(فیلم)

گرگ ها و شکار گاومیش

در توندراهای نزدیک به قطب شمال گرگ ها با گاومیش های (بوفالو) قطبی یا ماسک اوکس ها نبردی همیشگی دارند.
کد خبر: ۵۵۴۷۳۴
گرگ ها و شکار گاومیش

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از PBS، ماکس اوکس (بوفالو) به همراه خرس های قطبی و گریزلی ها بزرگترین پستاندار خشکی در مناطق قطب شمال محسوب می شود. شکار این چرنده غول پیکر کار آسانی برای یک گله گرگ های قطبی نیست مگر بتوانند توله آنها را از گله جدا کرده یا بر حسب تصادف با یک ماسک اوکس پیر و مجروح برخورد کنند.

زیستگاه اصلی ماسک اوکس در مناطق نزدیک به قطب آمریکای شمالی و گروئلند است و می توان گله های کوچکتری از این چرنده دوران یخبندان را در سوئد، نروژ و سیبری مشاهده کرد.

گرگ ها  از هزاران سال شکارچیان گاومیش های قظبی بوده اند اما شکار این حیوان نیاز به برنامه ریزی و تجربه  گله گرگ ها دارد. گرگ ها گله ماسک اوکس ها را تعقیب می کنند. گاومیش ها می دانند بهترین استراتژی دفاعی آنها تجمع و جای دادن کوچکترها  در مرکز گله است. این تجمع حالتی دایره وار دارد تا از پشت مورد حمله قرار نگیرند.

گاهی اوقات گله گاومیش ها چند روز در یک محل می مانند و گرگ ها هم انتظار می کشند. در نهایت گله گاومیش ها تصیمیم به حرکت به میان بیشه ها می گیرد. گرگ ها منتظر همین لحظه هستند. آنها با حمله به گله تلاش می کنند تجمع فشرده را به هم ریخته  و گاومیش ها را پراکنده کنند.

گرگ ها به دقت اعضای گله گاومیش ها را زیر نظر می گیرند تا بتوانند کوچکتر ها یا ضعیف‌ تر ها را  تشخیص دهند. در فصل زمستان بوفالوها به خوبی قادر هستند از میان برف ها با سرعت حرکت کنند.

در میان بیشه تعقیب بوفالوها دشوار می شود اما گرگ نر بزرگ آلفا شکار خود را یافته و آن را تعقیب می کند. او به دنبال گاومیش جوانی است اما متوقف کردن حیوانی به وزن بیش از 600 پاوند کار آسانی نیست.

گرگ در خارج از بیشه به تعقیب ادامه داده و خود را به بوفالوی جوان می رساند . اما شکار و شکارچی از روبرو با یکدیگر مواجه شده و بوفالو با ضربه شاخ گرگ را به زمین می زند. آنگاه گرگ بزرگ را زیر سم تیز خود لگد مال می کند.

گرگ باید از خیر این طعمه بگذرد شاید بار دیگر اقبال با او یار باشد.

این فیلم  مهیج حیات وحش را با هم ببینیم. بهرام افتخاری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
۰
۰
باعرض سلام خسته نباشید آقای بهرام افتخاری استاد بزرگوار لطفا هنگام ترجمه واحدهای وزن و طول و ... را به فارسی تبدیل فرمایید . با تشكر
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
۰
۰
آقای افتخاری ، ضمن تشكر لطفا فیلم درگیری مار با سایر حیوانات و گرفتن مار توسط انسان را بفرستید
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها