عناوین روزنامه‌های صبح چهارشنبه

پس از امارات ترکیه هم نامهربان شد

عناوین روزنامه‌های صبح پنجشنبه

انتخابات شوراها در سایه

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون: انتخابات شوراها در سایه، غول نفتی ایتالیا همچنان در ایران می‌ماند، لایحه بودجه 92 در کمیسیون تلفیق رد شد، 37 کشته و 850 مجروح در زلزله شهرستان دشتی و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۵۵۳۳۲۰
انتخابات شوراها در سایه

جام جم: انتخابات شوراها در سایه

آغاز روند اجرایی چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا دیروز در حالی با حضور وزیر کشور آغاز شد که این انتخابات تاحدود زیادی تحت‌الشعاع انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته است.

این در حالی است که این انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است و کارشناسان سیاسی، غفلت از آن را با آسیب‌های زیادی همراه می‌دانند.

کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌و‌گو با جام‌جم با تاکید بر این‌که انتخابات شوراها انتخابات بسیار مهم و تاثیرگذاری است، گفت: در اصل بخشی از اداره شهری و مسائل مربوط به شهرسازی به شوراهای شهر و روستا بر می‌گردد.

وی افزود: انتخابات شوراها انتخابات تاثیرگذار و مهمی است که متاسفانه با توجه به این‌که همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود تحت‌الشعاع این انتخابات قرار گرفته است و از ناحیه رسانه‌ها و تاثیرگذاران سیاسی خیلی به آن پرداخته نمی‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به انگیزه تجمیع‌کنندگان دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها گفت: پیش از این هر سال ما یک انتخابات داشتیم و این موضوع چندان مناسب نبود، بنابراین اصل این فکر که انتخابات تجمیع شود، فکر خوبی بود، اما این‌که انتخابات شوراها کاملا تحت‌الشعاع قرار بگیرد پدیده خوبی نیست و می‌تواند آسیب‌هایی را وارد کند و غفلت‌هایی صورت بگیرد و چه در ناحیه معرفی نامزدهای شایسته و چه در ناحیه تاثیرگذاری تشکل‌های سیاسی بر انتخابات شوراها و همچنین دعوت از افراد کارشناس و خبره برای حضور در انتخابات غفلت شود.

وی راه‌حل این مشکل را در پرداختن بیشتر رسانه‌ها به موضوع انتخابات شوراها دانست و گفت: رسانه‌ها اعم از رسانه‌های محلی، روزنامه‌های سراسری، صدا و سیما و خبرگزاری‌ها و سایت‌ها باید بیشتر در مورد این انتخابات اطلاع‌رسانی کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این انتخابات، انتخابات مهمی است و منتخبان هم به مدت چهار سال اختیارات خوبی دارند تا به مسائل شهری و روستایی سامان دهند و این فرصت نباید از مردم دریغ شود.

نتیجه عملکرد شوراها در زندگی مردم ملموس است

سید حسین نقوی‌حسینی، ​عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان این‌که یکی از جلوه‌های مهم مردم‌سالاری دینی و مشارکت مردمی در تعیین سرنوشت خودشان انتخابات شورای اسلامی شهر و روستاست، در این باره گفت: انتخابات شوراهای اسلامی شهرها بسیار حساس و مهم است چرا که شوراهای اسلامی شهر به نمایندگی از طرف مردم شهرنشین مدیریت شهر را به عهده می‌گیرند و درآمدهای شهری را مدیریت می‌کند و بعد از انتخاب یک مدیر شهری به نام شهردار انتخاب می‌کنند، بنابراین مردم واقفند که کسانی را انتخاب می‌کنند که پرداخت‌های آنان را برای عمران و آبادانی شهر مدیریت کنند.

وی با اشاره به این‌که در انتخابات شوراهای اسلامی روستاها، اعضای شوراهای اسلامی روستا نمایندگان مردم در مدیریت روستا هستند و مسئول تعیین مدیریت روستا به نام دهیار هستند، افزود: شورا و شهردار باید مدیریت یک زندگی شهری و شورا و دهیار، مدیریت یک زندگی روستایی را برعهده بگیرند، از این رو اهمیت و اثر مستقیم شوراهای اسلامی شهر و روستا در زندگی مردم دیده می‌شود.

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی فعالیت و قانونگذاری نمایندگان در مجلس شورای اسلامی را برای کل مردم کشور دانست و تصریح کرد: شاید اقدامات مجلس شورای اسلامی به خاطر کلان بودن، برای شهروندان ملموس نباشد، اما اقدامات، تصمیمات و فعالیت‌های شوراهای شهر و روستا ملموس است، چرا که مردم فعالیت شورا را در مدیریت شهری می‌بینند و این امر با زندگی آنها سر و کار دارد.

نقوی حسینی با ابراز امیدواری از این‌که مردم افراد معتمد و مناسبی را برای شوراها انتخاب کنند درباره اقداماتی که باید انجام داد تا این انتخابات تحت‌الشعاع انتخابات ریاست جمهوری قرار نگیرد، گفت: بخشی از اقدامات در این باره را باید صدا و سیما و رسانه‌های جمعی انجام دهند. رسانه‌ها باید اثر‌گذاری و اهمیت شوراهای شهر و روستا را برای شهروندان تبیین کنند، چرا که اگر این مساله به خوبی روشن شود و مردم واقف شوند که عضو شورا چرا انتخاب می‌شود و چه شرح وظایفی دارد قطعا تلاش می‌کنند تا انتخاب اعضای شورا با دقت بیشتری انجام شود. وی افزود: احزاب و گروه‌ها نیز در این زمینه مسئول هستند. همان طور که احزاب و گروه‌ها در همه مناطق شهری و روستایی نامزد معرفی می‌کنند برای شوراهای شهر و روستا هم باید فهرست نامزدها را اعلام کنند و درباره آن تبلیغ کنند تا مردم توجهشان صرفا به انتخابات ریاست جمهوری نباشد.

نقوی گفت: همچنین شهروندان و نامزدهای شوراهای شهر و روستا موظفند ضمن نگاه ملی و حماسه سیاسی که مورد نظر مقام معظم رهبری است در انتخابات شوراها شرکت و به آن اهمیت دهند و خودشان را خوب معرفی کنند تا مردم هم برای انتخابات شهر و روستا و هم برای انتخابات ریاست جمهوری اهمیت جدی قائل شوند.

سید رمضان شجاعی‌کیاسری عضو کمیسیون شورا‌های مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: انتخابات شورا‌ها در جای خود از اهمیت فراوانی برخودار است و واگذاری قدرت و مسئولیت‌های شهری و روستایی به مردم است که جلوه‌ای از مدیریت مردم را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که روند فعالیت شوراها از زمان ایجاد تاکنون رو به پیشرفت است افزود: در این زمینه قانون شوراها مترقی‌تر شده و مشکلات فراروی آنها کمتر می‌شود.

آغاز فعالیت‌های اجرایی انتخابات

در همین حال دیروز وزیر کشور در مراسم آغاز روند اجرایی چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: 207 هزار و 587 نفر در این انتخابات به عنوان اعضای اصلی و علی‌البدل شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاب می‌شوند.

به گزارش ایرنا، مصطفی محمدنجار افزود: 7193 نفر منتخب اصلی و 2991 نفر به عنوان منتخب علی‌البدل در انتخابات شوراهای اسلامی شهر برگزیده می‌شوند. محمدنجار اظهار کرد: در انتخابات شوراهای اسلامی روستا نیز 118 هزار و 960 نفر منتخب اصلی و 78 هزار و 443 نفر منتخب علی‌البدل خواهند بود.

وزیر کشور ادامه داد: مجموع منتخبان اصلی شوراهای اسلامی شهر و روستا 126 هزار و 153 نفر و مجموع منتخبان علی البدل شوراهای شهر و روستا 81434 نفر خواهند بود.

محمدنجار یادآور شد: 421 هیات اجرایی انتخابات در شهرستان‌ها و 1037 هیات اجرایی در بخش‌ها تشکیل‌می‌شود.

وی تاکید کرد که در انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا 1226 شورای اسلامی شهر و 37 هزار و 302 شورای اسلامی روستا تشکیل می‌شود که در مجموع 38 هزار و 528 شورا در کشور فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

وزیر کشور با بیان این که این وزارتخانه برای برگزاری انتخابات بیست و چهارم خرداد 92 آماده است، گفت: ملت ایران در انتخابات آینده حماسه جدید سیاسی خلق خواهدکرد.

محمدنجار اضافه کرد: به‌عنوان نخستین گام اجرایی، دستور شروع فرآیند انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا از طریق سامانه جامع الکترونیک صادر شد.

شروع ثبت‌نام داوطلبان از دوشنبه

وی یادآور شد: فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها در مدت پنج روز برای تشکیل هیات اجرایی شهرستان‌ها و بخش‌ها فرصت دارند. وزیر کشور خاطرنشان کرد: داوطلبان شرکت در این انتخابات نیز می‌توانند از بیست و ششم فروردین به مدت هفت روز با مراجعه به بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها ثبت نام کنند.

محمدنجار با بیان این که در این دوره از انتخابات شوراها برای نخستین بار تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است، گفت: داوطلبان می‌توانند ابتدا به دفاتر پیشخوان شهری و روستایی مراجعه و پیش‌ثبت‌نام کنند و سپس برای تائید و مرحله آخر ثبت نام به فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها مراجعه کنند. وی اظهار کرد: در این دوره از انتخابات به منظور افزایش سرعت، دقت، قابلیت دریافت گزارش و ردیابی درتمام سطوح از سامانه جامع انتخابات استفاده می‌شود. وزیر کشور، استفاده از کارت هوشمند ملی و امضای الکترونیک را از ویژگی‌های این سامانه بیان کرد و یادآور شد: به همین منظور برای 1458 فرماندار و بخشدار کارت هوشمند صادر شده است تا بتوانند با استفاده از امضای دیجیتال اسناد الکترونیک را در فضای مجازی انتقال دهند.

محمدنجار همچنین گفت: براساس توافق با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برنامه‌ریزی لازم برای استعلام مدارک دانشگاهی و معادل داوطلبان انجام شده است.

وی درمورد برگزاری انتخابات میاندوره‌ای مجلس نهم و میاندوره‌ای چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: 48 نفر برای انتخابات میاندوره‌ای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و 16 نفر برای شرکت در انتخابات میاندوره‌ای چهارمین دوره خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده‌اند.

وزیر کشور همچنین درباره تمهیدات اتخاذ شده برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد که وزارت کشور اقدامات اساسی را آغاز کرده است.

محمدنجار با یادآوری این‌که در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از سامانه جامع انتخابات استفاده شد، افزود: این سامانه هم‌اکنون در سطح بالای آمادگی است و ما می‌توانیم صددرصد امور انتخابات را از طریق این سامانه انجام دهیم.

وی اضافه کرد: تنها اخذ رای الکترونیکی همچون گذشته خواهد بود اما جمع‌بندی آمار، ارقام و ارتباط با نقاط مختلف کشور از طریق سامانه جامع و با تدابیر امنیتی بالا انجام‌می‌شود.

جام جم

انتخابات شوراها در سایه
وزیر صنعت:قیمت‌های جدید خودرو بزودی اعلام می‌شود
آرش‌های کمانگیر کلاشینکف به دست!
غول نفتی ایتالیا همچنان در ایران می‌ماند

کیهان

پایان آواربرداری و اسکان زلزله زدگان استان بوشهر
مردم خودرو نخرند ، قیمت ها باز هم کاهش می یابد
افزایش یک میلیون تنی تولید شیر در کشور
ستاد انتخابات شوراهای شهر و روستا فعالیت خود را آغاز کرد

جمهوری اسلامی

لایحه بودجه 92 در کمیسیون تلفیق رد شد
مخالفت آمریکا با واگذاری کرسی سوریه در سازمان ملل به مخالفان
شورای رقابت: جریمه‌های سنگین در انتظار خودروسازان متخلف است
بسیج دستگاه‌ها و نهادهای کشور برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان استان بوشهر

رسالت

تفرقه اصولگرایان به نفع مردم نیست
آسیای شرقی به جنگ نزدیکتر شد
3780 واحد مسکونی در زلزله بوشهر تخریب شد
آیت‌الله مصباح‌یزدی: اگر اصلاح طلبان آمدند، اصولگرایان روی یک نفر اجماع کنند

ابتکار

اتفاق نادر در تاریخ بودجه نویسی ایران
مرگ 18 زن، 9 مرد و 8 کودک در زلزله
هشدار آملی لاریجانی به نامزدهای انتخابات 92
ایران از پیشرفت کشورهای آفریقایی استقبال می‌کند

سیاست روز

پنهان شدن آمانو و اوباما پشت پرده نخ نما شده
افزایش آمار تلفات زلزله بوشهر
هیچ کس نمی‌تواند در مسیر دستاوردهای هسته‌ای ایران خللی ایجاد کند
غافلگیری غرب در برابر ایستادگی ارتش سوریه

مردم سالاری

آیت‌الله آملی‌لاریجانی: قوه قضاییه موظف به پیشگیری از جرایم انتخاباتی است
گرانی و کمبود دارو برای مردم قابل تحمل نیست
سفر گردشگران ایرانی به مصر باز هم ممنوع شد
37 کشته و 850 مجروح در زلزله شهرستان دشتی

تهران امروز

ائتلاف به معنای یکی شدن نیست
رد کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق
پیوند پایداری و دولت تایید شد
قالیباف در صدر سازمان شهرهای متحد آسیا و خاورمیانه

ابرار

 وزیر کشور: داوطلبان انتخابات شوراها ابتدا پیش ثبت نام کنند
تهدیدهای کره شمالی بلوفی بیش نیست
وزیر صنعت، معدن و تجارت: قیمت جدید خودرو تا اوایل اردیبهشت ماه اعلام می شود
رهبر انقلاب: ایران از پیشرفت و توسعه کشورهای آفریقایی استقبال می کند

دنیای اقتصاد

امتداد صعود بهاری در بورس
آغاز ثبت‌نام برای انتخابات شوراها
میل به افت در سکه و دلار
بازسازی بوشهر با مشق آذربایجان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها