همزمان با بیستمین سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی جمعی از سینماگران با حضور در مزار او یاد و خاطره سید شهیدان اهل قلم را گرامی داشتند. به گزارش ایسنا، در ابتدای این مراسم طبق برنامه‌ریزی قرار بود ابراهیم حاتمی‌کیا سخنرانی کند، ولی این کارگردان دفاع مقدس پس از اعلام نامش در جای خود ماند و با اشاره دست از سخنرانی امتناع کرد و مجری اعلام که حاتمی‌کیا اکنون آمادگی سخنرانی ندارد و به جای او علی شاه‌حاتمی برای سخنرانی حاضر شد.
کد خبر: ۵۵۲۸۹۶

علی شاه‌حاتمی در سخنان کوتاهی گفت: چیزی که مرا خیلی آزار می‌دهد، استفاده و بهره‌برداری نادرست از نام شهدا بخصوص نام شهید آوینی بوده است. سال‌هاست شاهد آن هستیم که موسساتی با نام «آوینی» تشکیل شده و کارهایی می‌کنند که هیچ کدام در شأن نام این شهید و جمهوری اسلامی نیست و در واقع برخی مسئولان عکس شهدا را می‌بینند و عکس آن عمل می‌کنند.

انسیه شاه‌حسینی هم سخن گفتن با موضوع شهدا را سخت عنوان کرد و گفت: هر موقع دلم می‌گیرد، به دل نوشته‌های شهید آوینی مراجعه می‌کنم.این کارگردان با بیان این‌که آوینی در محل تفحص به شهادت رسیده است، خاطره‌ای را از حضورش در دوره تفحص بیان کرد.

جابر قاسمعلی هم با بیان این‌که اولین بار است به مزار شهید آوینی آمده‌، اظهار کرد: صحبت درباره آوینی که من نسل بعد از آن بودم، بسیار سخت است. او یک تئوریسین بود و این حرف زدن را سخت‌تر می‌کند.این فیلمنامه نویس با اشاره به این که خانه‌اش را کنار آتشفشان بنا می‌کند، گفت: آوینی یک روشنفکر دینی بود و از این نمی‌ترسید که خانه‌اش را کنار آتشفشان بنا کند و فکر می‌کنم ما هم باید چنین روشی داشته باشیم و از چیزی نترسیم.

آوینی جای خالی را در سینمای جمهوری اسلامی پر کرد که اگر او نبود، این خلأ تا امروز باقی بود. مجموعه مقالات آوینی و نظریه‌پردازی‌های او بستری را فراهم کرد تا نظریه سینمای مورد پسند جریان انقلاب تدوین شود.

فر هاد توحیدی ،رئیس هیات مدیره خانه سینما هم گفت: مرتضی جایی ایستاد که پیش از او کسی نایستاده بود. او کارهای زیرساختی زیادی در سوره سینما و حوزه هنری انجام داد و در واقع سینمای مستقل و سینمایی که وامدار این شهید است شکل گرفت؛ سینمایی که متکی به ذات اندیشه، درک و دریافت فیلمساز از دین و جامعه است. او به سینمایی معتقد بود که دستش در جیب تماشاگر است و وامدار رئیسان و مدیران نیست.

توحیدی خاطرنشان کرد: او در دوره‌ای داور فجر بود و در بیانیه‌ پایانی بر ضرورت فیلمنامه تاکید و سال بعد مدرسه فیلمنامه نویسی حوزه هنری را راه‌اندازی کرد و در روزی که خود او نبود، منشأ خدمات بسیار زیادی شد که از خروجی‌های درخشان این کارگاه، تولد شخصیت حاج کاظم ابراهیم حاتمی‌کیاست.این فیلمنامه‌نویس تاکید کرد: امیدوارم تا زمانی که سینمای ایران زنده است، نام آوینی بدرخشد.

در این مراسم که به همت بنیاد سینمای فارابی برگزار شد، سینماگران و مدیران دیگری چون ابراهیم حاتمی‌کیا، پژمان لشکری‌پور،‌ ابراهیم اصغری‌، ناصر باکیده،‌ مسعود اطیابی،‌ مهدی عظیمی، حسین لیالستانی،‌ پناه‌برخدا رضایی، محمد احمدی،‌ هادی منبتی‌، حسن نجاریان،‌ اکبر حر‌، عزت‌الله علیزاده‌، محمدرضا عرب‌، سیدسعید سیدزاده‌، داریوش بابایان‌، وحید موساییان،‌ رسول توکلی‌، محمدصادق آذین‌ حضور داشتند. در پایان این مراسم حاضران در مزار شهدای گمنام، همچنین در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) و بـــر مزار عسل بدیعی حضور پیدا کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها