مسافران به کرمان رفتند، اما امکانات کم بود

رشد چشمگیر سفر مسافران نوروزی به استان کرمان در ایام تعطیلات نوروز امسال در حالی روزهای خوشی را برای صنعت گردشگری این استان پهناور و تاریخی در پی داشت که نقاط ضعف زیادی در ارائه خدمات به مسافران نوروزی به چشم می‌خورد.
کد خبر: ۵۵۲۷۳۳
مسافران به کرمان رفتند، اما امکانات کم بود

پس از چند سال رکود سفر گردشگران نوروزی به استان کرمان، طی دو سال گذشته این استان مورد توجه ویژه مسافران نوروزی قرار گرفته و در این ایام مردم نقاط مختلف کشور با سفر به استان پهناور کرمان از جاذبه‌های متعدد و بی‌نظیر تاریخی و طبیعی آن بازدید کردند، به گونه‌ای که طی این مدت حضور گردشگران در استان کرمان نسبت به سال‌های قبل افزایش چشمگیری داشت.

در ایام تعطیلات نوروز امسال هم سفر مسافران نوروزی به استان کرمان و اقامت آنها در نقاط مختلف این استان بویژه شهر کرمان نسبت به سال گذشته 36 درصد افزایش داشت و به بیش از دو میلیون نفر گردشگر رسید. آمار ارائه‌شده از سوی مسئولان دستگاه‌های ذیربط نیز حاکی از رشد 77 درصدی بازدید از جاذبه‌های گردشگری این استان در ایام تعطیلات نوروز سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

اقامت مسافران نوروزی در کرمان

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به رشد 36 درصدی اقامت مسافران نوروزی در استان کرمان می‌گوید: استان کرمان در ایام تعطیلات نوروز از رشد خوبی در زمینه‌های مختلف از جمله ورود گردشگران و بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری برخوردار شد.

حسین شمس‌الدینی با اشاره به این‌که کرمان از یک مسیر گردشگری به مقصدی برای گردشگران تبدیل شده است می‌افزاید: استان کرمان به لحاظ تنوع آب و هوایی دارای جاذبه‌های بسیاری است، به طوری که گرم‌ترین نقطه جهان و همچنین مناطق ییلاقی بسیاری در این استان وجود دارد.

وی می‌افزاید: در ایام نوروز تمام ظرفیت اقامتگاه‌های کرمان تکمیل بود و یک هزار کلاس به ظرفیت ستادهای اسکان آموزش و پرورش استان کرمان افزوده شد. مجموعه گنجعلی‌خان کرمان در یک روز بیش از 20 هزار بازدیدکننده داشت و پس از آن ارگ تاریخی بم و باغ شاهزاده ماهان طی یک روز بیش از 30 هزار بازدیدکننده را پذیرا بودند.

استاندار کرمان نیز با تاکید بر شناسایی و بررسی کارشناسانه نقاط ضعف و قوت در خدمات‌رسانی به گردشگران تصریح می‌کند: نباید فقط به آمار گردشگران نوروزی اکتفا کرد و برای سفر گردشگران به استان کرمان در دیگر زمان‌ها نیز باید برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

اسماعیل نجاربا اشاره به این‌که با امکانات و ظرفیت‌های موجود استان کرمان می‌توان کارهای بسیاری را در حوزه گردشگری و بویژه جذب گردشگران خارجی انجام داد، می‌افزاید: آژانس‌های مسافرتی با همدلی می‌توانند در این زمینه نقش موثری ایفا کنند و از سوی دیگر باید بروشور جامع و کاملی از ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان توسط نهادهای ذی‌ربط طراحی و توزیع شود.

تکمیل ظرفیت هتل‌ها و مراکز اقامتی

ضریب اشغال مراکز اقامتی استان کرمان در ایام تعطیلات نوروز امسال بیش از 80 درصد بود که این ضریب اشغال در شهر کرمان به 100 درصد رسید و باعث شد پس از مدت‌ها تمام اتاق‌های هتل‌ها و مراکز اقامتی شهر کرمان به دلیل اقامت مسافران نوروزی پر شود.

تکمیل ظرفیت مراکز اقامتی استان کرمان در ایام تعطیلات نوروز و رشد 36 درصدی اقامت مسافران نوروزی در این استان اگر چه برای صنعت گردشگری کرمان بسیار مطلوب بود، اما برای مسافران نوروزی که به دلیل پر شدن ظرفیت مراکز اقامتی شهر کرمان چاره‌ای جز اسکان واقامت در کلاس‌های درس مدارس یا چادر زدن در پارک و بوستان‌های این شهر نداشتند اصلا خوشایند نبود؛ زیرا در روزهای نخستین نوروز بارش باران بهاری در شهر کرمان به اوج خود رسید و سردی ناگهانی هوا مسافران نوروزی را در چادر‌های مسافرتی خود غافلگیر کرد.

در این میان با وجود این‌که به دلیل تکمیل ظرفیت هتل‌ها و مراکز اقامتی شهر کرمان در ایام تعطیلات نوروز سال گذشته، امسال برای اقامت مسافران نوروزی تمهیداتی همچون افزایش تعداد مدارس اسکان مسافران نوروزی اندیشیده شده بود، اما باز هم مسافران نوروزی که تمایلی به اسکان در مدارس و بوستان‌ها نداشتند برای اقامت درهتل‌ها و مراکز اقامتی با مشکل مواجه بودند.

نبود زیرساخت‌های مناسب گردشگری

استان کرمان به دلیل بهره‌بردن از جاذبه‌های طبیعی متعدد و وجود آثار تاریخی بسیاری همچون ارگ بم، باغ شاهزاده، کویر شهداد و ده‌ها مجموعه و مکان تاریخی یکی از استان‌های مستعد در توسعه صنعت گردشگری بوده و این صنعت عظیم می‌تواند نقش اساسی در اشتغالزایی و کسب درآمد در این استان ایفا کند، اما با وجود تمام این ظرفیت‌ها، متأسفانه توسعه نیافتن زیرساخت‌های مورد نیاز صنعت گردشگری در استان کرمان باعث‌شده این استان به جایگاه واقعی خود در گردشگری کشور دست نیابد.

همچنین با توجه به پهناور بودن استان کرمان و پراکندگی آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی، بسیاری از جاده‌های ارتباطی استان مناسب نیست و امکان اقامتی و پذیرایی استاندارد در نقاط مختلف وجود ندارد.

نبود نگاه کلان و بین بخشی به صنعت گردشگری نیز باعث شده در بسیاری از مناطق نمونه گردشگری استان کرمان به دلیل عدم تعامل و همکاری دستگاه‌های ذیربط با سازمان میراث فرهنگی، روند ایجاد زیرساخت‌هایی همچون آب، برق و جاده برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به کندی پیش رود که این موضوع باعث‌شده در برخی موارد بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری منصرف شود. از سوی دیگر مشکلات سرمایه‌گذاران برای دریافت تسهیلات بانکی نیز از دیگر موانع ایجاد زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری استان کرمان است.

حکمت قاسم‌خانی -‌ جام‌جم کرمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها