پابه‌پای رسانه ملی تا انتخابات

تلویزیون اولین گام‌ها را برای اطلاع‌رسانی درباره یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برداشته و ویژه‌برنامه‌هایی درباره انتخابات تدارک دیده است.
کد خبر: ۵۵۴۴۴۶
پابه‌پای رسانه ملی تا انتخابات

برخی از این ویژه‌برنامه‌ها از اواخر سال گذشته در جدول پخش شبکه‌ها قرار گرفت و پخش برخی از آنها بزودی آغاز می‌شود. در تولید این ویژه‌برنامه‌ها، طیف مخاطبان هر شبکه مد نظر قرار گرفته و برای پاسخگویی به نیاز آنها، انتخابات و یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از زوایای مختلف بررسی می‌شود.

از میان این برنامه‌ها می‌توان به« همه‌ با هم»، «برگ برنده»، «گام‌های استوار» و «منطقه آزاد» اشاره کرد.

انتخابات در نگاه کلی

شبکه یک، دو برنامه برای مخاطبان خود تدارک دیده و از آنجا که این شبکه طیف وسیعی از افراد جامعه را پوشش می‌دهد، علاوه بر تشویق و ترغیب به مشارکت در انتخابات، درباره مقوله انتخابات و کارکردهای آن نیز اطلاع‌رسانی می‌کند.

برنامه «همه با هم» یکی از ویژه‌برنامه‌های شبکه یک است که به تهیه‌کنندگی محمدرضا آلادین تولید شده و هم اکنون هر روز ساعت 19‌و30 دقیقه با اجرای سینا شفیعی و سعید چهرگانی، به نمایش درمی‌آید.

آلادین درباره این برنامه گفت: سال 1390 در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی برنامه‌ای با عنوان «همه با هم» تولید کردیم و امسال هم این برنامه به بهانه برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، به بینندگان شبکه یک ارائه می‌شود. تاکنون چند قسمت از این برنامه پخش شده و قرار است تا بیست‌وسوم خرداد، یعنی یک روز قبل از برگزاری انتخابات ادامه داشته باشد. برنامه «همه با هم» بخش‌های متنوعی دارد که از آن جمله می‌توان به نمایش طنز، ویدئو گرافیک، گفت‌وگو با کارشناسان سیاسی و اجتماعی درباره انتخابات و گزارش‌های مردمی اشاره کرد.

شبکه دو نیز با دو برنامه ویژه به استقبال یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رفته است. یکی از این برنامه‌ها که با نگاهی کلی انتخابات را مد نظر قرارداده، «برگ برنده» نام دارد که پخش آن از اواخر اسفند سال گذشته آغاز شده است.

این برنامه به تهیه‌کنندگی باربد بیرنگ و کارگردانی حسن محمدی در 16قسمت 20 دقیقه‌ای تولید شده و تلاش کرده کمی متفاوت‌تر از همیشه به انتخابات بپردازد.

محمدی درباره ویژگی‌های این برنامه گفت: با دعوت از چهره‌های مردمی و تهیه گزارش‌های میدانی، به انتخاب صحیح و نتایج آن پرداخته‌ایم. «برگ برنده» نتیجه تلاش یک گروه جدی و پویاست که مردم را محور قرار داده و تلاش می‌کند تا شور و شوق و شعور را همزمان ایجاد کند. ما در برگ برنده سعی کرده‌ایم به مخاطب کمک کنیم تا آگاهانه‌تر انتخاب کند.

اکنون هر هفته یک قسمت از برنامه «برگ برنده» از شبکه دو پخش می‌شود و نزدیک به انتخابات هر هفته دو برنامه را شاهد خواهیم بود و روزهای پیش از انتخابات نیز قرار است هرهفته سه قسمت از «برگ برنده» در شبکه دو رو شود.

شبکه تهران که مخاطبانش پایتخت‌نشینانی از اقشار مختلف هستند با نگاهی کلی به انتخابات پرداخته و برنامه‌ای با عنوان «فردای روشن» را در 26 قسمت تدارک دیده است.

