گفت‌و‌گو با محمد باقری‌معتمد، نایب قهرمان تکواندوی المپیک لندن

با طلای المپیک از تکواندو خداحافظی می‌کنم

محمد باقری‌معتمد آسیب‌دیدگی‌اش را به طور کامل پشت سر گذاشته و حالا می‌خواهد برای سومین بار پیاپی در رقابت‌های جهانی شرکت کند، هر چند هنوز هم با احتیاط تمرین می‌کند. این تکواندوکار که در المپیک 2012 لندن موفق به کسب مدال نقره شد، هنوز هم بابت اتفاق‌هایی که در المپیک افتاد، ناراحت و دلخور است و اعتقاد دارد عده‌ای نهایت تلاش خود را به کار بستند تا مدال او را کم ارزش جلوه بدهند. نایب قهرمان المپیک حالا با پشت سر گذاشتن آن دوران و البته مصدومیت سخت و سنگینش به رقابت‌های جهانی مکزیک و کسب مدال طلا از این رقابت‌ها فکر می‌کند.
کد خبر: ۵۵۱۸۹۱

پس از آن آسیب‌دیدگی سخت ، احتمالی برای مدال‌آوری شما در رقابت‌های جهانی مکزیک وجود دارد؟

ابتدا باید سلامتم را مد نظر قرار دهم. امیدوارم برای سومین بار پیاپی در رقابت‌های جهانی تکواندو به میدان بروم، اما پیش از آن باید شرایط بدنی‌ام را در نظر بگیرم. من تمرینات بسیار سبکی را آغاز کرده‌ام و اگر پزشکم اجازه دهد اردیبهشت برای حضور در رقابت‌های جهانی، تمرین‌هایم را رسما آغاز می‌کنم. من دو مدال طلا و نقره جهانی در پرونده‌ام دارم و حالا به سومین مدال فکر می‌کنم و امیدوارم باز هم طلا باشد.

آسیب‌دیدگی شما در چند سال اخیر دنباله‌دار به نظر می‌رسد با عمل جراحی که اخیرا روی پای شما صورت گرفت، قرار است این روال پایان یابد؟

بله، من از ناحیه رباط پا آسیب‌دیدگی داشتم و پس از عمل جراحی، فکر کنم این مشکل به طور کامل رفع شود. من مشکل پرانتزی بودن پایم را هم داشتم که برای رفع آن هم اقدام کردم تا اگر تمرین‌هایم را شروع کردم، دیگر هیچ مشکلی نداشته باشم.

اگر تا زمان آغاز رقابت‌های جهانی به بهبود کامل نرسید، باز هم می‌توانید مدال بگیرید؟

بله، من قبل از المپیک باید پایم را جراحی می‌کردم، اما چون احساس می‌کردم می‌توانم با همان وضع در المپیک مدال بگیرم، قبول نکردم جراحی شوم. من به توانایی خودم اعتقاد داشتم و حالا هم اگر آسیب‌دیدگی‌ام به طور کامل خوب نشود، باز هم قادر هستم در رقابت‌های جهانی به میدان بروم. البته همان‌طور که گفتم اول سلامتم را مد نظر قرار می‌دهم.

با توجه به این آسیب‌دیدگی و شرایط جسمانی‌تان فکر می‌کنید دوران حرفه‌ای شما چه زمانی به پایان برسد؟

پیش از عمل جراحی، نگرانی‌های زیادی داشتم چون بسیاری از ورزشکاران را دیدم که بعد از عمل جراحی رباط پا، دیگر نتوانستند به میدان برگردند و حتی ورزش کنند. فکر می‌کردم که در صورت عمل حداقل یک سال از تکواندو دور خواهم بود، اما الان شرایطم بهتر از آن چیزی است که فکرش را می‌کردم. قصد دارم در المپیک 2016 هم روی شیاپ چانگ بروم و با طلای المپیک از تکواندو خداحافظی کنم.

مدتی بعد از المپیک، از این که مدال نقره شما چندان جدی گرفته نشد، گلایه‌مند بودید؛ هنوز هم به این موضوع فکر می‌کنید؟

چندان به این موضوع فکر نمی‌کنم، اما باز هم می‌گویم من هم مانند احسان حدادی مدال نقره گرفتم. هیچ تبعیضی بین مدال‌ها نباید وجود داشته باشد، اما در مورد من این تبعیض اعمال شد. متاسفانه برخی طوری رفتار کردند و طوری حرف زدند که انگار نقره من هیچ ارزشی ندارد. در هر حال من از آن اتفاق‌ها گله دارم و هرگز آن را فراموش نمی‌کنم.

شما و یوسف کرمی بعد از المپیک با فشارهای زیادی روبه‌رو شدید؛ شما به خاطر عمل جراحی و یوسف کرمی به دلیل شکستی که در المپیک با آن مواجه شد. رقابت‌های جهانی مکزیک می‌تواند بازگشت با شکوه هر دو نفر شما به قله افتخارات تکواندو باشد؟

بله، در این مدت برخی‌ها بارها شایعه خداحافظی یوسف را مطرح کردند که اصلا صحت نداشت. کرمی خیلی باتجربه است و نباید به این زودی از تکواندو خداحافظی کند. او تا به حال پنج مدال جهانی گرفته و اگر تمرین‌هایش را همین‌طور ادامه بدهد، قطعا در مکزیک ششمین مدالش را هم می‌گیرد.

به عنوان نایب قهرمان المپیک از میزان حمایت‌های مالی که از شما می‌شود، راضی هستید؟

خیر حال و روز خوبی نداریم. فقط می‌توانیم خدا را شکر کنیم که لیگ داریم. در هیچ کشوری لیگ تکواندو وجود ندارد، اما ما در اینجا لیگ داریم که از طریق همین لیگ می‌توانیم درآمدی هرچند کم داشته باشیم.

هنوز هم با مهماندوست در ارتباط هستید؟

خیر، خیلی وقت است که از ایشان خبر ندارم.

در چند ماه گذشته به نظر می‌رسید کدورت‌هایی بین شما وجود دارد! وقتی پس از المپیک گفتید اگر او مربی من در المپیک بود، حتی به نقره هم نمی‌رسیدید، بشدت باعث ناراحتی او شد.

منظور من مهماندوست نبود. منظور من کسانی بودند که حاشیه‌های زیادی به وجود آوردند. مهماندوست مربی من بوده و احترامش واجب است.

شما در بازگشت به تیم ملی باید با یک مربی جدید کار کنید و این بار دیگر خبری از فریبرز عسکری نیست، در این باره چه نظر ی دارید؟

من سال‌ها زیر نظر مرتضی کریمی کار کرده‌ام. او مربی بسیار با تجربه‌ای است که حتی در خارج از کشور هم مربیگری کرده است. ما به کارکردن با عسکری عادت کرده بودیم، اما الان آماده کارکردن با این مربی مورد اعتماد هم هستیم.

فریبرز عسکری در این مدتی که هدایت تیم ملی را به عهده داشت، چقدر روی پیشرفت این تیم تاثیرگذار بود؟

او زحمات بسیار زیادی برای تیم ملی کشید. من با او دو مدال گرفتم که مدال نقره المپیک مهم‌ترین و با ارزش‌ترین مدال بود. او کمک زیادی به من کرد تا موفقیت‌های جدیدی را به دست بیاورم حالا هم امیدوارم با عسکری همان روال را ادامه بدهم.

هیلدا حسینی‌خواه / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها