پشت نظرسنجی ۹۰ مسائل دیگری بود

مرفاوی: کروش نباید برای ما خط‌ و‌نشان بکشد

سرمربی صبای قم می‌گوید: حتی پلاتینی هم در زمان مربیگری در فرانسه با تغییر در لیگ این کشور موفق نشد و راه مدیریت فوتبال را در پیش گرفت.
کد خبر: ۵۵۶۲۷۶
مرفاوی: کروش  نباید برای ما خط‌ و‌نشان بکشد

صمد مرفاوی در خصوص 16 تیمی شدن لیگ برتر، شرایط صبا و مسائل مختلف صحبت هایی را با فارس کرده است که در زیر می خوانید:

شرایط تیم‌تان چطور است؟
خوشبختانه بعد از یک هفته استراحتی که به بازیکنان داده ایم تمرینات را در دو نوبت صبح و عصر در نظر گرفتیم. البته برای بازی با راه آهن سهراب بختیاری زاده و مجید هوتن را به دلیل محرومیت در اختیار نداریم. مجید حیدری هم با شکستگی دست مواجه است.

امسال شرایط شما در قم چطور بود؟ از وضعیت تیم راضی بودید؟
همه تیم ها مشکلات خاص خود را دارند. امسال تمامی باشگاه های ما با مشکلات مالی مواجه بودند و به نوعی ثبات همیشگی را نداشتند. ما هم از لحاظ مالی کمی اذیت شدیم و البته این موضوع در مقاطعی به ما کمک هم کرد. مسئولان باشگاه تمام تلاش خود را انجام دادند و تا حدودی این مسائل را مدیریت کردند. خوشبختانه آن جایی که مشکل داشتیم اجازه ندادند مسائل حاد شود. در مجموع راضی بودم.

هنگامی که کار را با تیم آغاز کردید قولی به مدیران برای جایگاه تیم ندادید؟
هیچ قولی به مدیران صبا نداده بودم. نه من، بلکه هیچ مربی‌ای قول نمی دهد. همه مربیان تلاش می کنند بهترین عملکرد را داشته باشند.

برای فصل آینده تصمیمی نگرفتید؟ مدیرعامل صبا اعلام کرده که ویسی و 4 گزینه دیگر  مد نظر او است؟
نه من صحبتی با مسئولان باشگاه انجام داده ام و نه آنها با من حرف زده اند. هنوز به فکر سال بعد نیفتاده ام که بخواهم در موردش صحبت کنم.

این روزها بحث 16 و یا 18 تیمی شدن لیگ برتر سر و صدای زیادی به پا کرده و حتی کی روش گفته یا لیگ 16 تیمی شود و یا اینکه جام حدفی نباشد. نظر شما چیست؟
کروش که نمی تواند بگوید ما چه کاری انجام دهیم. فوتبال این مملکت مسئول دارد. کارشناسان فوتبال ما بهتر می توانند نظر بدهند که فوتبال ما با چند تیم بهتر می شود. سوال من از شخص کروش این است که آیا اگر ما 16 تیمی شویم او قول می دهد که تیم ملی بهترین نتایج را بگیرد؟ همانطور که من و مربیان دیگر قول نمی دهند او هم چنین کاری نمی کند. او که نباید برای فوتبال ما خط و نشان بکشد!

البته مربیان دیگر ما هم چنین نظری دارند.
ما الان شرایط خوبی برای صعود به جام جهانی نداریم. چون 18 تیمی هستیم چنین اتفاقی افتاده است؟ زمانی میشل پلاتینی مربی تیم ملی فرانسه بود و او هم اعلام کرد که لیگ این کشور باید دچار تغییراتی شود ولی حتی با آن حربه هم موفق نشد. حتی پلاتینی وقتی دید نمی تواند در مربیگری موفق شود به سراغ مدیریت در فوتبال رفت. حالا هم باید بدانیم که مشکل ما 16 و یا 18 تیمی شدن لیگ برتر نیست. ما باید خوب برنامه ریزی کنیم و قانون مدار باشیم. متاسفانه اینجا هر دقیقه یک قانون عوض می شود.

مثال می زنید؟
مثلا فدراسیون یک قانون را  می گذارد و فردا آقایان با لابی قانون را دور می زنند. در صورتی که قانون خودش باید قانونی باشد که در آن قاطعیت وجود داشته باشد. مشکلات فوتبال ما این مسائل است. همین حالا هم کی روش در تعداد تیم های ما دخالت می کند. او نمی داند که در ایران چگونه باید با بازیکنان برخورد کند. اتفاقا پیشنهادی که برانکو به کی روش داده بود خوب بود و من هم با پیشنهاد و توصیه او موافق هستم. چون شرایط کشور ما خاص است. دیدید که برانکو با همان اصولی که داشت در اینجا موفق بود. اصلا کی روش از کجا می داند شاید لیگ 16 تیمی هم در اینجا جواب ندهد!

بگذریم... استقلال در آستانه قهرمانی قرار گرفته. به نظر شما امسال این تیم چطور بود؟
استقلال امتیازات خوبی گرفت. این تیم به الهلال و سپاهان باخت اما انصافا هر دو تیمی که اسم بردم تیم های کوچکی نبودند. حالا هم شرایط مهیای قهرمانی لیگ است. بازیکنان هم می دانند که شرایط این تیم خوب است و قهرمانی دست خودشان است. حالا که سپاهان به داماش باخته شرایط خیلی بهتر شده است. به اعتقاد من نباید این تفکر در وجود بازیکنان باشد که کار تمام شده است. از نظر روحی و روانی هم همه چیز دست استقلال است ولی نباید فکر کنند جام را گرفته اند.


هفته گذشته نظر سنجی برنامه 90 به بهترین بازیکن دو دهه اخیر اختصاص داشت. این نظر سنجی اعتراض برخی از استقلالی های سابق را در پی داشت. شما چه نظری دارید؟
من به اینگونه نظر سنجی ها توجهی ندارم چون اشتباه است. ما در سالهای اخیر بازیکنان خوبی از استقلال داشتیم که از چشم کارشناسان دور ماند. اصلا نباید چنین نظر سنجی می گذاشتند چون تعداد نفرات بیشتری را باید انتخاب می کردند. حق یکسری ها در این نظر سنجی ضایع شد. به نظر من با این نظر سنجی می خواستند مقایسه استقلال و پرسپولیس را نشان بدهند! البته من قصد تهمت زدن به کسی را ندارم ولی استقلال در کورس قهرمانی است دوستان چیزی نمی گویند و نظر سنجی را به یک مسئله بیهوده و بی اساس ربط می دهند. می توانستند یک نظر سنجی دیگر بگذارند. پشت این نظر سنجی تفکرات دیگری بود که نمی خواهم در موردش صحبت کنم چون از یک تیم 4 نفر را انتخاب کرده بودند.


اگر می شود واضح تر بگویید؟
شما بازی شاهرخ بیانی ها و امثال او را ببینید و آنالیز کنید. اصلا کسی به سالهای ابتدایی دو دهه پیش نگاه نکرد. تمام نفراتی که با تیم ملی به جام جهانی فرانسه رفتند را انتخاب کردند و از دهه اول رد شدند. مثلا همین بیانی فرقش با بازیکنان امروزی این است که مدیر برنامه ندارد! که اگر داشت شاید در بهترین تیم های دنیا بازی می کرد. یا مثلا ناصر محمد خانی و حتی حمید علیدوستی.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها