست میگفت چون لمسکردن شال نشان میداد فوقالعاده لطیف و باکیفیت است، بنابراین وسط توضیحات حرفش را قطع کردم و گفتم: جنس این شال لطیف است ولی من به دنبال یک کار تاپ با رنگی متفاوت از رنگبندی موجود شما میگردم... حالا اینها چه قیمتی دارند؟
فروشنده جواب داد: یک میلیون و 280 هزار تومان.
تمام تلاشم را برای پنهانکردن شنیدن قیمت کردم. گفتم: من انتظار بالاتری از فروشگاه شما داشتم. پس میخواهم صرفنظر از قیمت، کار بهتری را به من معرفی کنید.
خانم فروشنده شروع کرد به معرفی چند مارک و برند معروف و معتبر خارجی (برای تبلیغ نشدنشان اسمی از آن مارکها نمیآورم). قیمتهایشان را پرسیدم که هر یک حدود سه میلیون تومان یا کمی بیشتر قیمت داشتند. در حقیقت، سه میلیون تومان برای تکهپارچهای به ابعاد حدود 20 تا 30 سانتیمتر و حدود یک متر!
از او پرسیدم ویژگیهای خاص فلان مارک چیست که 2.5 برابر همین کار قیمت دارد؟
صادقانه پاسخ داد: فقط نام و برند. در صورتی که کیفیت و جنس همین شال یکمیلیون و200هزار تومانی از این شال سه میلیونی بهتر است.
کیفهای زنانه با قیمت 5 میلیون تومان به بالا
همین تاکتیک را در فروشگاه دیگری چندصد متر آن طرفتر به کار بردم. آنجا هم شگردم جواب داد تا متوجه شوم قیمت بهترین کیف زنانه موجود در آن فروشگاه حدود دو میلیون و 300 هزار تومان است، ولی فروشنده مدعی شد با درخواست هر نوع کیف برندهای شاخص ایتالیایی که تصاویر و قیمتهای بینالمللی آنها از طریق اینترنت قابل دسترسی است در مدتی حدود دو هفته، آن کیف را تهیه و تحویل خواهند داد. البته قیمت آن کیفها هم که از چرمهای مختلفی تهیه شده از پنج میلیون تومان به بالاست.
تیشرتی که به چشم آشنا میآمد
سه سال پیش وقتی میخواستم از زیارت برگردم چند تیشرت برای سوغات خریداری و به تهران آورده بودم. درست قیمت آنها را به یاد نمیآورم، ولی بابت هرکدامشان چند هزار تومانی بیشتر نپرداخته بودم. اتفاقا همان تیشرت در یکی از پاساژهای خاص فرشته به چشمم خورد که البته جنس و کیفیتی بهتر از سوغات زیارتم داشت. وقتی قیمت آنها را پرسیدم شنیدن رقم یک میلیون و 250 هزار تومان کمی دور از انتظار و دیرهضم بود.
کفشهای 12 میلیون تومانی
وقتی قیمت خرید یک جفت کفش معمولی قابل قبول ایرانی در فروشگاههای میدان فردوسی، به نزدیک 150 هزار تومان میرسد، تصور این که یک جفت کفش مرغوب ایتالیایی دارای برند معتبر ده برابر این قیمت و مثلا حدود 1.5 میلیون تومان باشد انتظار بیجایی نیست. ولی اگر همین عدد را قرینه ببینید و با قیمت 5.1 میلیون تومان برای خرید یک جفت کفش روبهرو شوید، به احتمال زیاد متحیر خواهید شد. حتی اگر فروشنده مدعی شود خود به آفریقا رفته و چند سوسمار، تمساح و افعی را با دستانش شکار کرده تا با پوستشان چنین کفشی بدوزد! البته فروشنده مدعی بود اگر چند روزی به او فرصت بدهید میتواند یک جفت کفش اعلای لویی ویتون هم برایتان تهیه کند، ولی قیمت آن حدود 14 میلیون تومان است!
دکمه سردستهای جواهرنشان و کت و شلوارهای 52 میلیون تومانی
در این مراکز خرید یک ست کراوات و گیره و دکمه سردستهای جواهرنشان مارک به 19 میلیون تومان قیمت فروش میروند. قطعا کسی که کفش، کراوات و گیره و دکمه سردستی به این قیمت تهیه میکند از خرید کت و شلوار 52 میلیون تومانی همان مارک هم صرفنظر نمیکند. پیراهنهایی با قیمت سه میلیون و 300 هزار تومان، لباس زیرهایی به قیمت 380 هزار تومان و جورابهایی به قیمت 180 هزار تومان از دیگر کالاهای موجود بود. البته برخی فروشندهها میگفتند در یکی از خیابانهای فرعی بزرگراه آفریقا، بوتیک خانگی وسیعی وجود دارد که به عرضه لباسهای فوقالعاده لوکستر مردانه هم میپردازد، اما ورود به این بوتیک محتاج هماهنگی و تائید مشتری ثابت بودن است.
قیمتهای نجومی برای لباس زنانه
و سرانجام لباس بانوان را از یاد نبریم! در یک مرکز خرید واقع در بین خیابانهای جردن و ولیعصر، قیمت یک پالتو زنانه مارک کالابریا حدود 28 میلیون تومان است و لباس شب حریر روی شانه ایتالیایی به قیمتی حدود 25میلیون تومان فروش میرود.
یک جفت کفش پاشنه بلند پردا هم به قیمت 7.5 میلیون تومان و کیف آن حدود 10.5 میلیون تومان به فروش میرسند. البته فراموش نکنم قیمت شلوار جین زنانه ویکتوریا در این فروشگاه سه میلیون و700 هزار تومان و روسری آماچیو به قیمت هفت میلیون و 700 هزار تومان ارائه میشود.
مجید عباسقلی / گروه اقتصاد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»:
گفتوگوی «جامجم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر
یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جام جم آنلاین:
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد