سرمایه‌گذاران ایرانی درگرداب اقتصادی قبرس

در حالی که برخی سرمایه‌ گذاران ایرانی در سال‌های اخیر برای فرار از محدودیت‌های ناشی از تحریم و بحران اقتصاد جهانی، سرمایه‌‌های خود را از دبی به قبرس منتقل کرده‌‌اند، اکنون با عمیق‌تر شدن بحران اقتصادی در این کشور کوچک اروپایی، سرمایه‌گذاران ایرانی بخشی از سرمایه‌های خود را از دست داده و برای خارج کردن مابقی سرمایه‌خود از این کشور نیز با مشکل مواجه شده‌اند.
کد خبر: ۵۵۲۷۴۰
سرمایه‌گذاران ایرانی درگرداب اقتصادی قبرس

به گزارش خبرنگار ما، از مدت‌ها قبل قبرس به عنوان یکی از مقاصد گردشگری و سرمایه‌گذاری ایرانیان مطرح بوده است. البته استقبال از سرمایه‌گذاری در این کشور به خاطر دوری مسافت، تفاوت‌های فرهنگی و آماده نبودن زیرساخت‌های لازم به اندازه امارات یا ترکیه و سایر کشورهای مشابه نبوده است.

با این حال قبرس به این خاطر که عضو اتحادیه اروپا و پیمان شینگن محسوب می‌شود، مقصد سرمایه‌گذاری جذابی برای ایرانیان محسوب می‌شد؛ چرا که از طریق سرمایه‌گذاری در این کشور بویژه از طریق سپرده‌گذاری در بانک‌ها و خرید املاک می‌شد تابعیت این کشور را دریافت کرد و از مزایای گذرنامه اروپایی آن مانند سفر بدون روادید به کشورهای عضو پیمان شینگن در اروپا و سایر نقاط جهان مانند آمریکا، استرالیا، کانادا و سایر کشورهای مهاجرپذیر استفاده کرد.

از این رو از مدت‌ها قبل بسیاری از ایرانیان که با محدودیت‌های سفر یا سرمایه‌گذاری در داخل ایران مواجه بودند، قبرس را برای سرمایه‌گذاری و دریافت آسان تابعیت اروپایی برگزیدند.

مطابق معمول در این میان تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان نیز در نشان دادن باغ سبز و افزایش اشتیاق سرمایه‌گذاران و خانواده‌ها بی‌تاثیر نبود.

همه اینها در حالی رخ داد که قبرس، ‌جزیره نه‌چندان بزرگی در دریای مدیترانه- میان کشورهای ترکیه و یونان- است که تنها 1.1 میلیون نفر جمعیت دارد و درآمدش تنها از محل توریسم، کشاورزی و صنایع دستی تامین می‌شود.

با این حال پیوستن این کشور به منطقه یورو در سال 2008، تورم پایین و دریافت کمترین مالیات از بخش اقتصاد کافی بود که ایرانیان را به خود جذب کند و مانند دبی بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها به صورت سپرده بانکی بلاانگیزه دریافت وام یا تابعیت و خرید املاک و آپارتمان در آن انجام شود.

تا همین سه سال پیش این فرآیند مشکل چندانی نداشت، اما جرقه‌های اصلی مشکل ابتدا از بحران جهانی اقتصاد و سپس تحریم‌های غرب علیه ایران زده شد.

بحران جهانی اقتصاد بخش مسکن دبی را مانند بسیاری کشورها و در راس آن آمریکا آشفته کرد و باعث خروج سرمایه‌ها از این امیرنشین به مقاصد دیگر شد. در کنار این اعمال تحریم‌های مالی، آمریکا علیه ایران تاثیر منفی زیادی بر فضای کسب و کار ایرانیان در دبی گذاشت.

بهانه‌گیری امارات در راه فعالیت اقتصادی ایرانیان مانند بستن حساب‌های بانکی، بلوکه کردن برخی دارایی‌ها، تعطیلی شرکت‌ها، جلوگیری از نقل و انتقال پول یا پرداخت اعتبار بانکی و ... باعث شد ایرانیان زیادی عطای امارات را به لقایش ببخشند و به سوی مقاصد دیگری چون ترکیه، قطر، عمان و سرانجام قبرس کوچ کنند.

غافل از آن که در آن کشور آتشی سوزان زیر خاکستر در حال فوران است و بزودی دامن آنها را می‌گیرد؛ آتشی که مانند سایر کشورهای منطقه یورو همچون فرانسه، اسپانیا، پرتغال، ایرلند و آلمان ابتدا دامن همسایه قبرس، یونان و سپس خود قبرس را گرفت و اکنون دامنگیر سرمایه‌گذاران ایرانی شده است.

مسعود دانشمند، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات درباره ایجاد مشکل برای قبرس و سرمایه‌گذاران ایرانی حاضر در‌ آن کشور به خبرنگار ما گفت: بحران اقتصادی قبرس از آنجا شروع شد که دولت این کشور بیش از درآمد خود خرج کرد، سپس برای کسری این درآمد وام خارجی گرفت و آن وام را نیز خرج کرد و چون بازدرآمدی نبود، از بازپرداخت اقساط وام نیز بازماند و مجبور شد اقساط معوقه را از محل سپرده‌های بانکی مردم بپردازد و لذا بحران زبانه کشید.

وی افزود: اکنون شرایط طوری شده که دولت و بانک‌های قبرسی امکان پرداخت سپرده‌های بانکی هیچ کس را ندارند؛ چه قبرسی و چه سایر سرمایه‌گذاران و خارجی‌ها، لذا وجوه سرمایه‌گذاران ایرانی در بانک‌ها بلوکه و آنان گیر افتاده است.وی اظهار کرد: البته این همه مشکل نیست، چرا که دولت قبرس برای مقابله با بحران مالی مقرر کرده است از سپرده‌های صد هزار دلار و بالاتر 25 درصد مالیات کسر‌ کند.

یعنی اگر شما صد هزار دلار در بانک قبرسی سپرده دارید باید الان آن را 75هزار دلار بدانید و تازه امکان دریافت همان مبلغ را هم ندارید. به سایر اموال نیز به همین ترتیب 25 درصد مالیات تعلق می‌گیرد.

دانشمند تصریح کرد: از سوی دیگر آمریکا تحریم‌‌های مالی خود علیه ایرانیان را در قبرس نیز فعال کرده و بر این اساس فهرستی از اشخاص و شرکت‌ها تحت تحریم قرار گرفته و حساب‌ها و دارایی‌هایشان بلوکه شده است. این امر شامل معامله‌کنندگان، فروشندگان کالا، طرف حساب‌ها و سهامداران این شرکت‌ها نیز شده است.

وی افزود: در نتیجه اوضاع برای ایرانیان که معمولا بدون تحقیق و دریافت اطلاعات لازم درباره این کشور در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، دشوار شده و وجوه آنها کم شده یا بلوکه مانده است.

متاسفانه بسیاری از ایرانیان حتی آنها که اخیرا از دبی به این کشور به انگیزه دریافت سود بیشتر و دریافت خدمات مالی غیرتحریمی به قبرس رفته‌اند در آن کشور گیر کرده‌اند.

وی گفت: بیشتر ایرانیان می‌خواستند از طریق سرمایه‌گذاری، تابعیت و گذرنامه قبرسی بگیرند و بانک‌های قبرسی نیز به آنها در باغ سبز نشان می‌دادند؛ لذا بسیاری از ایرانیان در نیکوز یا خانه خریدند یا در بانک‌ها سپرده‌گذاری کردند، اما اکنون گیر افتاده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات افزود: ایران و قبرس اتاق بازرگانی مشترک ندارند که بتوان از آن کانال به هموطنان کمک یا خدماتی ارائه داد، لذا فقط سفارت ایران در قبرس و وزارت امور خارجه می‌تواند در این باره اقدام کند.

وزارت خارجه: پیگیری می‌کنیم

در همین حال یک مقام ارشد وزارت امور خارجه دیروز در این باره به خبرنگار ما گفت: تاکنون گزارشی در این خصوص از سوی سفارت ایران در قبرس به تهران نرسیده، اما ما موضوع را از طریق سفارتمان پیگیری و خواستار ارائه توضیحات خواهیم شد.وی افزود: ابتدا باید مساله را بررسی و گزارش‌های رسمی را مطالعه و بعد واکنش نشان داد، اما در صورت بروز مشکل، وزارت امور خارجه با تمامی قوا از حقوق اتباع ایرانی در تمام نقاط دنیا دفاع خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
۰
۰
آخر و عاقبت چشم امید داشتن به غیر همینه !
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
۰
۰
امان از داشتن پول زیاد بالاخره باید این پول بی زبان به یك جایی زد

نیازمندی ها