سید مهدی حسینی تهیه‌کنندگی این برنامه را بر عهده دارد و از بخش‌های مختلف آن می‌توان به طنز، پانتومیم، گزارش مردمی و مباحث کارشناسی اشاره کرد. فرآیند انتخاب، مکانیزم انتخابات، نقش مردم در مشارکت سیاسی و انتخاب اصلح از جمله محورهای اصلی «فردای روشن» است.

شبکه سه نیز در برنامه «گپ و گفت»، مقوله انتخابات را به صورت کلی مد نظر قرار می‌دهد. این برنامه که شنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها ساعت 22 و 30 دقیقه پخش می‌شود به موضوعاتی چون حق انتخاب، انتخابات به عنوان مسئولیت‌پذیری اجتماعی و تاثیر انتخابات بر سرنوشت مردم می‌پردازد. مصطفی حامدی تهیه این برنامه را برعهده دارد و آن را فرصتی برای آموزش مشارکت اجتماعی به جوانان توصیف می‌کند.

انتخابات با صف‌های خاطره

«گام‌های استوار» و «صف‌های خاطره» دو ویژه‌برنامه‌ متفاوت درباره انتخابات است که اولی از شبکه یک و دومی از شبکه سه سیما پخش خواهد شد. «گام‌های استوار» در 13 قسمت تولید می‌شود و قرار است پخش آن چند هفته پیش از انتخابات آغاز شود.

غلامرضا محمدقاسمی تهیه‌کننده این برنامه درباره ویژگی‌های آن گفت: این برنامه هم تبیینی است و هم تبلیغی؛ سعی می‌کنیم هم اطلاعات لازم را به مخاطب ارائه کنیم و هم او را به مشارکت در انتخابات تشویق کنیم.

از آنجا که این برنامه زمان کوتاهی دارد و به شیوه گرافیکی تولید شده به لحاظ بصری این قابلیت را پیدا کرده که چند بار در روز و به صورت میان‌برنامه از شبکه یک پخش شود.

«صف‌های خاطره» را نیز محمدقاسمی با تکنیک گرافیکی ساخته است اما روایت داستانی دارد و مخاطب شبکه سه را با خودش به گذشته‌ها می‌برد.

فرش قرمز برای انتخابات

در کنار ویژه‌برنامه‌های عمومی تلویزیون درباره انتخابات، برخی شبکه‌ها از زوایایی تازه به انتخابات توجه کرده‌اند.

شبکه دو در کنار «برگ برنده»، از زاویه‌ای دیگر در «فرش قرمز» به انتخابات پرداخته است. این برنامه جوانان و نوجوانان را مخاطب قرار داده و فرصتی فراهم کرده تا تعدادی از آنها در این برنامه با یکدیگر درباره انتخابات گفت‌وگو و تبادل نظر کنند.

«فرش قرمز» در 18 قسمت 25 دقیقه‌ای برای جوانان و نوجوانان تولید شده و پخش آن از شنبه بیست‌وچهارم فروردین ساعت 19 آغاز شده است.

حبیبی مدیر تولید فرش قرمز طرح نظرات مخالف و موافق را مهم‌ترین ویژگی این برنامه دانست و درباره آن گفت: تلاش کرده‌ایم جوانان و نوجوانانی با دیدگاه‌های مختلف در کنار هم قرار بگیرند و از دلایل خود برای شرکت در انتخابات سخن بگویند تا شاهد همراهی پرشور آنها در انتخابات و مشارکت مشتاقانه‌شان‌ در اداره کشور باشیم.

شبکه چهار نیز به عنوان شبکه‌ای تخصصی، از زاویه‌ای متفاوت به انتخابات نگریسته و با برگزاری میزگرد تلویزیونی به موضوعاتی چون ابعاد حقوقی و سیاسی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، جایگاه ریاست جمهوری در ایران و کارکردهای انتخابات می‌پردازد.

برنامه «انتخاب با شماست» در 12 قسمت 45 دقیقه‌ای تولید شده و محمدرضا فامیلی تهیه آن را برعهده دارد. این برنامه یکشنبه‌ها ساعت 18 و 15 دقیقه از شبکه چهار پخش می‌شود. برنامه «منطقه آزاد» از شبکه سه در کنار همه برنامه‌های ویژه انتخابات یک استثنا محسوب می‌شود.

این برنامه هر بار یک تریبون و دو میکروفن را در یکی از دانشگاه‌های کشور مستقر می‌کند تا دانشجویان از طریق این میکروفن‌ها نظراتشان را درباره انتخابات بگویند. تاکنون چند قسمت از «منطقه آزاد» ساعت 22 و 30 دقیقه از شبکه سه پخش شده و قرار است هر هفته سه قسمت از این برنامه به مخاطبان ارائه شود.

مصطفی پورحامد تهیه‌کننده «منطقه آزاد» آن را فرصتی آزاد برای نقد دانست و گفت: برخی ما را به سانسور متهم می‌کنند در حالی که تمام سخنانی که در تریبون این برنامه طرح‌ می‌شود از سوی خود دانشجویان به وسیله موبایل ضبط می‌شود و بسیاری از آنها را می‌توان در شبکه‌های اجتماعی و روی اینترنت دید. شاید به‌دلیل محدودیت زمانی یک مناظره دانشجویی را به صورت کامل پخش نکنیم اما سخنان مخالف را حذف نمی‌کنیم.

حامدی معتقد است که دانشجویان، پویا و جریان‌ساز هستند و به بررسی رسانه‌ها و اطلاعات موجود درباره انتخابات و کاندیداها به یک نگرش جامع می‌رسند که می‌توان آنها را در مناظره‌های برنامه «منطقه آزاد» طرح کرد. این برنامه برای حفظ طراوت و تازگی و نیز طرح مسائل روز جامعه به محض تولید، پخش می‌شود و ساخت هر قسمت آن کمی قبل از زمان پخش انجام می‌شود.

انتخابات در رادیو

شبکه‌های رادیویی هر کدام با رویکردهای مختلف به موضوع انتخابات می‌پردازند. اگرچه هدف نهایی همه شبکه‌ها افزایش شور و نشاط سیاسی و بالابردن میزان مشارکت مردم در انتخابات است، ولی هر شبکه با توجه به ماموریتی که برایش تعریف شده در پی رسیدن به این هدف مشترک است.

«ایران سربلند» ویژه‌برنامه انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و انتخابات شوراهای اسلامی است که توسط گروه سیاسی شبکه رادیویی ایران تهیه شده و در آن گزارشگر برنامه به 31 استان کشور سر می‌زند.

گفت‌وگو با نخبگان، هنرمندان و چهره‌های شناخته شده در بین مردم، استاندار و مسئولان استان در مورد انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و گفت‌وگو با استادان دانشگاه در استان و اعضای کمیسیون شوراهای مجلس از بخش‌های این برنامه است.

انتخاب ملت عنوان دیگر برنامه این شبکه است که سه‌شنبه‌ها ساعت 11 و 45 دقیقه پخش می‌شود.

در رادیو جوان پخش برنامه‌های مربوط به انتخابات با «خیابان مردم» از پانزدهم اسفند آغاز شده است. رادیو فرهنگ نیز از پانزدهم اسفند ماه با ویژه برنامه «ایستگاه 11» به استقبال انتخابات ریاست جمهوری رفته است. این ویژه‌برنامه شامل گزارش‌های مردمی، مصاحبه با شخصیت‌های کشوری و دست‌اندرکاران یازدهمین دوره انتخابات و صحبت با نامزدهای ریاست جمهوری است.

برنامه «چکاد بصیرت» از سال گذشته در جدول پخش رادیو گفت‌وگو قرار گرفت و در اولین قسمت‌هایش به بررسی شیوه‌های اجرایی انتخابات ریاست جمهوری در ایران و سایر کشورها پرداخت. اهداف کلی اجرای انتخابات، شیوه‌های اجرایی و همچنین صنعت تبلیغاتی در نظام انتخاباتی ایران و سایر کشورها از جمله محورهای مورد بحث در این برنامه است.

برنامه مناظره سیاسی این شبکه نیز با حضور شخصیت‌های سیاسی از همه جناح‌ها با موضوعات مختلف مربوط به انتخابات پخش می‌شود.

آذر مهاجر -‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها