رویترز با اشاره به همکاری آسیا با بخش فولاد ایران به دنبال خروج اروپا از این بخش تصریح کرد با وجود تحریم‌ها تولید فولاد ایران افزایش یافته و این کشور برای جبران کاهش درآمد نفتی صادرات سنگ آهن را نیز به سه میلیارد دلار رسانده است.
کد خبر: ۵۵۹۸۵۳

به گزارش تسنیم، این خبرگزاری‌ طی گزارشی نوشت: چین، روسیه و قزاقستان چند شریک و متحد تجاری ایران هستند که با وجود تحریم‌های غرب همچنان همکاری خود با بخش‌های تولید فولاد و سنگ آهن ایران را حفظ کرده‌اند. این گزارش افزود: در شرایطی که آمارهای صنعتی نشان می‌دهد واردات فولاد ایران در سال گذشته میلادی به بیش از نصف رسیده، تهران واردات مواد اولیه مورد نیاز از برخی شرکای تجاری اش را حفظ کرده و تولید مواد مورد استفاده در ساخت و ساز و تولید خودرو را اندکی افزایش داده است.

ایران همچنین صادرات سنگ آهن مورد استفاده در ساخت فولاد را افزایش داده و با قیمت‌های فعلی به رقم حدود سه میلیارد دلار رسانده است. ایران ظرفیت کافی برای استفاده بیشتر از سنگ آهن داخلی و تولید فولاد بیشتر را ندارد، اما صدور سنگ آهن موجب ارز آوری برای کشور در شرایطی که تهران با کاهش درآمدهای نفتی مواجه است، می‌شود.

اسکات لوکاس، تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: «این به‌تنهایی به ایران اجازه می‌دهد که اثر ناشی از تحریم‌ها را کاهش دهد و تاثیر بخشی از آنچه به دلیل تحریم‌ها رخ می‌دهد را جبران کند. البته صادرات سنگ آهن، ایران را قادر نمی‌سازد تا به طور کامل بر تحریم‌ها فائق آید.»

این گزارش افزود: در حالی که تحریم واردات و صادرات محصولات دارای ترکیبات آهن توسط اتحادیه اروپا و آمریکا، موجب کاهش همکاری بسیاری از شرکت‌های غربی با ایران شده، منافع چینی‌ها در بخش سنگ آهن ایران افزایش یافته و چین صدور فولاد به این کشور را افزایش داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها